PISA: Megalázó eredményről beszélnek a szakszervezetek

A Pedagógusok Szakszervezete a legújabb PISA-felmérés eredményei alapján igazolva látja azt a korábbi álláspontját, hogy mindaddig, ameddig az iskolák szakmai önállóságát nem állítják helyre, a nevelő és oktató munka színvonala nem fog javulni. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint sem meglepetés az eredmény, csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó.

MTI
2016. 12. 07. 15:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) továbbra is fenntartja azt az álláspontját, hogy a nevelő és oktató munkának alapvetően a készség- és képességfejlesztésre kell irányulnia.

A kedden nyilvánosságra hozott PISA-felmérés szerint romlott a magyar diákok teljesítménye az utóbbi években, a szövegértés és a természettudományok területén gyengébb, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben.

Palkovics László oktatási államtitkár kedden azt mondta: a lexikális tudás és a kompetencia fejlesztése egyaránt fontos. Palkovics László felhívta a figyelmet arra, hogy három különböző felmérésről van szó, más korosztályt, más gyermekcsoportot érintenek, és más szempontok alapján történtek a mérések. Kitért arra is: egy 2015-ös mérés egy két évvel korábban bevezetett új tanterv hatásait még nem mutatja be.

A másik szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) az eredményeket hasonlóan kommentálta, szerintük sem meglepetés ugyanis az előző PISA-jelentés, és az azóta bevezetett változtatások ismeretében, hogy 2016-ban az OECD országai között Magyarország a sereghajtók közé került. Mendrey László, a PDSZ elnöke szerdán azt írta,

talán csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó.

Kiemelte, hogy már 2008-ban a visszaesés jelei mutatkoztak, s a jelenlegi kormánypártok a vitathatatlan problémát arra használták fel, hogy az egész – egyébként működőképes rendszert – felszámolják, s

kiépítsék a politikai hatalmuk bebetonozásához nélkülözhetetlen erőteljesen visszafejlesztett, s végtelenül centralizált oktatási rendszerüket.

Szerinte a következmény „látványos”, a 15 éves korosztály majdnem 30 százaléka funkcionális analfabéta, és nem jobb a helyzet a természettudományos tárgyak és a matematika esetében sem.

Ők gyakorlatilag elvesztek, életük meghatározó részében a szociális ellátó rendszerek működésére vannak bízva,

mert nem rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, melyek sorsuk alakításához szükségesek.

Mendrey László úgy vélte, a pedagógusoknak rossz, használhatatlan ismeretanyagot kell megtanítanunk, s ezek – értelemszerűen – nem válnak, nem válhatnak tudássá.

A PDSZ elnöke szerint szükséges, de távolról sem elégséges a személyi felelősség felvetése. Elvárás, hogy azok, akik személyes felelősséggel bírnak a kialakult helyzetet illetően, önként távozzanak az oktatás irányítása közeléből – írta, hozzátéve: azonnali hatállyal el kell kezdeni egy új oktatási törvény kidolgozását,  fel kell gyorsítani a Nemzeti alaptanterv átdolgozását, valamint meg kell szüntetni a túlzott centralizálást, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) feladatait azokra az önkormányzatokra kell koncentrálni, amelyek bajban vannak.

Az érdekvédő szerint önálló minisztérium kell az oktatásnak, az Emberi Erőforrások Minisztériuma mindennel képes foglalkozni, csak közben az ember vész el, úgy is, mint erőforrás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.