Elégedetlen ingatlanalaposok

Három nap helyett négy hónapot kellett várniuk a pénzükre azoknak az ügyfeleknek, akiknek 2008-ban ingatlanalapban volt a megtakarításuk. Ez idő alatt tehetetlenül nézték, hogyan párolognak el a megtakarításaik. Sokaknak fogalma sem volt róla, hogy a visszafizetés ennyire elnyúlhat, mert a bankok egy része nem tájékoztatta őket.

Csécsi László
2011. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős veszteségeket szenvedtek el azok az ügyfelek, akiknek 2008-ban, az ingatlanalapok forgalmazásának berekesztése idején ilyen papírokban voltak a megtakarításaik. A jegyek visszaváltásának engedélyezése után ugyanis kilencven munkanapot kellett várniuk arra, hogy hozzájussanak a pénzükhöz, ám ez idő alatt hatalmasat estek az árfolyamok. Az ügyfelek nem tehettek mást, tehetetlenül nézték, ahogy lassan elfogy a pénzük. A forgalmazás berekesztésének jogosságához nem férhet kétség, ám egyes vélemények szerint az alapkezelők a tájékoztatás terén nem voltak elég alaposak. Erre utal az, hogy több olvasónkat is meglepetés érte, amikor vissza akarták váltani a befektetési jegyeiket, mert a pénzintézetnél közölték velük, hogy több hónapba telhet, míg megkapják a pénzüket. Mint azt többen is jelezték, korábban legfeljebb 2-3 napba telt, míg a számlájukra került a kívánt összeg, és fogalmuk sem volt arról, hogy a törvények a több mint három hónapos határidőt is lehetővé teszik.
Lukács János olvasónk lapunknak elmondta: becsapva érzi magát, mert mielőtt a CIB Bank egyik ingatlanalapjában helyezte el megtakarításait, senki nem tájékoztatta őt arról, hogy akár hónapok is eltelhetnek, amíg hozzájuthat a pénzéhez. Ráadásul az alapkezelő szabályzatában sem szerepelt, hogy a visszafizetési határidő kilencven forgalmazási napra növekedhet. Olvasónk a tőkepiaci törvényre hivatkozik, amely kimondja, hogy az alapkezelőnek kötelessége a szerződéskötés előtt minden olyan kockázatról és információról tájékoztatni az ügyfelét, amely befolyásolhatja őt a döntésében. Sőt, a mérvadó információk elhallgatása és a tőkebefektetésre való rábírás a tőkepiaci csalás fogalmát is kimeríti.
A CIB Bank lapunkkal közölte, hogy valóban nem szerepelt a kezelési szabályzatukban az a körülmény, hogy akár hónapokba is telhet a jegyek visszaváltása, de ez utóbbi információt a hatályos törvény tartalmazza, ezért az ügyfél is tudhatott volna róla, ráadásul a kezelési szabályzatukat jóváhagyta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), vagyis az megfelelt a törvényeknek. Továbbá azt is megjegyezték, hogy ha minden apró részletet tartalmazna a szabályzat, akkor kezelhetetlenül hosszú lenne. A kérdés ebben az esetben az lehet, hogy valóban kis részletnek nevezhető-e az a körülmény, hogy a szokásos 2-3 napos határidő akár 30-40-szeresére is nyúlhat.
A pénzügyi felügyelet szerint ez az információ egyáltalán nem elhanyagolható. A PSZÁF megerősítette, hogy a bank kezelési szabályzata valóban 2-3 napos határidőt tüntetett fel a kifizetésekre, s valószínűleg az ügyfél ennek a tudatában vásárolta a befektetési jegyeit. Ugyanakkor a felügyelettől azt nem tudtuk meg, miért hagyták jóvá a szabályzatot, ha az nem tartalmazott minden szükséges információt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.