„Indokolt és helyes hozzányúlni az iskolák fenntartásának kérdéséhez”

Pokorni Zoltán arról beszélt, hogy az oktatási törvényjavaslatban megtalálható annak a lehetősége, hogy a nagyobb önkormányzatok továbbra is iskolát tartsanak fenn.

WL
2011. 11. 09. 12:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Színvonalas oktatás – a tankönyv mint nemzeti érték című szimpózium nyitó előadásában a szakpolitikus úgy fogalmazott: „indokolt és helyes hozzányúlni az iskolák fenntartásának kérdéséhez”, de a teljes államosítás „a ló másik oldala lenne”, mert az egy nagy bürokratikus rendszer létrehozását feltételezné.

A jó megoldás szerinte az, ha „az állam magához húzza” a kistelepülések oktatásának feladatát, ugyanakkor módot ad a nagyobb településeknek az iskolafenntartásra.

Pokorni Zoltán hangot adott annak a véleményének, hogy ideálisak azt tartotta volna, ha „nem erővel veszik el” az önkormányzatoktól az iskolák fenntartási jogát, hanem a lehetőséget teremtik meg, hogy átadják a kisebb önkormányzatok az iskoláikat az államnak, de „ebben a meggyőződésemben kisebbségben maradtam a frakción belül”.

Ahhoz, hogy az állam finanszírozni tudja a fenntartásába kerülő iskolákat, 2013-tól bizonyos forrásokat elvon majd az önkormányzatoktól, így a személyi jövedelemadó, a gépjárműadó és az iparűzési adó meghatározott részét, ezek a tervek szerint mintegy 360 milliárd forintot tesznek ki. Ahol az iskolák a települések kezében maradnak, a működési forrásokat megkapják az önkormányzatok az államtól – tette hozzá.

„Hallatlan jó, innovatív lehetőség”

Pokorni Zoltán problémaként említette, hogy a szülőknek „meg kell vásárolniuk” a külön nyelvi órát, a művészeti képzést, a sportolási lehetőséget, akiknek a szülei pedig erre nem képesek, azok kimaradnak ebből a lehetőségből. Az egész napos iskolát ezért „hallatlan jó, innovatív lehetőségnek” nevezte, mert minderre lehetőségük lesz ingyen a diákoknak, ezt azonban véleménye szerint nem lehet egyetlen lépésben, kötelező módon bevezetni, öt-nyolc évre lenne szükség hozzá.

Az oktatáspolitikus szólt arról, hogy a pedagógus-életpályamodell „nem bérpolitika, hanem stratégiai vállalkozás”, amely megszüntetheti egyebek mellett a szakma elöregedését, azt, hogy egyre kevésbé vonzó ez a pálya, és egyre többen mellékállást vállalnak.

A pedagógusképzésben ösztöndíjat kell adni rögtön a sikeres felvételi után a legtehetségesebb fiataloknak. Ezzel elkerülhető lenne a jelenlegi helyzet, melyben annyi hallgatót sem tudnak felvenni, amennyi hely van a felsőoktatásban – hangsúlyozta.

Kitért arra, a pálya elején kell megemelni legjobban a tanárok fizetését, utána lassabban, nyugdíjazásuk előtt órakedvezményt kell nekik adni, a többletmunkát pedig jobban meg kell fizetni. Ha ezekre nincs pénz, „akkor el kell halasztani, vagy egy adott szakterületre kell fókuszálni”.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.