Wagner-művekkel az élvonalban

Kutya és gyerek a színpadon: biztos siker – szokták mondani. Marton László rendező a jelek szerint biztosra ment, hiszen a Lohengrinben kutya is volt, gyerek is, illetve olyan különféle gegek és poénok oldották a darab drámai vonulatát, amelyeken rendre felkacagott a közönség – mégsem igazán modern az új Lohengrin. Az viszont ismét bebizonyosodott: karmestereinkre és énekeseinkre büszkék lehetünk.

Vakulya Eszter
2011. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napszemüveges, fülhallgatós biztonsági őrök lepik el fémkeresőkkel, nyomozókutyákkal a hálószobát, ellenőrzik az önfeledten éneklő nászmenetet, a magyarok fenyegető hadairól SMS-ben értesül a nép. Bizonyos előadásokban jó is ez, frissítően hat, különösen, ha hat órát ül az ember egy széken. Wagner azonban nem az a típus, akinek a művei elviselik ezeket a töréspontokat. Modern sem attól lesz egy előadás, hogy a színpadra viszünk néhány mobiltelefont, öltönyt adunk a királyra és bőrkabátot a negatív szereplőre, illetve a szivárvány színeibe öltöztetjük a kórust. Modern – legalábbis az én értelmezésemben – az a rendezés, amelyik túlmutat önmagán, nem pusztán elmeséli a történetet, hanem általános igazságokra világít rá, vagy pedig a mai kor számára értelmezi a régmúlt korok történéseit. Áthallásos, kifinomult, a lélek legbelső bugyrait kutatja, a legegyszerűbb sztori mögött is megtalálja a pszichológiai indítékot, vagy éppen a párhuzamot más korokkal, más hasonló karakterekkel, amelyek a mai kor emberét történelmi, társadalmi okokból különösen érzékenyen érintik. Marton László rendezése nem ilyen: kosztüm helyett kommersz kortárs ruhákba bújtatja az énekeseket (jelmeztervező: Benedek Mari), akik viszont éppen úgy játsszák a darabot, mint ötven évvel ezelőtt talpig bársonyban szokás volt. Érezhető volt ugyan egy-két utalás, asszociatív megoldás, ezek azonban nem álltak össze egységes koncepcióvá. A mozgás sem koncentrált, sem látványos nem volt: a Schörghofer-féle Ring minimalizált, de annál kifejezőbb és a zenét főszerepbe helyező színpadi játékának hatását meg sem közelítette. A díszlet (díszlettervező: Horgas Péter) egyszerű, a rendezéshez és a jelmezekhez illeszkedik; a tükrök alkalmazása jó ötlet, a megoldás viszont több fantáziát is elbírt volna, akár a fények játéka (világítástervező: Bányai Tamás), a technika ugyanis a MűPában adott.
A zene azonban kárpótolt a rendezés hiányosságaiért. Fischer Ádám ismét olyan csodát varázsolt a MűPa falai közé, amivel minden Wagner-rajongó elégedett lehet. Ezúttal ráadásul joggal lehetünk büszkék saját énekeseinkre: a címszerepet éneklő Kovácsházi István érzékeny, árnyalt Lohengrinje olyan íveket rajzolt fel, amelyekkel szinte szöveg nélkül is értelmezhetővé vált a mondanivalója. Camilla Nylunddal (Elsa) tökéletesen igazodtak egymáshoz, míg az igazán átütő Petra Lang (Ortrud) és Perencz Béla (Telramund) páros is összehangoltságával tűnt ki. Elsősorban a névkérdés témája köré épült zeneileg mind a négyük előadása, teljes egységben Fischer Ádám zenei megközelítésével. Alfred Muff Henrik királyként és Michael Nagy mint a király hírnöke szintén remek hangi adottságokkal, karakterhez illő hangszínnel és hangban átélt játékkal győzte meg a közönséget. Kiváló énekesek a javából, egyetlen hangjuk, frazeálásuk vagy dinamikai árnyalásuk jogosultságát sem tudjuk kétségbe vonni.
Külön ki kell emelni a kórust, amely a Honvéd Férfikar erőteljes és dinamikus énekeseiből, a Budapesti Stúdió Kórus, valamint a Magyar Rádió Énekkarának tagjaiból állt össze: a világhírű Wagner-szólistákhoz méltó megszólalásuk megdöbbentő ereje elkápráztatta a közönséget. Az Operaház zenekara az egyes szólamok egymáshoz való viszonyában, a dallamok szólamból szólamba való vándorlásának követhetőségével, a dinamika és a hangszín érzékeny váltakozásaival mutatta be: egy jó karmesterrel Wagner-művekkel is kerülhetünk az élvonalba.
(Richard Wagner: Lohengrin, premier. Budapesti Wagner-napok, MűPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 9. 16.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.