Benzinár: Magyarország mégis az Európai Bizottsághoz fordult

Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtóigazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy az üzemanyagok árát piaci folyamatok befolyásolják, s a tárca nem tervezi a beavatkozást. Most azonban olyan hírek láttak napvilágot, miszerint Magyarország az Európai Bizottsághoz fordult, úgynevezett derogációt kérve, hogy csökkenteni lehessen az üzemanyagok jövedéki adóját. Az ügyben az MNO a Kormányszóvivői Irodát is megkereste, későbbre ígértek választ kérdéseinkre. • Az állam hagyja elszaladni az üzemanyagok árát • Fidesz: a kormány képtelen megfékezni az áremelkedési spirált

MNO
2008. 06. 06. 12:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője május 14-én leszögezte: az üzemanyagok árát piaci folyamatok befolyásolják, s a tárca nem tervezi a beavatkozást. Ekkor azt is kijelentette: korábban a magyar kormány többször is beavatkozott az üzemanyagok árába, árcsökkentő lépéseket hajtott végre, azóta azonban az európai uniós pénzügyminiszterek tanácsa, az ECOFIN 2005-ben Manchesterben elfogadott egy állásfoglalást, amely szerint a kormányok ilyen helyzetekben az adótartalom változtatásával ne avatkozzanak bele a folyamatokba. A magyar kormány pedig ehhez tartja magát.

A tárca korábbi nyilatkozatai ellenére a kormány mégis az Európai Bizottsághoz fordult, úgynevezett derogációt kérve, hogy csökkenteni lehessen az üzemanyagok jövedéki adóját. A testület azonban továbbra sem ért egyet az adócsökkentéssel – mondta Kovács László adóügyi biztos pénteken. A beadvány csütörtökön érkezett meg az EU adózás és vámunió főigazgatóságára (TAXUD).

Magyarország azt kérte, hogy a 2003-ban uniós szinten befagyasztott mérték alá vihesse le az üzemanyag jövedéki adójának mértékét. A testület várhatóan már jövő héten dönt az ügyben és – előreláthatóan – elutasítja a kérelmet – mondta Kovács László.

Jelenleg a magyar jövedéki adó mértéke megegyezik a 2003. január 1-jétől érvényes, az akkori szinten befagyasztott adó mértékével, de magasabb a tizenöt éve változatlan kötelező uniós minimumnál. A kettő közötti különbség Magyarországon literenként körülbelül kilenc forint a gázolaj esetében. A magyar kormány azért kért mentességet, hogy a 2003-ban befagyasztott mérték alá csökkenthesse az adót – tette hozzá az uniós biztos. A kérelmet azért utasítja majd el nagy valószínűség szerint a testület, mert a bizottság és a pénzügyi tanács véleménye is az, hogy az adócsökkentés nem megfelelő eszköz a probléma kezelésére, ezzel ugyanis nem lehet az üzemanyagok árát csökkenteni.

Ha adócsökkentés lenne, akkor az egyre növekvő árak és a közben változatlan fogyasztás egyre több pénzt vonna ki a tagállamok költségvetéséből, és ez a pénz végső soron az olajtermelő országokat gazdagítaná – mutatott rá Kovács László. A magyar beadványtól függetlenül az Európai Bizottság jövő szerdán tárgyal az üzemanyagár-emelésről. Várhatóan négy javaslat kerül az asztalra, így például az, hogy az Európai Unió gyakoroljon nyomást a legnagyobb olajexportáló országokra és a legnagyobb olajcégekre a kitermelés növelése és az ár csökkentése érdekében.

A lehetőségek között van az is, hogy az extraprofitra extraadót vessenek ki. Az is elképzelhető, hogy a növekvő áfabevételből szociális kompenzációt finanszírozzanak – tette hozzá. A növekvő üzemanyagárak ellenére továbbra is napirenden van a gázolaj és a benzin jövedéki adójának egy szintre hozása: a gázolaj minimális jövedéki adóját a benzinéhez igazítanák uniós szinten. Ez azt jelentené, hogy a jelenlegi, körülbelül 300 eurós ezer literenkénti mérték 360 euróra emelkedne a dízel esetében.

Erre egyrészt az infláció, másrészt az „üzemanyag-turizmus” visszaszorítása miatt van szükség – mondta Kovács László. Az uniós biztos elmondta: a heves tüntetések sem változtatták meg a bizottság véleményét az üzemanyagok adójának kérdésében. Ha a bizottság engedne, ennek az lenne a tanulsága, hogy néhány Molotov-koktéllal mindent el lehet intézni. A bizottság szerint az unió érdekeivel ellentétes lenne az üzemanyagok adójának csökkentése – húzta alá.

A fuvarozók az elmúlt hetekben Európa-szerte tüntettek a magas üzemanyagárak miatt. Szerdán az európai halászok Brüsszelbe vonultak, hogy így szerezzenek érvényt követeléseiknek. A 300-400 ember demonstrációja erőszakba torkollott, a tüntetést a rendőrség oszlatta fel. A magyar fuvarozói érdekvédelmi szervezetek egyelőre csak tárgyalnak, az elmúlt hetekben a Pénzügyminisztériummal és a közlekedési minisztériummal is egyeztettek a magas olajárak miatt.

Az MNO megkereste az ügyben a Kormányszóvivő Irodát, kérdéseinkre későbbre ígértek választ.

(MTI/MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.