Rossz vasúti pályák, hosszabb menetidő a villamosokon

Egyes vonalakon akár 3-4 perccel is megnő a villamosok menetideje a vasúti pálya rossz állapota és az emiatt bevezetett sebességkorlátozások miatt – tudta meg a távirati iroda a Budapesti Közlekedési Zrt-től (BKV).

MNO
2008. 06. 29. 8:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV a villamospótló járatokat beleszámolva 27 vonalon közlekedtet síndöcögényeket. Összesen 307 szerelvényből áll a járműpark. Ebből egy átlagos napon 263 szerelvény szállít utasokat. (A cég összesen 460 villamoskocsival rendelkezik, de ezek többsége csatolt szerelvényként közlekedik.) A viszonylatok közül a cég szerint a dél-pesti vonalak, a 28-as és a 37-es van a legrosszabb állapotban. Tájékoztatásuk szerint ezeken a vonalakon a közeljövőben szükségessé válik a „műszaki beavatkozás”, melyet a BKV már tervbe is vett. Mintegy 50 kilométernyi pályahosszon van a 2008. májusi adatok szerint sebességkorlátozás; ezeken a szakaszokon az általában megengedettnél jóval lassabban tudnak csak a villamosok haladni, ezért egyes járatoknak akár 3-4 perccel is megnőhet a szokásos menetidejük a végállomások között. A BKV sajtóirodája közölte: a rossz állapotban lévő pályaszakaszok felújítása mintegy 10 milliárd forintot igényelne, de erre nincs elég pénze a vállalatnak.

A pályarekonstrukciók nagyobb részének fedezetét a Fővárosi Önkormányzat tőkepótló támogatásából tudják biztosítani. Évente saját forrásból 250-300 millió forint áll a BKV rendelkezésére a villamospályák fenntartására, ebből jelentős felújításra nem jut, a tőkepótló támogatásból 1,5 milliárd forintot tudnak felújításra fordítani. A közlekedési vállalat szerint jelentős költséggel jár továbbá a közúti forgalom által is használt pályák fenntartása, ahol elsősorban az útátjárók burkolata van nagyobb igénybevételnek kitéve. Ilyen például az 1-es vonalán a Kőbányai úti és Gyáli úti kereszteződés. A villamos járműpark állapotáról a BKV azt közölte, hogy az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően „elenyésző” a vonali meghibásodások száma. Példaként említik a Nagykörúton közlekedő villamosokat, ahol a Combinóra való váltással az addigi 3,73 százalékról 0,17 százalékra csökkent a műszaki hibák aránya.

A BKV jelenleg nem tervezi új villamosok beszerzését. A Fővárosi Önkormányzat csütörtöki közgyűlésén nagy többséggel fogadta el annak az uniós pályázatnak a beadását, melynek keretében teljesen felújítják, és összesen egy kilométerrel meghosszabbítják a Bécsi út és a Lágymányosi híd között közlekedő 1-es, illetve a Mexikói út és Határ út között közlekedő 3-as villamos vonalát. A projekt teljes bekerülési költsége 44 milliárd forint, az unió, amennyiben nyer a főváros pályázata, 33 milliárdot állna. A tervek szerint az 1-es vonalát átvezetnék a Lágymányosi hídon a Budafoki útig két új megállót építve, a 3-ast pedig Pesterzsébetig vezetnék, ahol elérné a ráckevei HÉV vonalát, ezzel új intermodális csomópontot létrehozva.

A Főpolgármesteri Hivatal egy korábbi közleményében írt a jövőbeni villamospálya-felújításokról. E szerint 2008-ban kilenc pálya állapotát javítanák, többek között a hűvösvölgyi villamos vonalát Budagyöngye és Hűvösvölgy között, a 24-es vonalát a Haller utcában a Nagyvárad tér és a Balázs Béla utca között, valamint a Kőbányai úti pályát az Orczy tér és a Könyves Kálmán körút között, de tervbe vették a 30-as villamos pályájának rekonstrukcióját a Mester utcában a Haller utca és a Vágóhíd utca között. Az elkövetkezendő két év pályarekonstrukciói közé sorolta a hivatal közleményében a teljes 24-es vonal felújítását, az uniós, úgynevezett nagyprojektek keretében pedig megújulna a 17-es, 37-es és 59-es villamos vonalának egy része is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.