Az oktatásban tapasztalt drámai teljesítményromlásért az a helyzet az első számú felelős, amelyet a kormány a 2011-es köznevelési törvény elfogadása után előidézett – erről beszélt hétfőn Radó Péter oktatáskutató a Civil Közoktatási Platform (CKP) rendezvényén. A CKP annak apropóján rendezett konferenciát, hogy öt éve fogadta el a parlament az új köznevelési törvényt. Ám szerintük a főleg 2012–2014 közötti intenzív átalakítások „totális bizonytalanságot, káoszt és frusztrációt” okoztak a köznevelésben, és a gyerekek teljesítményromlását nem lehet megállítani gyökeres fordulat nélkül. Az oktatási rendszer kudarcai között említették, hogy 2011 és 2015 között a 17 évesek aránya közel 15, míg a 18 évesek aránya majd 12 százalékkal csökkent a közoktatásban. A tanulási kudarcra példaként a magyar diákok 2015-ös PISA-felmérésen mért, katasztrofális eredményeit említették. Felidézték: hazánkban a tanulók 18,5 százaléka mindhárom kompetenciaterületen rosszul teljesített.
Arra is felhívták a figyelmet: már a negyedik évfolyam végére teljesítményszakadékok alakulnak ki a gyermekek között, amely különbség csak tovább nő a nyolcadik évfolyam végére a TIMSS nevű felmérés eredményei alapján. A CKP több pontban összegezte azokat az elmúlt években meghozott kormányzati intézkedéseket, amelyek a lesújtó eredményekhez járultak. Ezek között szerepelt például az, hogy felfüggesztették az alapkészségek fejlesztésével kapcsolatos eredményességi elvárásokat, felszámolták az iskolai autonómiát, a pedagógusok szakmai fejlesztésének ösztönzésére alkalmatlan ellenőrzési rendszert vezettek be. A szervezet megoldási javaslatait a Kockás könyv című kiadványban összegezte. A kötetet bemutató Nahalka István oktatáskutató azt hangsúlyozta, hogy valódi társadalmi egyeztetésre lenne szükség, különben nem lehet átalakítani az oktatáspolitikát. A szervezet modernizálná a magyar iskolaszerkezetet is, 10 évfolyamon át tartó, egységes általános képzés létrehozását javasolja. Utóbbival kapcsolatban lapunk kérdésére Radó Péter arról beszélt: nem az évfolyamok száma az elsődleges, hanem az az alapelv, hogy a gyerekeknek minél később kelljen eldönteni, hol folytassák tanulmányaikat.