A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) továbbra is fenntartja azt az álláspontját, hogy a nevelő és oktató munkának alapvetően a készség- és képességfejlesztésre kell irányulnia.
A kedden nyilvánosságra hozott PISA-felmérés szerint romlott a magyar diákok teljesítménye az utóbbi években, a szövegértés és a természettudományok területén gyengébb, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben.
Palkovics László oktatási államtitkár kedden azt mondta: a lexikális tudás és a kompetencia fejlesztése egyaránt fontos. Palkovics László felhívta a figyelmet arra, hogy három különböző felmérésről van szó, más korosztályt, más gyermekcsoportot érintenek, és más szempontok alapján történtek a mérések. Kitért arra is: egy 2015-ös mérés egy két évvel korábban bevezetett új tanterv hatásait még nem mutatja be.
A másik szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) az eredményeket hasonlóan kommentálta, szerintük sem meglepetés ugyanis az előző PISA-jelentés, és az azóta bevezetett változtatások ismeretében, hogy 2016-ban az OECD országai között Magyarország a sereghajtók közé került. Mendrey László, a PDSZ elnöke szerdán azt írta,
talán csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó.
Kiemelte, hogy már 2008-ban a visszaesés jelei mutatkoztak, s a jelenlegi kormánypártok a vitathatatlan problémát arra használták fel, hogy az egész – egyébként működőképes rendszert – felszámolják, s
kiépítsék a politikai hatalmuk bebetonozásához nélkülözhetetlen erőteljesen visszafejlesztett, s végtelenül centralizált oktatási rendszerüket.
Szerinte a következmény „látványos”, a 15 éves korosztály majdnem 30 százaléka funkcionális analfabéta, és nem jobb a helyzet a természettudományos tárgyak és a matematika esetében sem.
Ők gyakorlatilag elvesztek, életük meghatározó részében a szociális ellátó rendszerek működésére vannak bízva,
mert nem rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, melyek sorsuk alakításához szükségesek.
Mendrey László úgy vélte, a pedagógusoknak rossz, használhatatlan ismeretanyagot kell megtanítanunk, s ezek – értelemszerűen – nem válnak, nem válhatnak tudássá.