Wurlitzer dallama szól a Városligetben, a „színészek” korabeli jelmezekben Szép Ernő Május című darabját játsszák. Látszólag átlagos színházi előadáson ülünk, ám koránt sincs így. Nem nehéz észrevenni, hogy a sorok szélén, a takarásban börtönőrök vigyázzák a játszók minden mozdulatát. A József Attila Színház színpadát öt büntetés-végrehajtási intézet csapata vette birtokba egy délutánra, hogy háromnegyed órás darabjaikat bemutassák a közönség előtt.
A második alkalommal életre hívott versenyre kizárólag olyan fogvatartottak jelentkezhettek, akik dolgoznak, és vállalták, hogy szabadidejükben a szakkörökben készülnek fel a versenyre. Amint azt Csóti András, a büntetés-végrehajtás országos parancsnoka közölte, 21 szakkör közel 240 elítéltje jelentkezett a versenyre. A különleges fináléba végül a Váci Fegyház és Börtön, az állampusztai, a szombathelyi, a pálhalmai és a tiszalöki országos büntetés-végrehajtási intézet jutott be. – A tanulás nem nekem való – hangoztatja az egyik tiszalöki rab Lúdas Matyi szerepében, ám „konvertálva” a mondatot a börtönvilágra, ennek éppen az ellenkezője igaz: a tapasztalat az, hogy az élmények, az újonnan szerzett ismeretek nagyon is hasznára válnak az elítélteknek.
A csapatokban – igaz, kényszerűségből – a női szerepeket is férfiak játsszák; az egyetlen koedukált csoport Pálhalmáról érkezett. A télen szabaduló Bécsi Erzsébet korábban már játszott egy játékfilmben, így volt némi fogalma a színjátszásról. Azt mondja, azért örült a lehetőségnek, mert így ők, rabok is meg tudják mutatni: van bennük annyi tehetség, mint a „kintiekben”. Hozzáteszi, az is vonzó volt a lehetőségben, hogy fiúkkal játszhattak. – Először fura volt a másik nemmel találkozni, de később a szerepeken keresztül egyre jobban megismerkedhettünk egymással – magyarázza Erzsébet.
A virágárust alakító Lakatos Melinda a próba nehézségeiről beszél. Azt mondja, komoly feladatot jelentett számukra, hogy megértsék a Szép Ernő-darab lényegét, s hogy kellőképpen bele tudják élni magukat egy első világháború idején játszódó történet szereplőinek lelkivilágába. Ebben azonban segített nekik Csadi Zoltán, a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház művésze, aki szabadidejében foglalkozott az elítéltekkel a darab sikeréért. Bécsi Erzsébet csatlakozva a gondolatmenethez azt is megemlíti, Csadi „civil lendületet” hozott a börtönfalak mögé, művészlelke építgette az ő lelküket is. Meséli, rengeteget tanultak a próbafolyamat során, s azt érezték, újra szabadok. Kérdésünkre, hogy a nemsokára bekövetkező szabadulása után foglalkozna-e újonnan szerzett „képzettségével”, Lakatos Melinda azt feleli: amíg ült, elvégzett egy vendéglátós-tanfolyamot, tehát van egy „papírja”, azt többre értékeli.