Az éneklő kefe és a kintorna

Zenél az óra, zenél a cipőkefe és a mackó, és persze régi zenedobozok, gramofonok, kintornák is muzsikálnak Keszthelyen a Jókai utcában, a régi polgári villából mintaszerű múzeummá átalakított Surber-házban. Hansjörg Surber negyven éve gyűjti a zenetörténelemnek ezeket a sokszor méltatlanul elfelejtett műtárgyait. Nyugdíjas éveire a Balaton mellé költözött a svájci magángyűjtő, nemrég pedig úgy döntött: megmutatja a kincseit a közönségnek is.

R. Kiss Kornélia
2011. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindannyiunk gyerekkori emlékei között ott lapul valahol egy zenedoboz, amelyet időről időre kikönyörögtünk egy régi ház vitrinjének üvege mögül. Valamiért lehetetlen volt megunni a balett-táncosnőt, ahogy körbeforgott a tükre előtt, miközben végtelenített szalagról csilingelt az együgyű kis dallam. Pedig a zenedoboz már nagyanyáink idejében is régi találmánynak számított.
Hans Surber gyűjteményének legöregebb darabja például 1790-ből származik. A huszadik századi, szobányi zeneautomatákhoz képest, amelyek úgy szólnak, mintha egy egész zenekart rejtettek volna el a belsejükben, valóban kezdetleges darabnak számít a tenyérnyi skatulya, amely mindössze néhány dallamot tudott elcsengettyűzni, azt is csak akkor, ha az oldalán található kart tekerte valaki, mint később a verklinél. Különben verkliből is jó néhányat őriz a pincéjében Hansjörg Surber. Nekünk is játszik mindegyiken, ilyenkor kalapot tesz a fejére, akkurátusan, mert minden verklishez tartoznia kell egy kalapnak. De azért azt is hozzáteszi, hogy ne legyenek tévképzeteink erről a figuráról: a kintornás nem elegáns bohém volt, ahogy sokszor ábrázolják. Megmutatja a kortárs festmények másolatait, rongyos, sokszor kicsúfolt utcazenészek köszönnek vissza róluk, a mai harmonikás koldusok elődei.
A rangidős, több mint kétszáz esztendős zenedobozkát egyébként – mint azt Surber úr meséli – Franciaországban gyártották, nem másért, mint hogy a kalickában tartott madarakat új dallamokra tanítsák. Hogy a madarak elsajátították-e végül a keringőket, talán soha nem fog kiderülni, erre vonatkozó adatot még nem talált a lelkes gyűjtő, de a történet valóságáról tanúskodik egy festmény utánnyomata. A múzeum első termét ezek a korai darabok foglalják el. Nagyon sok közöttük a svájci gyártmány, és a németek is hamar bekapcsolódtak az új találmány tömeggyártásába, így rövidesen a széles közönség számára is elérhetők lettek a zenedobozok és a mozgó, zenélő gyermekjátékok. A virágkor 1870 körül kezdődött, többek között a híres Ariston gyár ténykedésével, és az 1920-as években ért véget, amikor betörtek a piacra a gramofonok, amelyekből szintén szép sorozatot gyűjtött össze Surber úr.
A tárlatban az is csodálatos, hogy minden működik, a több száz éves szerkezet éppen úgy játssza a maga kis melódiáját, mint a huszadik századi gramofon vagy a napjainkban utángyártott zenedoboz. Svájcban ugyanis még ma is gyártanak ilyesmit, tudjuk meg Hansjörg Surbertől. Gyűjteni viszont nemigen gyűjtik a múzeumok, legalábbis nem tematikusan. Többnyire magángyűjteményekben találjuk meg ezeket a tárgyakat. A legnagyobb Moszkvában található a gyűjtő elbeszélése szerint, de Németország és a Benelux államok is büszkélkedhet nagyobb kollekciókkal. Hollandia például komoly gyártó is volt, innen származik a Surber-gyűjtemény két gigantikus darabja, amelyek egy kis szobányi tért foglalnak az udvaron, és már régen nem fémhengerrel, hanem kilyuggatott kartonlapokkal működnek, hiszen a huszadik században járunk. Ezek a monstrumok már valóban képesek voltak megszólaltatni szinte bármilyen zenekari művet. Szintén igazi különlegesség az automatikus zongora 1920-ból, amelyet a Hupfeld nevű német cég épített, és amelyre híres zongoristák „játszották fel” a darabokat, ezt rögzítette a zongora. A keszthelyin például Dohnányi Ernő és Lehár Ferenc játéka is hallható, a cég katalógusa velük reklámozta a hangszert. A témának más, kevésbé ismert magyar vonatkozása is van, de ez már a gramofonok szobájában derül ki: a hordozható gramofonok legelső, legkisebb típusát, a Svájcban gyártott Mikiphone-t a Vadász testvérek tervezték a húszas években.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.