időjárás 22°C Ábrahám 2022. augusztus 16.
logo
Segítségnyújtás elmulasztása miatt felel a Viking Idun ukrán kapitánya

Újabb vádemelés a Hableány-katasztrófa miatt

Szemán László János
2022.07.07. 10:07 2022.07.07. 10:49
Újabb vádemelés a Hableány-katasztrófa miatt

Vádat emelt az illetékes ügyészség 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt a Hableány-katasztrófában érintett másik Viking szállodahajó, az Idun ukrán kapitánya, Fjodor S. ellen, aki korábban a Covid-járvány miatt, jelenleg a háború miatt nem tud Magyarországra utazni, így Ukrajnában van bűnügyi felügyelet alatt..

Vádemelés történt segítségnyújtás elmulasztása miatt a Hableánnyal ütköző szállodahajót követő hajó kapitánya ellen – közölte lapunkkal a Fővárosi Főügyészség. 

A Magyar Nemzet úgy tudja, a Viking Idun ukrán kapitányáról, Fjodor S.-ről van szó. Ő a katasztrófa után néhány perccel anélkül haladt át hajójával a hullámsírba merült Hableány és a vízbe zuhant utasok felett, hogy segítséget nyújtott volna.

Ukrajnában vár a perre

Fjodor S. Ukrajnában ragadt előbb a Covid-járvány, majd a háború miatt, így ott áll bűnügyi felügyelet alatt, rendszeresen jelentkeznie kell telefonon az V. kerületi rendőrkapitányságon.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség az ukrán állampolgárságú hajóskapitány ellen 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt emelt vádat.

A vádirat szerint az 59 éves ukrán állampolgárságú férfi 1979-ben szerzett hajóvezetői engedélyt, majd 2004-től hajóskapitányi képesítéssel, valamint rádió- és radarkezelői képesítéssel is rendelkezett. A kapitány a Duna magyarországi szakaszán is pontos helyismerettel bírt. Egy svájci székhelyű hajózási társaság (a Viking AG) alkalmazásában egyedül vezetett egy szállodahajót (a Viking Idunt), amelyen 2019. márciusban és áprilisban mentési gyakorlatokon is részt vett. 

A vádlott 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található, V. kerület, Vigadó 1 nevű állomásról indult el a hajóval Romániába. A vádlott azt tervezte, hogy először északi irányban hajózik a Dunán, majd északról megkerülve a Margit-szigetet, délre folytatja útját.

A gázoló Sigynt követte

A Dunán ekkor a Fjodor S. irányította hajó előtt közlekedett egy másik szállodahajó,  a Viking Sigyn, amit az ugyanannál a cégnél dolgozó másik ukrán kapitány, Jurij Csaplinszkij vezetett, illetve a Hableány nevű kisebb személyhajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a kapitánya és egy fő legénység tartózkodott. A kisebb hajó a Parlament előtt, balról megelőzte az elöl közlekedő szállodahajót, majd előtte hajózott, és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. 

A katasztrófa okozása miatt kell felelnie a Viking Sigyn kapitányának, Jurij Csaplinszkijnak (Forrás: Origó/Polyák Attila)

A Hableányt követő szállodahajót vezető kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett, és a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le. A nagyobb hajó a kapitánya gondatlansága miatt nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó 35 személy vízbe került.

Fjodor S. hajója az ütközés pillanatában a baleset helyszíne felé haladt, kb. 600 méterre volt tőle. A balesetet követően a vádlott az „Ember a vízben” német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta, azt azonban észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll. A vádlott ezt látva továbbhaladt a Margit híd felé, miközben mobiltelefonon sikertelenül próbálta elérni a balesetet okozó kapitánytársát. A vádlott hajója lassítva áthaladt a már a mederfenékre süllyedt Hableány hajó felett. 

Tudott az ütközésről

Amikor a vádlott hajójával már kihaladásban volt a híd alól, rádión végül elérte kapitánytársát, aki tájékoztatta, hogy összeütközött egy hajóval, és megkérdezte, hogy lát-e valamit mögötte. Erre a kérdésre a vádlott azt válaszolta, hogy nem lát semmit, azt azonban hallotta, hogy valaki kiabált a fedélzet jobb oldalán.

Annak ellenére, hogy a vádlott a balesetet követően pár percen belül tudomást szerzett az ütközésről, nem tett fel további kérdéseket, hogy hol van az a hajó, amivel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe vagy milyen mentésre irányuló intézkedéseket tesz kapitánytársa. A Margit híd alóli kihaladása közben megállította a hajóját, és figyelemmel kísérte, ahogy a másik szállodahajó mentőcsónakját leengedik. Amikor a mentőcsónak már ereszkedni kezdett a víz felé, 

a vádlott a hajóját gyorsítani kezdte és balról elhaladt az ütközésben részes szállodahajó mellett, majd megállás nélkül továbbment. 

A kapitány a hajójával megkerülte a Margit-szigetet, majd a Duna budai ágában völgymenetben hajózott, amikor a baleset miatt intézkedő vízirendőrök kikötésre kötelezték.

Mindezek alapján Fjodor S.-nek tudomása volt arról, hogy mentésre szoruló emberek vannak a vízben, azonban nem nyújtott a tőle elvárt módon segítséget, továbbhaladt, nem állt meg segítségnyújtás céljából. Habár ezt a hajója mentési protokollja késedelem nélküli kötelezettségként előírta, nem riadóztatta a személyzetét, nem rendelte el a mentőcsónak vízre bocsátását. 

Ekkor még lett volna lehetősége a mentésre, mert még volt a Hableány hajóról vízbe kerülő, majd vízben sodródó, közvetlen életveszélyben lévő, mentésre szoruló sértett a Duna Lánchíd és Margit híd közötti szakaszán.

Az adott helyzetben a kapitány a vád szerint a tőle – mint a baleset közvetlen közelében közlekedő hajó kapitányától – elvárt segítségnyújtási kötelezettségének nem tett eleget 27 vízbe került, végleg víz alá nem merült, közvetlen életveszélyben lévő sértett vonatkozásában.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. 

A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje a vádlottat fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását a vádlott büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel, és a vádlottat határozott időre a tiltsa el a vízi járművek vezetésétől.

Borítókép: emlékmű a katasztrófa helyszínénél (Fotó: Kurucz Árpád)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.