– A szuverenitás kérdése központi eleme a júniusi választási kampánynak. Miért alakult így?
– Érdemes az autonómia kérdésével kezdenünk. 2023-ban az Európai Egyetemi Szövetség (EUA) nyilvánosságra hozott egy olyan elemzésnek hívott, gyakorlatilag politikai kiáltványt, amely közölte, hogy Magyarországon nincs autonómia. Mi ezzel szemben az igazság? Ha valaki alaposabban megnézi, az EUA az állami fenntartású egyetemek esetében végzi az autonómia értékelését, hiszen Európában számos helyen ez a fenntartói modell érvényesül. Ez esetben azt vizsgálja, milyen működtetési, irányítási „távolságra van” az egyetem az államtól. A magyar egyetemi rendszer az új fenntartói struktúrával azonban már más.
– Miben változott a helyzet?
– Többségbe kerültek a nem állami fenntartású egyetemek, és valójában az EUA módszertana nem képes a megfelelő vizsgálatra. Ugyanakkor volt olyan egyetem, amely a fenntartó alapítvány és az egyetem viszonyára vonatkoztatva elkészítette az értékelését, amelynek eredményéből az látszik, hogy az egyik legautonómabb rendszer épült ki az új modellel.
Szóval miről is szól ez, ha nem arról, hogy álságosan besározzák az új struktúránkat, elgáncsolják egyetemeink fejlődését, hátravetve őket a versenyképességben, és aljas politikai játszmáknak tegyék ki a magyar diákokat, oktatókat, kutatókat? Meggyőződésem, hogy a kitartásunk hosszú távon is kifizetődik majd, hiszen az a jó döntés, ha megóvjuk Magyarország szuverenitását bármi áron.
Versenyképesnek és támadhatatlannak kell lennünk, ha sikert akarunk elérni. Egyszerűen bent kell maradnunk a ringben, és a bokszmeccs alatt is el kell viselnünk az ütéseket. Ez egy ilyen műfaj.
– A felsőoktatásban, a szakképzésben és az innovációban is érezhető ez a határokon túlról érkező nyomásgyakorlás. Mit tesz a kormány ennek ellensúlyozására?
– Egy nemzet esetében különösen meghatározó az, hogy gyermekei, fiataljai nevelésére milyen gondot fordít. A versenyképesség és a térségek erősítése volt a modellváltás egyik legfontosabb célja, amelynek már vannak is eredményei, pedig mindössze két éve indult el teljességében. Ezt meg kell védenünk! Ezt a célt szolgálja most a parlament előtt fekvő törvénytervezet is. Egyértelmű, hogy
Brüsszel az Erasmus+ program blokkolásával összefüggő, teljesen észszerűtlen követelései végeredményben a hazai diákok, oktatók és kutatók nemzetközi kapcsolatrendszerét akarja ellehetetleníteni. Az csak átlátszó szöveg, hogy ők a kormányt büntetik, miközben valójában a magyar polgárokkal teszik ezt.
Emiatt léptünk, és kinyitottuk a világot a diákjainknak a Pannónia programmal: ennek keretében tízmilliárd forintot biztosítunk tapasztalatszerzésre nyolcezer magyar és itt tanuló külföldi diáknak, akik így a világ vezető egyetemeire juthatnak el. A HU-rizont program pedig segíti a magyar kutatókat, hogy nemzetközi környezetben folytathassák kutatásaikat és továbbra is elismert szereplői maradjanak a világ tudományos közösségének, hiszen ezáltal gazdaságunk és nemzetünk erősödését szolgálják. Erre csak az idén nyolcmilliárd forintot fordítunk. Egészen egyszerűen: ha ők bezárnak egy ajtót, mi kinyitunk egy másikat.