Párizs patkányperspektívából

Jerry, az egér jó ideje kultúrtörténeti fejezet, az egerektől persze nem viszolyog úgy az ember, mint a patkányoktól. Jó animátor kell csak, hogy lefejtse utóbbiakról mindazt, amit a patkányságban utálunk: a végeredmény pedig, akár a Pixar más filmjeiben, erős figura, akit annak ellenére, hogy patkány, lehet szeretni, mert okos és nem utolsósorban gourmet. Michelin-csillagot Remynek!

Muray Gábor
2007. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen rossz a patkányok sajtója, olykor csak a Spektrum és a National Geographic tesz egy gesztust, hogy a hosszú farkuk – és a középkori fekete halállal való megkérdőjelezhetetlen kapcsolatuk – miatt kifejezetten ellenszenves állatok népszerűségi mutatóját feljebb pöckölje, bizonyítva, hogy intelligens és kifejezetten közösségcentrikus lényekről van szó. A Pixar Animation most olyasmit tett a patkányságért, amellyel kiérdemelhetik a csatornarendszeri köztársaság érdemkeresztjét: a L’ecsó patkánya nemcsak megnyeri az ember–patkány rokonszenvpárbajt, de ki is derül róla, hogy főzésben abszolúte jobb nálunk.
A Pixar irodái a karakter körvonalazódása előtt megteltek patkányketrecekkel. Bár beletelt egy kis időbe, amíg megszokták őket, a stáb tagjai azon kapták magukat, hogy már-már Walt Disney-romantikával tekintenek a szociálisan érzékeny, társadalmi beállítottságú rágcsálókra, ez pedig nyilván további inspirációt jelentett animációs megjelenésükhöz.
Remy, a L’ecsó főszereplője kirívó alkat. Kifejlődik, úgymond kortársai közül, haladó szellemben tesz-vesz, végül két lábra áll, és – ami teljesen új a kisállatcentrikus animációs filmezésben – beleveti magát a konyhatudományba. Persze a Pixar általában teljesen új, képtelennek tűnő, mégis rajzfilmképes ötletekkel jön elő, az életre kelt játékoktól (Toy Story – Játékháború 1–2.) a szörnyetegekig, akik borzalmasan rettegnek egy közéjük keveredett kislánytól (Szörny Rt.), az apjától elszakadt bohóchaltól, akiért egy egész akvárium fellázad (Némó nyomában) a szuperhős családig, amely megpróbál beilleszkedni a csendes kertvárosi életbe (A hihetetlen család) és militáns, bogársereget verbuváló hősi hangyától (Egy bogár élete) a csibész versenyautóig, aki, akár Kerouac, elkeveredik a 66-os úton (Verdák). A L’ecsó kulcsa a kukta, a csúcsgasztronómiai közegbe vitt történet tanulsága pedig, hogy főzni bárki tud (Jamie Oliver után szabadon), azaz – mint már sokszor – aki ragaszkodik álmaihoz, be is tudja teljesíteni azokat. Legyen az Remy, a patkány, aki már-már emberré lesz, vagy Linguini, a kétbalkezes szemetesfiú, akit a séfségig repít a patkányszerencse. A konyhai jelenetekhez az animátoroknak el kellett sajátítaniuk a vágás, szelés, keverés-kavarás alapjait, s éppen a keverés-kavarásnak és Brad Birdnek köszönhetően (Bird A hihetetlen családért elnyerte a legjobb animációs filmnek járó Oscart) végül a L’ecsó nem gyerekfilm lett. Humora kifejezetten finom. Ott van például a rettegett gasztronómiai kritikus, aki koporsó alakú elefántcsonttornyából szitokszavakat szórva csillagokat vétet el, de a lecsóíz visszarántja az elvesztett idillbe, vagy a konyhát gyorséttermi trükkökkel megszégyenítő séf, vagy a patkány által kézivezérelt fiú, akit megszédít a munkahelyi flört s a meg nem érdemelt karrier.
Amúgy a lecsóillatból kiérződik némi kesernyés irónia is, aki akarja, érti is a célzást, a csúcsgasztronómusok meg nyilván tudják, hogy nem kell túlbonyolítani a dolgokat.
(L’ecsó. Színes magyarul beszélő amerikai animációs film, 110 perc. Rendezte Brad Bird, Jan Pinkava. Forgalmazza a Fórum Hungary.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.