Újra szabadnak érezték magukat

Fogvatartottak közé beépült terrorelhárító története győzött a második országos versenyen.

Velkei Tamás
2016. 08. 15. 18:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wurlitzer dallama szól a Városligetben, a „színészek” korabeli jelmezekben Szép Ernő Május című darabját játsszák. Látszólag átlagos színházi előadáson ülünk, ám koránt sincs így. Nem nehéz észrevenni, hogy a sorok szélén, a takarásban börtönőrök vigyázzák a játszók minden mozdulatát. A József Attila Színház színpadát öt büntetés-végrehajtási intézet csapata vette birtokba egy délutánra, hogy háromnegyed órás darabjaikat bemutassák a közönség előtt.

A második alkalommal életre hívott versenyre kizárólag olyan fogvatartottak jelentkezhettek, akik dolgoznak, és vállalták, hogy szabadidejükben a szakkörökben készülnek fel a versenyre. Amint azt Csóti András, a büntetés-végrehajtás országos parancsnoka közölte, 21 szakkör közel 240 elítéltje jelentkezett a versenyre. A különleges fináléba végül a Váci Fegyház és Börtön, az állampusztai, a szombathelyi, a pálhalmai és a tiszalöki országos büntetés-végrehajtási intézet jutott be. – A tanulás nem nekem való – hangoztatja az egyik tiszalöki rab Lúdas Matyi szerepében, ám „konvertálva” a mondatot a börtönvilágra, ennek éppen az ellenkezője igaz: a tapasztalat az, hogy az élmények, az újonnan szerzett ismeretek nagyon is hasznára válnak az elítélteknek.

A csapatokban – igaz, kényszerűségből – a női szerepeket is férfiak játsszák; az egyetlen koedukált csoport Pálhalmáról érkezett. A télen szabaduló Bécsi Erzsébet korábban már játszott egy játékfilmben, így volt némi fogalma a színjátszásról. Azt mondja, azért örült a lehetőségnek, mert így ők, rabok is meg tudják mutatni: van bennük annyi tehetség, mint a „kintiekben”. Hozzáteszi, az is vonzó volt a lehetőségben, hogy fiúkkal játszhattak. – Először fura volt a másik nemmel találkozni, de később a szerepeken keresztül egyre jobban megismerkedhettünk egymással – magyarázza Erzsébet.

A virágárust alakító Lakatos Melinda a próba nehézségeiről beszél. Azt mondja, komoly feladatot jelentett számukra, hogy megértsék a Szép Ernő-darab lényegét, s hogy kellőképpen bele tudják élni magukat egy első világháború idején játszódó történet szereplőinek lelkivilágába. Ebben azonban segített nekik Csadi Zoltán, a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház művésze, aki szabadidejében foglalkozott az elítéltekkel a darab sikeréért. Bécsi Erzsébet csatlakozva a gondolatmenethez azt is megemlíti, Csadi „civil lendületet” hozott a börtönfalak mögé, művészlelke építgette az ő lelküket is. Meséli, rengeteget tanultak a próbafolyamat során, s azt érezték, újra szabadok. Kérdésünkre, hogy a nemsokára bekövetkező szabadulása után foglalkozna-e újonnan szerzett „képzettségével”, Lakatos Melinda azt feleli: amíg ült, elvégzett egy vendéglátós-tanfolyamot, tehát van egy „papírja”, azt többre értékeli.

Szabadulása után viszont biztosan fog irodalommal foglalkozni Áder Péter, mivel a pálhalmaiak darabjának ő volt a dramaturgja, kezdetben ő instruálta a színészeket is. Korábban számos darabot írt már, vezeti a drámaszakkört, és a börtöniskolában korrepetitor. Az „akaratos” női főszereplővel kezdetben sokat vitáztak, ám később rájöttek mindketten, csak kiegyezve tudnak együtt dolgozni harmonikusan. A szóban forgó női elítélt egyébként kiemelkedett a mezőnyből, a legjobb női alakítás mindenképpen az övé volt.

Arra a felvetésre, ha ennyire kedveli a színházat és az irodalmat, miért éli életét a rács mögött, Áder Péter azt feleli: ha az ember megcsúszik egyszer, utána nincs megállás. És bár a börtönökben gyakran hangzik el ez az önfelmentő vélekedés, elismeri: bár színházban is dolgozhatott volna, bűnöző életmódja meggátolta ebben – amit mellesleg utólag nagyon bán. Tervei szerint 2018-as szabadulása után írni fog.

A Cool Head Klan nevű együttes számára, a Nincs szebb állat, mint a lúd címűre érkeznek a tiszalöki szereplők. A színpadon virágosláda, zöldellő fa, ludak, Matyi éppen a döbrögi vásárba indul. A Bëlga zenekar Rendőrmunka című slágere vezeti fel a szombathelyiek Szerepcsere, egy fedett nyomozó kalandjai a börtönben című darabot, amelyet egy fogvatartott, Turi Gábor írt. Valaha színitanodában foglalkozott a színjátszással, ami meg is látszik: nemcsak saját csapatából, de a börtönszínházi találkozó teljes mezőnyéből is kiemelkedik tudásával. Amikor „belekeveredett” a drámaszakkörbe, felmerült, indulhatnának a versenyen, ám nem tudták, mivel nevezzenek, így esett a választás Turi Gáborra, aki el is vállalta, hogy ír egy darabot. – Nem voltam benne biztos, hogy jó lesz a darab, de ami leírva nem tűnik működőnek, eljátszva sokszor az – mondja. A karaktereket kifejezetten rabtársaira írta, olykor a cselekményt is hozzájuk igazította, végül együtt csiszolták készre a színművet. A darab egy rendőrről szól, aki a Terrorelhárító Központ munkatársa szeretne lenni, ehhez viszont azt a feladatot kapja, hogy épüljön be a rabok közé, és derítsen fel kisebb bűnügyeket.

A szerző számára a legszebb pillanat az volt, amikor meghallották a közönség tapsát. – Sokat jelentett, hogy a rabtársakat ki tudtuk kapcsolni a börtönvilágból, hogy adhattunk nekik valamit – mondja Turi Gábor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.