Az egyik legprofibb amerikai repülőkiképzésen vehet részt egy magyar nő

Nem sokan mondhatják el magukról Magyarországon, hogy felvették az Egyesült Államokba pilótaképzésre, Lázár Gréta viszont igen. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar pilótajelöltje az első magyar nő, aki részt vehet az Undergraduate Pilot Trainingen, amelynek végén sugárhajtású repülőgépet is megtanulhat vezetni. Lázár Gréta álma, hogy miután hazatért, és elvégzi az egyetemet, Gripen-pilótaként szolgáljon a Magyar Honvédség kötelékében.

2025. 07. 02. 5:17
Fotó: Ujvári Sándor Forrás: MTI Fotószerkesztõség
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Felejthetetlen élményt nyújtott az első repülésem, amelyre mindig emlékezni fogok – jelentette ki lapunknak Lázár Gréta, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (HHK) harmadéves pilótajelöltje. A fiatal lányt a képességei miatt olyan képzésre választották és küldik ki az egyetem oktatói, ami igazán különleges a szakmában: az Egyesült Államok által szervezett Undergraduate Pilot Trainingre. Ő az első magyar nő, aki bekerült erre a képzésre, ennek különlegességét erősíti, hogy Magyarországon a pilóta hivatás kevésbé jellemző a nők körében. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogyan is tud megfogni egy ilyen fia­tal lányt a honvédség világa. Lázár Gréta esetében árulkodó lehet a családi közeg: nagyapja helikopterpilóta volt, édesapja az MH Kiss József 86. Helikopterdandár ejtőernyős-kiképzési részlegének vezetője, a bátyja pedig szintén pilótajelölt az NKE-n, ő nemrég államvizsgázott.
 

Hiába nőtt fel azonban katonacsaládban, elmondása szerint a szülők meglepődtek, mikor bejelentette, milyen hivatást szeretne választani. – Dráma szakon tanultam a gimnáziumban, a honvédség elég távol állt tőlem. Ezért is volt meglepő, amikor az egyetemi jelentkezési határidő előtt két héttel közöltem a szüleimmel, márpedig én katonai pilóta szeretnék lenni – idézte fel Lázár Gréta.


Elmondása szerint mindig is imádott utazni, először szállítórepülővel szeretett volna világot látni, ez volt a motivációja. Viszont ahogy a bátyjától hallgatta sorra a történeteket, az egyenruhások világa is egyre inkább megtetszett neki, és így tisztult le benne a kép: a honvédségnél látja a jövőjét. – A szüleim végül belátták, hogy jó döntést hoztam. A képzés minden percét nagyon élvezem, és jó érzés tudni, hogy ők mindenben támogatnak – mondta. Lázár Gréta elárulta azt is, hogy annak ellenére, hogy édesapja a Magyar Honvédség kötelékén belül Szolnokon szolgál, nem érez megfelelési kényszert miatta. Sőt amikor a második év végén elérte a pilótajelöltek első mérföldkövét, az ejtőernyős ugrást, ő volt a kiképzője. – Egyáltalán nem okozott stresszt, sőt csak nőtt a biztonságérzetem – jegyezte meg.

Lázár Gréta a legnagyobb kihívásnak nem az ejtőernyős ugrást, hanem az első repülését érzi.

Sajnos a körülmények úgy hozták, hogy akkor édesapja nem tudott személyes jelenlétével a támasza lenni. Butaság lenne azonban azt gondolni, hogy az elméleti oktatás után a pilótajelöltek egyből az ég felé veszik az irányt: először egy szimulátoron sajátítják el a repülés alapjait. Amikor azt már magabiztosan tudják használni, jöhet az első repülés, amelyet egy légcsavaros kiképző repülőgéppel, a Zlin242–L-lel hajtanak végre. A honvédtisztjelölt elárulta, az első repülése nagyon emlékezetes volt. – Az évfolyamtársaim közül nekem sikerült elsőre a géppel elemelkednem a talajtól, ami hihetetlen élmény volt. A csoporttársaim a futópálya mellett szurkoltak értem, és várták a földet érésemet – idézte fel.

Elmondása szerint azonban csak ezután jöttek az igazán bonyolult feladatok, például a kötelékrepülés. – Ez azért volt számomra nagy kihívás, mert kötelékrepülésnél rendkívül finom mozdulatokkal kell a gépet irányítani, hiszen ilyenkor a két repülő nagyon közel repül egymáshoz. Számomra ez egy nehéz feladat volt, mert a profi végrehajtás mellett nagyon figyelnem kellett a biztonságra – magyarázta. 

Úgy tűnik azonban, bármennyire is nagyok voltak a kihívások, végül a szorgalom meghozta az eredményét, mert évfolyamából másodmagával Lázár Grétát választották ki az Egyesült Államok által szervezett Undergraduate Pilot Trainingre. – Az amerikai pilótaképző tanfolyam képzési ideje megközelítőleg 18 hónap, ami egy tízhetes nyelvi felkészítő fázissal kezdődik Texasban. A sikeres nyelvi képzést követően – a program szerint – három különböző légi bázison három különböző géptípust fogunk használni. Az utolsó, harmadik fázis lesz a legizgalmasabb, mert a legendának számító ­T–38C Talon sugárhajtóműves géppel fogunk repülni. Ez a fázis már szinte az előiskolája a vadászgépeknek, köztük a Gripennek is – fejtette ki.
 

Hozzátette azt is, nem kis felelősséggel jár, hogy ő az első magyar hallgató lány az egyetemről, akit felvettek erre a képzésre.

– Van rajtam emiatt nyomás, mert első magyar lány honvédtisztjelöltként nemcsak magamnak, hanem az egyetemi oktatóimnak is bizonyítanom kell azt, hogy nem döntöttek rosszul, amikor engem választottak ki erre a programra. Ha hazajövök, remélem, majd részt vehetek a többi képzési programon is annak érdekében, hogy elérjem a kitűzött célomat. De ez még elég sokára lesz, először is el kell végeznem a képzést – magyarázta. Tervei szerint miután hazatért és befejezte az egyetemet, a Magyar Honvédségnél képzeli el a jövőjét. – Leendő tisztként a honvédségnél szeretnék repülni, és nagyon szeretnék vadászgépre kerülni. Megfogott ez a világ – mondta.
 

Lázár Gréta hangsúlyozta: aki katonai repülőgép-vezetőként képzeli el a jövőjét, annak mindenképp az NKE-t ajánlja.

Mint mondta, a civil képzésekhez képest a katonai repülés jóval sokszínűbb, komplexebb és szélesebb tudást ad. Hasonlóképp vélekedett arról is, ha valaki helikopterpilóta szeretne lenni. Az NKE után a katonaságon belül mindenképp megtalálja a számításait.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.