Egyelőre számolják a vasutasok bérét

A MÁV vezetése a nemzetgazdasági tárcától várja a pluszforrások biztosítását.

Markotay Csaba
2016. 12. 07. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tett konkrét béremelési ajánlatot a MÁV a szakszervezetekkel folytatott keddi egyeztetésen sem, a vasúttársaság vezetése egyelőre a tulajdonos állammal, illetve a nemzetgazdasági tárcával próbál egyezségre jutni – tudtuk meg. Az érdekképviseletek a minimálbér-emelésen túl azt szeretnék, ha a következő két évben 30 százalékkal növekednének a bérek, hogy az egyes kategóriák ne csússzanak össze. Ha ez megtörténik, akkor az a minimálbér felett keresők esetében okozhat komoly elégedetlenséget, ami miatt még többen hagynák el a vasúttársaságot. A szakszervezetek által javasolt emelésnek viszont akár 15-20 milliárd forint is lehet a „költségigénye”, legalábbis erről beszélt a Magyar Nemzetnek Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke. Vagyis a jelentős minimálbér-emelés nemcsak a versenyszférában, hanem az állami cégeknél is komoly költségnövekedéssel járhat, utóbbi esetben a fedezetet viszont az államnak kell biztosítania.

A minimálbér 15, illetve a garantált bérminimum 25 százalékos jövő évi emelése a MÁV mintegy 38 ezer munkavállalójának a harmadát, 12 ezer embert érint közvetlenül, viszont az e felett keresők béreit is nyilván növelni kell.

A tegnapi egyeztetések után Halasi Zoltán lapunknak azt mondta, a bérekről nem volt szó, viszont a kollektív szerződés tervezett módosításáról és a tervezett középtávú megállapodásról tárgyaltak. Ez utóbbiban rendeznék a korkedvezményes nyugdíj elvétele utáni helyzetet, a választható béren kívüli juttatások ügyét és azt is, hogy a nyugdíjkorhatár emelkedése miatt egyre idősebbek a munkavállalók a vasúttársaságnál.

A Volánnál is jelezték a szakszervezetek, hogy a tervezett minimálbér-növekedéshez igazodó béremelést akarnak jövőre. A hét regionális Volán-társaság munkavállalóit képviselő egyik érdekképviselet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet jövőre 25, 2018-ra pedig 20 százalékos emelést szeretne. Megtették már bérigényüket a szakszervezetek a BKV-nál, illetve több vidéki városban az önkormányzati közlekedési cégeknél is. Budapesten, Miskolcon, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is 15 százalékos béremelést követelnek 2017-re.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.