Meg kell mondani az iskolaigazgatóknak ebben az évben is, hogy hány „migráns” tanuló járt az intézményükbe – tudta meg a Magyar Nemzet. A lapunk birtokába került levélben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) egyik tankerületi igazgatója arra kéri az intézményvezetőket az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) megkeresésére hivatkozva, küldjék el, hány migráns tanuló iratkozott az intézménybe a 2015–2016-os tanévben. Arra is kíváncsiak: az érintett gyerekek közül tanév közben hányan távoztak és hányan fejezték be Magyarországon tanulmányaikat, illetve hogy hány migráns gyermeknek maradt meg a tanulói jogviszonya az év végére. Ugyanakkor azt nem fejtik ki, hogy pontosan mely tanulók minősülnek „migránsnak”, és mi célból történik az adatgyűjtés. A gyerekek nevét nem kell közölni, de összesített létszámukat egy táblázatba kell vezetni az említett szempontok alapján. Az érintett iskolaigazgatóknak túl sok időt sem hagytak a feladatra: kevesebb mint kétnapos határidő alatt kell teljesíteni a gyermekszámlálást.
Egy neve elhallgatását kérő budapesti iskolaigazgató arról beszélt: 2015-ben, tehát a migránsválság kezdetekor kértek tőle először ilyen jellegű adatokat. Szerinte „borzasztóan felháborító” a kérés, és nem érti, hogy pontosan ki számít migránsnak, és mi alapján kéne megkülönböztetnie a diákokat egymástól. „Vájkáljak a gyerekek életében?” – kérdezte. Egy másik, vidéki iskolaigazgató is megerősítette: tavaly kérte be először a Klik az érintett tanulók számát. Ő egyébként egyszer sem tett eleget a kérésnek, amit azzal magyarázott: megítélése szerint az intézménye semmilyen módon nem profitált volna az adatszolgáltatásból, ráadásul úgy véli, az intézkedés része a nagypolitikának, ami megpróbál beszivárogni az iskolákba.
Tavaly azzal a céllal kérték be az adatokat, hogy segítsék a migráns gyerekek itteni integrációját – mondta lapunknak Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Hozzátette, a magánvéleménye, hogy ha idén is valóban azért gyűjtik az információkat, hogy segítsék a tanulók beilleszkedését, az dicséretes, de azt sem tartja kizártnak, a kormány adatokat keres, hogy alátámassza „a migránsveszéllyel való riogatást”.
Az integrációról Hoffmann Rózsa volt köznevelési államtitkár úgy nyilatkozott még 2015-ben: az oktatásügy következő nagy kihívása a „népvándorlás” nyomán Magyarországra érkező, s itt rövidebb-hosszabb ideig tartózkodó gyermekek oktatása-nevelése, amit, úgy véli, a magyar gyerekekkel közös rendszerben kell megtenni.
Lapunk szerette volna megtudni, hogy mi okból kérte be az illetékes minisztérium az adatokat, pontosan kiket értenek „migránsok” alatt, illetve hogy tényleg tavaly kértek-e adatokat először, ám lapzártánkig sem a Klik, sem pedig az Emmi sajtóosztálya nem válaszolt.