Az indulási oldalon üzembe álló rendszer elsősorban az országból kilépő utasok kényelmét, gyors határátlépését, a várakozási idő rövidítését szolgálja – mondta a tábornok. A rendszer ujjlenyomat alapján azonosítja a kilépni szándékozót, 20-30 másodperc alatt beolvassa az okmányhoz kapcsolódó háttéradatokat, egyezteti őket, majd újabb 20-30 másodpercet vesz igénybe az áthaladás, ez összesen kevesebb mint egy perc. Török Zoltán elmondta, ha az utasok már hozzászoknak, ennél gyorsabb is lehet a kilépés, mert a rendszer ezt technikailag lehetővé teszi. Az országból kilépni szándékozóknak először regisztrálniuk kell úti okmányaik adatainak beolvasásával a repülőtér különböző pontjain elhelyezett termináloknál, és az ezt követő három órában bármikor kiléphetnek a határellenőrző kapun az országból.
Török Zoltán elmondta, az automatikus határellenőrző-rendszeren csak az utasellenőrzés után lehet áthaladni. Az első egy hónapban csak azok a magyar állampolgárok használhatják az automatikus kiléptetőrendszert, aki betöltötték 18. életévüket és biometrikus útlevelük van, utána viszont már a magyar nem biometrikus útlevéllel, illetve kártyatípusú okmánnyal rendelkezők, továbbá azok az uniós polgárok is, akiknek biometrikus vagy nem biometrikus útlevelük, illetve kártyatípusú okmányuk van. Az unión kívüli állampolgárok nem használhatják a rendszert.
Jelenleg egy automatikus határellenőrző kapu van a Liszt Ferenc-repülőtéren. A rendszer felügyelet nélkül működik, de az utasokat hoszteszek segítik majd használatában. A régebbi okmányokkal rendelkezők személyes adataik és ujjlenyomatuk önkéntes megadásával regisztrálhatnak, és azt követően használhatják az automatikus határellenőrző-rendszert. Az eGate-nek is nevezett kiléptető 232 millió forintba került, háromnegyedét uniós forrásból finanszírozták. Az EU-ban egyedülálló, ujjlenyomat alapján azonosító rendszer megfelel az uniós biztonsági előírásoknak.
Török Zoltán elmondta: a cél a rendszer tesztelése után az lehet, hogy más határátkelőhelyeken is használják a kilépéshez, például Záhonynál vagy Szerbia felé. Ahhoz, hogy a beléptetésnél is használható legyen, az uniós szervek hatástanulmányaira és engedélyére lesz szükség – tette hozzá a dandártábornok. A rendszer igénybevétele önkéntes, aki nem szeretné vagy nem tudja használni – például azért, mert mozgássérült –, annak továbbra is rendelkezésére áll a hagyományos kiléptetési útvonal. A Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója, Jost Lammers üdvözölte az utazást kellemesebbé, gyorsabbá, komfortosabbá tevő rendszer üzembe helyezését. Gratulált Török Zoltánnak és csapatának a magas színvonalú szakmai munkához. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy a kormány keleti nyitásának köszönhetően a schengeni övezeten kívüli országokból érkezők száma dinamikusan bővül.