Védősisakban futva mondta: kifolyt a vörösiszap a sínekre

MÁV-dolgozók tanúkénti meghallgatásával folytatódott szerdán a vörösiszap-katasztrófa ügyében indított büntetőper tárgyalása a Veszprémi Törvényszéken.

NT
2013. 05. 29. 17:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háromtagú büntetőtanács hét tanút hallgatott meg. A MÁV hat dolgozóját arról kérdezte az első fokon eljáró bíróság, hogy a gátszakadás napján, 2010. október 4-én a vonatközlekedéssel kapcsolatban milyen jelentéseket kaptak, illetve adtak.

Az a mozdonyvezető, aki a Budapestről Szombathelyre tartó gyorsvonatot vezette, felidézte: a timföldgyári megállónál egy férfi munkásruhában és védősisakban futva integetett, hogy álljon meg, és azt mondta, „kifolyt a vörösiszap a sínekre”. A mozdonyvezető riasztást küldött, jelentette a rendkívüli megállást, de az okát nem tudta megjelölni. Azt mondta, arra gondolt, hogy eltörhetett egy csővezeték.

A mozdonyvezető nem emlékezett arra az írásbeli rendelkezésre, amely alapján fénysorompóhiba miatt óránként 15 kilométeres sebességkorlátozást kapott Ajkán. Kijelentette: ha akkor (nagyjából fél egy körül) tudták volna a hiba okát, nem engedték volna tovább a vonatot Ajkáról.

A gyorsvonatot elindító vasutas azt vallotta, hogy 12.20-kor látta a biztosítóberendezések zavarjelzéseit. Ő is megismételte: ha tudja, hogy katasztrófa történt, nem engedi továbbmenni az állomásról a vonatot. Szerinte 12.35-kor indította a gyorsvonatot, a napló alapján 4 perc késéssel.

A kollégája jelenlétében meghallgatott forgalmi szolgálattevő azt mondta, Ajka és Devecser között aznap pályakarbantartást végeztek. Nagyjából 12.20 körül egy biztosítóberendezés „hamis foglaltságot” jelzett, és ő a zavar dokumentálásával együtt a gyorsvonat vezetőjét írásban értesítette erről. A tanú közölte, hogy a történtekről a Sínek világa című szaklap 2010/6. számában megjelent írásban szereplő időpontok pontosak, a négyperces késés tényét ő is megerősítette. Szerinte vasúti tragédia semmiképpen nem történhetett volna, mert a biztosítóberendezés sérülés esetén automatikusan lefékezi, megállítja a vonatot.

A gyorsvonaton utazó pályamester fenntartotta a nyomozás során tett vallomásait, egyebek között azt, hogy a vonatot megállító férfitől biztosan nem hangzottak el a „vörösiszap” és a „gátszakadás” szavak. A vonatok érkezését és indulását dokumentáló ajkai vonatfelvevő a tárgyaláson felidézte: aznap egy férfi telefonált a timföldgyárból 12.40 és 12.45 között azzal, hogy megrepedt a tározó oldala, és ömlik a víz, de nem tudta felidézni, mit mondott pontosan. Szerinte a telefonáló a „gátszakadás” és „vörösiszap” szavakat nem használta. Nyomozati vallomásában telefonálóként a negyedrendű vádlott Sz. Tibor diszpécsert jelölte meg, de a tárgyaláson nem emlékezett rá.

A tanúk többsége szerint helyesen cselekedett az, aki a vonatot megállította, de ezt az embert (a tizenharmadrendű vádlott W. Ferencet) a megkérdezettek egyike sem ismerte már meg. Ketten közülük megerősítették, hogy a férfi 12.44-kor állította meg a gyorsvonatot Ajka-Gyártelepnél, ezt az időpontot igazolja a mozdony fedélzeti számítógépe is.

A Mal Zrt. ajkai telephelyén lévő 10-es számú vörösiszap-kazettánál 2010. október 4-én bekövetkezett gátszakadás ügyében halált előidéző gondatlan közveszélyokozás vétsége és más bűncselekmények miatt emeltek vádat a cég vezetői és alkalmazottai, összesen 15 ember ellen, a büntetőtárgyalás tavaly szeptemberben kezdődött. Csütörtökön az iszapkatasztrófa sújtotta települések polgármestereit hallgatják meg tanúként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.