Körösényi András: Ez a gyakorlat korrupt

Az MTA doktora szerint a centralizáció visszaüt, s nem szolgálja a közjót – legfeljebb a kormányon levők politikai céljait.

Buzna Viktor
2015. 12. 10. 9:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajtóvisszhangot váltott ki az A magyar politikai rendszer – negyedszázad után című kötet bemutatóján elhangzott gondolata, miszerint Orbán Viktor politikai rendszerét inkább Orbán-rezsimnek nevezhetjük. Bár jelezte, a kifejezést tudományos értelemben használja, a rezsim szónak mégis van pejoratív hangzása. Szándékos a kettős értelmű nyelvhasználat?
– Az előadásban is próbáltam egyértelművé tenni, hogy nincs az értelmezésemben pejoratív tartalom. A tanulmányomban azt a kérdést teszem fel, hogy a második Orbán-kormány hatalomra kerülésével valóban az 1989–90 évihez hasonló rendszerváltás történt-e. A 2010-es, kétharmados győzelmet ugyanis a Fidesz cezúraként élte meg, eszerint a fülkeforradalommal egy kvázi-rendszerváltás történt. Korábban sokan, így a Fidesz ellenzéke is arra hívta fel a figyelmet, hogy drasztikus változásokra kerülhet sor, s nekik is igazuk volt. Ezek a drasztikus lépések bekövetkeztek. A konklúzióm mégis az, hogy rendszerváltás nem történt. A világon ugyanis sokféle demokratikus rendszer létezik. Magyarországon továbbra is demokrácia van, hiszen a parlament tagjait, és végső soron a kormányt is az állampolgárok választják, noha a demokrácia kevésbé liberális, mint korábban. A legmarkánsabb változás azonban a tényleges politikai gyakorlatban történt: megjelentek autoriter vonások, a parlament törvényhozási folyamatában, a szakpolitikában rengeteg minden megváltozott. Ezek közül is a legdrasztikusabb változás a hatalomgyakorlás szintjén történt, itt markánsan autoriter jegyek jelentek meg.

– A hatalomgyakorlást illetően a kétharmados kormányzás egyik legátfogóbb és legtöbbet kritizált jelensége a hatalom centralizációja volt. Hat év elteltével hogyan ítélhetjük meg ezt a politikai gyakorlatot?
– Önmagában a centralizáltság-decentralizáltság mentén nem lehet megítélni egy szervezetet, mindkét modell lehet jó és rossz. Szem előtt kell azonban tartani, hogy bár a demokrácia nem feltétlenül követeli meg a hatalomgyakorlás decentralizációját, a klasszikus politikai tézis úgy szól: az állami központosítás mindig a hatalom koncentrációjának a barátja. Egy állam centralizáltságának kérdését illetően egyöntetűen vélekedik a szakirodalom: egy kulturálisan, vallásilag, nyelvi szempontból homogén társadalomban megfelelő lehet, míg egy tagoltabb társadalomban a föderális, decentralizált berendezkedés a jobb. Magyarország nyelvileg-etnikailag lényegében homogén ország, és bár hagyománya van a helyi önkormányzatok autonómiájának, az állam egésze mégis egységes, és a közigazgatás is többé-kevésbé központosított. A második Orbán-kormány alatt történt centralizációs lépések esetében azt szem előtt kell tartani, hogy egy bizonyos pontig hatékonyabbá teszik a kormányzást, azon túl viszont a centralizáció visszaüt, s nem szolgálja a közjót – legfeljebb a kormányon levők politikai céljait. Ezt a különböző szakpolitikák mentén lehet megítélni. A közoktatás terén a centralizáció sikertelennek látszik, és én általában is úgy látom, hogy a kormányzás 2010 utáni fokozottabb „átpolitizálása” és centralizációja a szakpolitikák rovására ment.

– Alátámaszthatja ugyanakkor a második Orbán-kormány hatalmi politikáját, hogy korábban az uralkodó liberális ideológia hibásnak bizonyult, szélsőségesen megosztotta a társadalmat. Ideológiai síkon, alternatívaként szolgált a Fidesz koncepciója?
– A centrális politikai erőtér fogalmát Orbán Viktor 2009-ben használta először. Ez abból indult ki, hogy a magyar társadalomban túl nagyok az ellentétek, a széthúzás, amit politikatudományi kutatások is alátámasztanak. A centrális politikai erőtér ezt a széthúzást szüntetné meg, nem mindegy azonban, hogyan. A kormány ezt úgy képzeli el, hogy egy adott ideológiai irányzatot, annak képviselőit hegemón helyzetbe hozza. Kulturális területen ilyen például a Magyar Művészeti Akadémia közjogi, anyagi kiemelése. Egy politikatudományi fogalommal élve ezt nevezzük pluralizmusellenes felfogásnak és politikának: visszaszorítjuk a tőlünk eltérő gondolkodású értelmiségi csoportokat, nem támogatjuk a kulturális irányzatok sokféleségét. A kultúrharc mindig is erős volt az elmúlt negyed század Magyarországán, és a rendszerváltás óta általános jelenség, hogy a kormányhoz közel állók kerültek pozícióba. Vitathatatlan ugyanakkor, hogy az Orbán-kormányban ez a hatalomtechnika erőteljesebben jelent meg, s ideológiai hátteret kapott. Ez is egyfajta autoriter elem, az Orbán-rezsim sajátossága. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy maga a politikai rendszer ettől még nem lesz diktatórikus. Az autoriter elemek a hatalomgyakorlás módjában jelentek meg, és nem az alkotmányos-közjogi területen vagy a politikai rendszerben.

– Úgy tűnik mindenesetre, hogy az autoriter gyakorlat nem érte el állítólagos célját, vagyis az ország nem jutott túl a szélsőséges társadalmi megosztottságon.
– Az ideológiai polarizáció a közéletben egyáltalán nem csökkent, sőt, erősödött. Erre jó példa az alaptörvény. A 90-es években az alkotmány körül konszenzus alakult ki, azt a Fidesz sem kritizálta élesen. A 2006. őszi eseményekkel kezdődött el az alkotmány erőteljes kritikája a jobboldalon, és noha a 2010-es kampányban az alkotmány megváltoztatása nem szerepelt a kampányígéretek között, már benne volt a levegőben. Aztán a kétharmados többségű kormány keresztülvitte az alaptörvényt, ezzel megszűnt az alkotmány körül létrejött korábbi modus vivendi, az alaptörvény legitimitását ugyanis az ellenzék nagy része tagadja. Ez is annak a jele, hogy noha a Fidesz a korábbi két évtizedben tapasztalt gyakorlatnál erőteljesebben támogatja, illetve részben ilyen módon hozza létre saját politikai elitjét, ettől azonban a társadalom politikai megosztottsága nem csökkent, sőt, az elit és a pártok szintjén inkább nőtt.

– Jól mutatja ezt, hogy a jobboldali eliten belül is sorra jelennek meg törésvonalak. Legutóbb Bogár Lászlót, aki 1990 és 1994 között a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériumának politikai államtitkára, 1998 és 2002 között pedig a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára volt, az Antall-kormány több tisztségviselője élesen kritizálta egy, az egykori kormánnyal kapcsolatos kijelentése miatt. Korábban G. Fodor Gábor politológus a polgári Magyarország eszményét minősítette kommunikációs szlogennek; szavait hatalmas felháborodás fogadta.
– Ha egy ideológiai tábor politikai ereje túlságosan megnövekszik, miközben ellenfele összeomlik, a rendszer belülről kezd el töredezni. Ez törvényszerű, sok elemzést írtak arról, hogy a közös ellenségkép hiányával megjelennek a belső törésvonalak. Ez azért is figyelemre méltó, mert a Fidesz a 2010 előtti másfél évtizedben sikerrel semlegesítette a belső konfliktusokat.

– Ön szerint is kommunikációs szlogen volt a polgári Magyarország?
– A polgári Magyarország viszszavezethető a Fidesz megalakulásáig, ami a pártra hagyományosan jellemző kommunizmusellenességével függ össze. A polgáriság ugyanis Európában mindenhol a kommunizmus ellentéte volt. Ezért ez annak idején szimbolikus fogalommá vált, később azonban elkopott. Nem a polgári Magyarország kritikája miatt tartom cinikusnak a Fidesz politikáját. A második Orbán-kormánynak van iránya, s valójában csak részben tér el az elsőétől. 2010 után valóban megjelentek populista elemek, mint a rezsicsökkentés, a végtörlesztés. Ha azonban megnézzük például az adópolitikát, semmiben nem különbözik a korábbi gyakorlattól. A felső középosztálynak, a tulajdonos rétegnek kedvez, mondhatni kapitalista. A Fidesz értelmezésében ebben a kapitalizmusban az államnak és a kormánynak erős szerepet kell játszania. Egyetértek azokkal az elemzésekkel, melyek a magyar gazdaság oligarchikus jellegét hangsúlyozzák. Valóban, Magyarországon a politika felemelhet és elengedhet gazdasági szereplőket, miközben bármelyik kisebb szektorba is belenyúl – gondoljunk például a trafikkoncessziókra, vagy a vasárnapi boltbezárásra.

– Ezzel a jelenséggel párosul az Orbán-kormányt illető legsúlyosabb kritika, a korrupció.
– Az speciális kutatás nélkül is szembetűnő, hogy az összeférhetetlenségi elvek, szabályok a kormányzati vagy közigazgatási tisztséggel rendelkezők és az üzleti szféra kapcsolatában nagyon flexibilisek, és még így sem feltétlenül tartják be őket. Emberek úgy szereznek köz- és politikai tisztségeket, hogy családi vállalkozásokat alapítanak, majd olvassuk a sajtóban, hogy ezek a cégek állami, önkormányzati megrendeléseket kapnak. Ez egészségtelen, sőt, beteges. Ez a gyakorlat korrupt, hiszen a korrupció eredeti értelme a köz-rossz, a közérdek sérelme. A közérdeket az szolgálná ugyanis, ha a legjobb cég kap megbízást, s szembemegy a közérdekkel, ha a politikai, rokoni vagy személyes kapcsolatban legközelebb álló cég kapja a megbízást. Ez a gyakorlat párhuzamos azzal a folyamattal, hogy a közigazgatást 2006 óta a korábbiaknál is erősebben áthatotta a politika, és ez 2010 után folytatódott. Magyarországon nem sikerült létrehozni egy olyan közigazgatási kart, ami a politikai és az üzleti érdekcsoportoktól független lenne. Ennek következménye a közszolgálati ethosz folytatódó leromlása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.