Tegnap jelent meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elektromos töltőállomások létesítésére kiírt pályázata. Az 1,25 milliárd forintos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásra a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai pályázhatnak – ezt a nemzetgazdasági miniszter jelentette be sajtótájékoztatóján. Varga Mihály közölte, számításaik szerint a támogatásból mintegy ezer új e-töltőpont létesülhet országszerte. A pályázati kiírás szerint ez ötszáz töltőállomást jelent.
A miniszter elmondta, a pályázatokat szeptember 15-től lehet benyújtani, és azokat a keret kimerüléséig, de legfeljebb 2016. december 31-ig fogadják be. A tárca a fejlesztések támogatásával azt szeretné elérni, hogy Magyarország minden nagyobb településén elérhető legyen az elektromos járművek töltése közterületen – mondta. A miniszter az elért eredmények között említette, hogy jelenleg több mint ezer zöld rendszámú autó közlekedik az utakon, 2020-ig szeretnék elérni az 50 ezret. Ezt reális célnak nevezte, mivel a járművek árának és az üzemeltetési költségek csökkenésével a folyamat a következő években gyorsulhat. Az NGM ennek érdekében további támogatásokat dolgoz ki, ezek között említette például az otthoni töltők beszerzését is.
Varga Mihály ismertette a pályázati feltételeket is, mint mondta, a töltőállomásoknak bárki által, bármikor hozzáférhetőnek kell lennie, és az önkormányzatoknak legalább 5 évig vállalniuk kell az üzemeltetést. A meghirdetett támogatásra – ami akár 100 százalékos is lehet – megyei jogú városok, budapesti kerületek és a fővárosi önkormányzat is pályázhat. Utóbbi azért érdekes, mert a pályázatban is feltüntetett villámtöltők költsége körülbelül 8 millió forint, ám a legmagasabb támogatási összeg ez esetben csupán 3,2 millió forint lehet.
A miniszter beszélt arról is, hogy csaknem 100 töltőpont létesült egy éven belül egy tavaly meghirdetett pályázatból. Ez azért figyelemre méltó, mert lapunk az NGM tájékoztatása alapján alig két hónapja számolt be arról, hogy abból a 7 milliárd forintból, amit a tavalyi költségvetésben különítettek el az elektromobilitás fejlesztésére, még egyetlen elektromos „kutat” sem létesítettek. Akkor az NGM még azt közölte, az infrastruktúra kialakítása előkészítő fázisban tart. A szóban forgó 7 milliárd forintos összeget egyébként a szén-dioxid-keret értékesítéséből származó bevételekből különítették el, ezért sem világos, hogy miért csökkent 1,25 milliárdra a támogatási összeg.
Bár Európa-szerte számos ország több ezer eurós kedvezményt biztosít az elektromos autók vásárlásához, hazánkban szinte csak a parkolás ingyenes. A legolcsóbb ilyen autó többe kerül, mint amennyit egy-egy budapesti lakásért fizetni kell.