Újraértelmezett jelzésvilágok

Semmi nem az, aminek látszik. Minden apró jelnek, ábrának, piktogramnak megadhatjuk saját, általunk kreált jelentését. Erre a játékosságra épül Cristina Blanco spanyol koreográfus darabja a Cuadrado-Flecha-Persona Que Corre (Négyzet-nyíl-ember, aki fut), amelyben egy magányos lány újraértelmezi az őt körülvevő jelzésvilágokat. A darab ebben az évadban a Trafó oktatási programjának záró etűdje volt.

Makrai Sonja
2011. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üres tér, a falon jelek sorjáznak – kijáratot, menekülési útvonalat jelző, dohányzást tiltó tábla, nő- és férfipiktogram, tűzjelző rajza. Aztán a térbe betéved egy kortalan, magának való lány, aki sajátos világot formál ezekből az ábrákból. A konnektor egyszer fülhallgatóval kiegészítve mosolygós arccá változik, aztán hirtelen benzinkút lesz. A melegítő zsebéből előkerülő férfi és kutya figura sétára indul, az ajtófélfának látszó keret autóúttá válik, a cipők fehér díszsávjai pedig zebraként funkcionálnak. A tűzjelző ebben a világban fánkot jelöl, a poroltóval táncra lehet perdülni, szerelembe lehet esni, a kijárat felirat betűinek keverésével pedig különböző utasításokat lehet adni. Aztán előkerülnek a melegítő mosási útmutatói, amelynek piktogramjaiból olyan velős életigazságok derülhetnek ki, mint például az, hogy a só AIDS-et okoz a tündéreknek. Mindegyik jelzésnek megvan ugyan a maga jelentése, amelyet a szocializáció során olyan természetesen sajátítunk el, mint a nyelvet, de Cristina előadása szerint bármilyen más jelentéssel is felruházhatók ezek az egyezményes jelek. A spanyol koreográfus 2006 óta játszsza világszerte ezt a darabot, amelynek alapötletét a kijárat (azaz spanyolul: salida) felirattal való játék, az átvitt és szó szerinti jelentések közötti balanszírozás adta.
Juhász Dóra, a Trafó sajtóreferense, illetve a beavató színházi programok felelőse a bécsi ImpulsTanz nemzetközi táncfesztiválon látta Cristina darabját, amely intenzíven illeszkedik a Trafó beavató programjának struktúrájába, így azonnal meg is hívta.
A Trafó beavató programjának lényege – amelyben félévenként három produkciót néznek meg és dolgoznak fel a részt vevő iskolák diákjai –, hogy a tinédzserkorosztály számára megmutassa, milyen utakat jár be a kortárs színház. Értelmezési keretet nyújt, kreatív gondolkodásra buzdít. A beavató program (vezetője Gyevi-Bíró Eszter) többrészes drámapedagógiai blokkból épül fel: az előadások előtt ráhangolódó foglalkozást tartanak az iskolákban, ahol az előadáshoz kapcsolódó feladatokat kell elvégezniük a gyerekeknek. Cristina darabjának esetében gesztusstilizáció, tárgyanimáció és etűdtervezés szerepelt a listán. Miután a gyerekek megnézték az előadást, újabb foglalkozások segítik értelmezni a látottakat. Gyevi-Bíró Eszterék minden, a programban szereplő előadáshoz saját drámapedagógiai feladatsort dolgoznak ki, hogy a diákok könnyebben tudjanak azonosulni az adott produkcióval. A gyerekek előtt így új perspektívák nyílhatnak, más szemüvegen keresztül szemlélhetik a világot.
Cristina Blanco előadásával erre a fél évre véget ért ugyan a Trafó beavató programja, de a jövő évadban tovább folytatódik. Az őszi fél évre vonatkozó pályázatot néhány héten belül írják ki.
(Cristina Blanco: Cuadrado-Flecha-Persona Que Corre. Trafó – beavató program.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.