Színek és formák Debrecenből

Többféle szempont szerint szerveződnek a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége kiállításai a székházban lévő galéria, a Nemzeti Táncszínház galériája, az Árkád Galéria tereiben. A cél azonban ugyanaz: különböző  merítések révén a kortárs magyar művészetről alkotható képünk kiteljesítése.

P. Szabó Ernő
2011. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kis vállalkozás ez, hiszen a magyar képzőművészeti élet jellegzetessége hosszú idő óta, hogy az értékeknek mindig csak egy kis töredéke kerül a figyelem középpontjába. Ennek pedig elsősorban a vidéki műhelyek látják a kárát. Hasonló a helyzet Debrecennel is, amely mostanában a Modem példamutató munkájával hívja fel magára a figyelmet, de ahol már a hatvanas években felépült a művésztelep, s elindult az országos nyári tárlat. A sokszorosító grafikának például a rézmetsző diákok révén több mint kétszáz éves hagyománya van, amelyet a Grafikusművészek Ajtósi Dürer Egyesülete folytat. Az örökség másik rétegét jelenti a régió gazdag népművészeti öröksége, amely, mint Madarászné Kathy Margit és Kányási Holb Margit textiljei mutatják az MKISZ galériájában, mind motívumvilága, mind anyagai, technikai megoldásai révén inspiráló erőt jelent a kortárs alkotók számára.
Sajátos, szoros kapcsolatot jelent a városban élő művészek munkássága között a természet, az univerzum törvényei, másrészt a mítosz, a mese és a lélek mélységei iránti figyelem, elmélyülés is. A történelem előtti idők mélyére hívja-viszi nézőjét Burai István festménye az indiai mitológia motívumait idézve, Horváth István az élet, a természeti erők alapmozgását jelképező spirális formából kiindulva keresi a szellemi-esztétikai mozgások lehetséges irányait, Makoldi Sándor pedig szelíd iróniával átszínezve A váci csodaként mutatja meg, hogyan lehetséges a világ keletkezésének és a magyar eredetmonda alapmotívumainak találkozása a meditáció, az idő mélységes mélyében való megmerülés révén.
Mintha csak Bartókra, Kodályra és Lajtára, a zenei anya- vagy éppen ősnyelv és a XX. századi zenei formanyelv három nagy magyar ötvözőjére utalna ez a festmény, példaként hozva a zenét arra a szellemiségre, amely felé fordulva a kiállítás jó néhány alkotója dolgozik. Például Győri László szobrászművész, a három zeneszerzőt valóban – szimbolikusan – megidéző fém kisplasztika alkotója. Rozsdamentes acél és high-tech vagy rusztikus, fából faragott tömbök? – kérdezhetné a néző, Győri negyedik művét a Tao az út című plasztika láttán, ha nem érezné, hogy a vagy szócska helyett a mondat érvényes kötőszavának az és kívánkozik, amely megsokszorozza az értékeket.
(Színek és formák Debrecenből, MKISZ galériája, június 23-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.