Határzár

Vasvári Éva
2011. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minap egy menedzserből lett remete életútjáról cikkezett az olasz sajtó. A harmincas évei végét taposó Marco gondolt egyet, és elköltözött a hegyekbe, boldogan hátrahagyva túlpörgő mindennapjait. Marco kilépett a civilizációból – mert megtehette. Nyilván nem volt tartozása (svájci frankban), nem zaklatták a hitelezők, és nem fenyegették a végrehajtók; kötelmek nélkül, szabadon dönthetett. Jópofa történet. Ám Magyarországon nem az önkéntes remeteség járja, ellenkezőleg. Eladósodott családok százezrei osztanak és szoroznak, hogy a következő években miként egyenlítsék ki lakáshitel-tartozásaikat és óvják meg – a kényszerértékesítéstől – otthonaikat.
Most van mit számolni, hiszen a minap megjelent az árfolyamrögzítést választó devizaadósok törlesztési feltételeiről szóló rendelet, amelyből kiderül, hogy a kormány mekkora mozgásteret enged a hitelek visszafizetésében 2015-től. Az ellenzék által hangosan követelt és a bankok által szkeptikusan sürgetett „kotta” tehát megszületett: ettől kezdve mérlegelni lehet a kockázatokat, a hátrányokat és az előnyöket. Minden adott ahhoz, hogy felelős döntéseket hozzanak az érintettek – felelősebbet, mint annak idején, amikor a könnyebbnek tűnő utat választva a devizakölcsönhöz folyamodtak. Amikor a szocialista kormány a virágzó gazdaság képével ámította, a bankok pedig – nyíltan vagy burkoltan – az „előnyös” hitelek felvételére biztatták a polgárokat.
Csakhogy az árfolyamrögzítés lehetőségével még korántsem zárult le a hazai devizaadósság története. Jogos igény annak tisztázása is, hogy miként következhetett be a régióban is egyedülálló lakossági – s ezt tetézve az önkormányzati és az állami – devizaeladósodás, másfelől annak megelőzése, hogy még egyszer hasonló zsákutcába belefusson az ország. Erre hivatott a nemzetgazdasági miniszter által létrehozott otthonvédelmi monitoringbizottság, amely ma tartja alakuló ülését és fogadja el a munkatervét. E grémium azért jött létre, hogy figyelemmel kísérje az árfolyamvédelmi konstrukció működését és a lakossági hitelezés szabályozását, s őrködjék a banki hitelek árazásának átláthatóságán.
Nem tudni, hogy a hitelesek ingerküszöbét most képes-e áttörni a bizottság megalakulásának híre, ám később, amikor ténykedésének érdemi hatása és következménye lesz, bizonyára senkit sem hagynak majd közömbösen a fejlemények. Már ha e bizottság valóban teljesíti a hivatását. Ha a problémák elkenése helyett tényleg gátat szab a pénzintézetek önkényeskedő hitelezési gyakorlatának, s ha kikényszeríti, hogy a jó ízlés határait betartva olyan normákhoz igazodjanak, mint anyabankjaik „odahaza”. Elgondolkodtató, hogy még Lengyelországban is – ahol a miénkéhez hasonlóan sok fejfájást okoz a devizahitelezés – a pénzintézetek „átgörgetik” ügyfeleiknek a svájci kamatok évek óta tartó csökkenését, miközben az itteni bankok ráerősítettek: az ügyfelek kárára. Egy hasonló kondíciójú lengyel és magyar frankalapú hitel kamata között olykor 1,5-2 százalékpontos eltérés is lehet a mi hátrányunkra. Ez már az állítólagosan nagyobb magyarországi hitelkockázattal sem igazolható. A végeredmény lesújtó: egy átlagos honi hitelfelvevőnek – egyes számítások szerint – 15 százalékkal magasabb törlesztőrészletet kell fizetnie. A kamatfelár a frankalapú, nagyjából ötezermilliárd forintnyi hazai hitelállomány esetében mintegy 75–100 milliárd forintnyi extraprofitot jelenthet a bankrendszernek. S milyen érdekes. Ez megközelíti azt az összeget, amelyet a kormány bankadó címén vár a pénzintézetektől.
Nos, mindennek van határa. És vannak határok, amiket le kell zárni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.