Tanévkezdés a menekülttáborokban

Az állam állja a migráns diákok oktatási költségeit, beleértve az utazás, a kollégium vagy az étkezés díját is.

Csókás Adrienn
2015. 08. 08. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megoldják a hazánkba érkező menekült gyerekek beiskolázását, országszerte három óvoda és négy iskola fogadja a bevándorló családok gyerekeit – értesült lapunk. A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal (BÁH) tájékoztatása szerint a befogadóállomások a területileg illetékes óvodákkal, iskolákkal közvetlenül együttműködnek: Debrecenben a Pósa Utcai Óvodával és a Csapókerti Általános Iskolával állapodtak meg, a bicskei tábor lakói a Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolába, a Bicske Városi Óvoda Kakas Tagóvodájába, illetőleg a fővárosi székhelyű Than Károly Ökoiskolába járhatnak, míg a vámosszabadi befogadóállomásról Győrbe, a Szigeti Tagóvodába és a Fekete István Általános Iskolába küldik a bevándorlók csemetéit.

A menedékkérő tanköteles kiskorúak számára a hivatal köteles biztosítani az oktatást – szögezte le lapunknak a BÁH. Hozzátette: a gyermekek életkoruknak megfelelő intézményes oktatása és nevelése érdekében a menekültügyi hatóság átvállalja a kérelmező gyermekek közoktatási költségeit, amíg a befogadó intézményben tartózkodnak. Mint írták, a menekültügyi hatóság megtéríti az óvodai neveléssel, valamint az általános iskolai és középfokú iskolai neveléssel összefüggésben felmerült indokolt költségeket (speciális szükségletek esetén is), beleértve az iskolába/óvodába járáshoz igénybe vett utazási jegyek és bérletek árát, a menza költségeit és a kollégiumi elhelyezés díját is.

– A most kezdődő tanévben akár száz migráns tanulót is képesek lennénk fogadni, de még nem tudjuk, hányan iratkoznak be, mivel az eddigi tapasztaltok szerint a családok gyakran napok, hetek alatt továbbállnak – mondta lapunknak Bárányos József, a Bicskei Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola vezetője. Az igazgató kiemelte: kapacitás van, így ha lesz igény, mindenkinek jut férőhely, de nem számítanak tömegekre.

– Az első féléves létszámadatok alapján áprilisban húsz migráns diákot iskoláztunk volna be, közülük végül mindössze egy kezdte meg ténylegesen tanulmányait, de néhány héten belül – mire rendeződött volna, hogy melyik osztályban, hogyan tudjuk elhelyezni – tovább is állt a család. Jelenleg tudtommal több mint kétszáz gyerek van a bicskei befogadóállomáson, de nem tudom, ezek közül hányan tankötelesek – mondta az igazgató. Emlékeztetett arra is, hogy 2010 előtt a bevándorló családok többnyire hosszabb távra terveztek Magyarországon, akkoriban főleg örmény diákból volt sok náluk. Az oktatás módszertanáról elmondta: náluk az a taktika vált be, hogy a migráns gyerekeket integrálják a korosztályuknak megfelelő iskolai csoportba, vagyis együtt tanulnak a magyarokkal.

– Tapasztalataink azt mutatják, hogy a gyerekek között nem jelentenek nagy problémát a nyelvi hiányosságok. Aki hosszabb távon velünk marad, az többnyire két-három hónap alatt beszokik annyira, hogy egészen jól elboldogul, és megérteti magát. A menekült gyerekek egy része ráadásul beszél angolul, őket pedig a nyelvtanáraink remekül tudják segíteni – tette hozzá Bárányos József.

Nem különítik el a bevándorlók gyerekeit a debreceni Pósa Utcai Óvodában sem, ahol 2008 óta foglalkoznak migránsokkal. Kardosné Nagy Mária, az intézmény vezetője azt mondja: általában havi 8-12 gyermek csatlakozik hozzájuk a helyi menekülttáborból, akiket a többiekkel együtt, vegyes csoportokban nevelnek.

– A tanévkezdő létszámot még mi sem tudjuk, erről augusztus közepén fogunk egyeztetni a befogadóállomással. Előbb nem is érdemes, hisz óriási a fluktuáció, sokszor a beiratkozók csak pár napot vannak velünk – fogalmazott a vezető óvónő. Mint mondta, az intézmény sajátossága, hogy nincs korosztály szerinti elkülönítés, vagyis kis-, középső és nagycsoport, hanem csakis vegyes csoportokkal dolgoznak.

– A menekült gyermekek azért sem lógnak ki a sorból, mert óvodánkban jócskán vannak hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, mozgás- vagy látássérült gyerekek csakúgy, mint kiemelkedő tehetségek vagy épp autizmussal élők, tehát eleve nagyon széles spektrumot fogunk át. A kicsiket ezek miatt az első pillanattól kezdve nagyfokú el- és befogadásra neveljük, az előítéletmentesség az egyik fő alapelvünk, így a különbözőség nem okoz gondot. Ami pedig a nyelvtudást illeti, vannak több nyelvet beszélő kollégáink, és a nagyobb migráns gyerekek között elég sokan tudnak angolul. Előfordul olyan is, hogy valamelyik közös nyelvet bíró szülő segíti az óvónők és a gyerekek közti megértést, de azt látjuk, hogy utánzással rengeteg mindent hamar elsajátítanak a magyar gyerekektől a migránsok. Gyakorlatilag pár hónap alatt meg is tanulják azokat az alapvető dolgokat, amivel az egyszerűbb szituációkban meg tudják értetni magukat. A legfontosabb célunk egyébként a menekült gyerekeket illetően, hogy boldogulásuk érdekében minél jobban elsajátítsák a magyar nyelvet, és hogy biztonságban érezzék magukat – hangsúlyozta Kardosné Nagy Mária.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.