Budai „régi jó szocialista módszert„ emleget

A Volánbusz az iskolapéldája annak, hogyan lehet egy jól működő, 100 százalékos állami tulajdonban lévő céget tönkretenni – mondta el Budai Gyula.

WL
2012. 03. 05. 21:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budai Gyula (Fidesz) szerint vizsgálóbizottságnak kell áttekintenie, hogy kik döntöttek azokról a privatizációkról, amelyek 2005-ben és 2008-ban valósultak meg a Volánbusz Zrt.-nél, és azt is, ki határozta el az eladott nyolc, nagy értékű ingatlant szinte azonnali visszabérlését.

A politikus ezek között említette a szentendrei pályaudvart, a gödöllői és az érdi műszaki telepet, és arra is kíváncsi volt: a fóti műszaki telep értékesítése során milyen szerepe volt a Wallis Rt.-nek. „Melyek azok a politikai kapcsolatokból áttranszferált gazdasági kapcsolatok, amelyek az értéken aluli árusításhoz vezettek?„ – tette fel a kérdést.

Kifogásolta, hogy mintegy 5,5 milliárd forintnyi értéktől „szabadult meg az állam”, az értékesítő pedig a vevők tulajdonosi hátterét sem vizsgálta. Ennek következménye, hogy offshore cégekhez kerültek az ingatlanok, a kiszervezett járatok, akik „százmilliókat vittek ki az országból„. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyik offshore cég hátterében felfedezhető Pekli Ferenc, a Volánbusz korábbi vezérigazgatójának a neve.

A politikus mindebben a szocialista kormányok szerepét hangsúlyozta, de felvetette az akkori pénzügyminiszter, a Volánbusz akkori vezetése, az ÁPV Rt., valamint a nemzeti vagyonkezelő akkori vezetésének felelősségét is. Emlékeztetett arra, hogy a cég stabilizálásáról 2003-ban született döntés „régi jó szocialista módszer” alapján, vagyis nem fejlesztéssel, hanem ingatlaneladással, kiszervezéssel.

Kijelentette, hogy a privatizációk nem feleltek meg a törvényi előírásoknak, mind a gazdálkodás, mind a közpénzek átlátható felhasználása sérült.

Boszorkányüldözést emleget az MSZP

A szocialista Göndör István felszólalásában úgy fogalmazott, Budai Gyula boszorkányüldözést folytat, hiszen indok nélkül sároz be embereket a Volánbusz reorganizációjával összefüggésben.

Az ellenzéki politikus azt mondta, az MSZP ennek ellenére támogatja a testület felállítását, ahogy korábban sem álltak egyetlen vizsgálóbizottság létrehozásának útjába sem. Ellentétben a Fidesszel, amely 1998 és 2002 között egyetlen vizsgálóbizottság felállítását sem engedte – fűzte hozzá Göndör István, hangsúlyozva, hogy a jelenlegi kormánytöbbség a Malév utolsó két évének vizsgálatát sem teszi lehetővé.

A jobbikos Bödecs Barna frakciója nevében egyetértett a vizsgálóbizottság felállításával, ezt ugyanis szerinte már csak a visszaélés gyanújának felmerülése is indokolja. Frakciótársa, Szilágyi György arra hívta fel a figyelmet, hogy a Volánbusz átvilágításának tapasztalatai a BKV finanszírozásának megoldásában is fel kell használni.

Az LMP szintén támogathatónak tartja a vizsgálóbizottság felállítását – közölte Scheiring Gábor, a párt képviselője. Mint mondta, pártja azért is fontosnak tartja a testület létrehozását, mert elfogadhatatlannak tartják az offshore cégek bevonását a közpénzek felhasználásába. Az LMP-s politikus kritizálta ugyanakkor, hogy a javasolt vizsgálat nem terjed ki arra, hogy a Volánbusznak az együttműködés helyett miért kellett versenyeznie a vasúti közlekedéssel.

Budai Gyula a vita végén elmondott zárszavában azt mondta, a Volánbusz ügyében a vagyongazdálkodási feladatokat ellátó szervezetek vezetőinek és irányítójának, vagyis a többségi tulajdonost képviselő pénzügyminiszternek a felelőssége vetődik fel. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezt a testületnek racionális, gazdasági szempontokat mérlegelve kell majd megállapítania.

Az elszámoltatási kormánybiztos a szocialista képviselők bekiabálásaira válaszolva úgy fogalmazott, 2014-ig még „lesz egy pár javaslata vizsgálóbizottság felállítására„ olyan kérdésekben, amelyekben szerinte „sárosak”.

Az ülést levezető elnök ezt követően lezárta az általános vitát.

---- A Malév-bizottságról vitáztak ----

A Malév-bizottságról vitáztak

Részletes vitákkal zárta munkáját a parlament hétfő este. A képviselők egyebek mellett a Malév és a Budapest Airport privatizációját vizsgáló bizottság létrehozásáról szóló határozati javaslathoz érkező módosító indítványokat is megvitatták.

Szocialista és jobbikos képviselők ismertették módosító indítványaikat a Malév-bizottság felállításáról szóló részletes vitában.

Az MSZP-s Józsa István egyebek mellett arra tett javaslatot, hogy a vizsgáló bizottság ne csak a 2010 előtti időszakot, hanem a Malévnak a második Orbán-kormány alatti működését is tekintse át, hiszen a légitársaság ekkor ment csődbe.

Szilágyi György (Jobbik) cinikusnak nevezte, hogy a kormánytöbbség a vizsgálóbizottság létrehozásával kimondaná, hogy a jelenlegi kabinetnek nincs köze a Malév leállásához.

Budai Gyula fideszes képviselő, elszámoltatási kormánybiztos előterjesztői zárszavában közölte, változtatás nélkül fenntartja indítványát.

A Jobbik eltörölné

Jobbikos képviselők azt szeretnék elérni, hogy a parlament helyezze hatályon kívül a kiemelt jelentőségű beruházások gyorsításáról szóló, az előző ciklusban az MSZP, az SZDSZ, a Fidesz és az MDF egyetértésével született jogszabályt. A kormány ezzel szemben tovább rövidítené a természetvédelmi és a környezetvédelmi hatósági eljárások, környezeti hatásvizsgálatok, valamint az egységes környezethasználati engedélyezési eljárások hosszát.

Bödecs Barna jobbikos képviselő módosító javaslatukat indokolva azt mondta: a törvény sérti a jogegyenlőség elvét, különbséget tesz ugyanis a különböző gazdasági szereplők között. Véleménye szerint ha rövidítik az eljárási határidőket, azt egységesen kell megtenni.

Az LMP azt javasolja, hogy a kiemelt beruházások engedélyezésekor a környezetvédelmi hatóságnak – az eljárás kezdetén – tájékoztatnia kelljen azokat a hatásterületen működő környezetvédő egyesületeket, amelyek ezt kérik.

Schiffer András ezt arra hivatkozva szorgalmazta a kiemelt jelentőségű beruházások gyorsításáról szóló törvénymódosítás részletes vitájában, hogy az említett szervezetek a részvételi demokrácia elvének megfelelően ügyfélként bekapcsolódhassanak az eljárásokba.

A politikus hozzátette: módosító javaslatuk célja a kármentés, az LMP álláspontja szerint azonban a 2006-ban elfogadott jogszabályt hatályon kívül kellene helyezni. Mint mondta, a bürokrácia csökkentésére más eszközöket kell bevetni.

Tállai András, a Belügyminisztérium államtitkára válaszul jelezte: a kormány egyik módosító javaslatot sem támogatja.

Az MSZP beszámolót vár a kormánytól

A kolontári vörösiszap-tározó átszakadása miatt bekövetkezett környezeti katasztrófáért viselt felelősség feltárását célzó vizsgálóbizottság jelentéséhez csak egy módosító javaslat érkezett. Szocialista képviselők – mint Göndör István és Józsa István elmondta – azt kezdeményezik, a kormány számoljon be a Magyar Kármentő Alapról szóló rendelet végrehajtásáról, illetve a többi között a kárenyhítésről szóló kormányhatározatban foglaltaknak, így a támogatási folyamat átláthatóságára és a közpénzekkel való takarékos gazdálkodásra vonatkozó elvárások teljesítéséről.

A levezető elnök mindhárom javaslat részletes vitáját lezárta.

Napirend utáni felszólalások

Napirend után a jobbikos Korondi Miklós vasútvonalak bezárásokról emlékezett meg, megjegyezve, hogy az MSZP-SZDSZ-kormány öt évvel ezelőtt szüntette meg a közlekedést több szárnyvonalon.

Párttársa, Ferenczi Gábor Horthy Miklóst méltatta annak apropóján, hogy március 1-jén volt 92 éve annak, hogy a politikust kormányzóvá választották.

A képviselők kedden reggel 9-kor folytatják munkájukat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.