Üzentek Karácsonynak a BKV-sofőrök

A kötelező maszkhasználaton kívül semmilyen óvintézkedés nem védi meg a koronavírustól a BKV-sofőröket – többek közt ezt is kifogásolja Bajzik Tamás, a Nemzeti Szakszervezet elnöke. A vezető a Karácsony Gergelynek írt levelében kitért arra is, hogy több munkáltatónál jutalommal ismerték el a járványban tett erőfeszítéseket, mindez a sofőröknél elmaradt. A Nemzeti Szakszervezet felszólította a főpolgármestert, haladéktalanul intézkedjen, különben sztrájkba lépnek a dolgozók.

2020. 09. 17. 13:46
null
A szivárványkoalíció főpolgármestere egy új korszak kezdetét hirdette, de a látszatpolitizáláson és a klientúraépítésen kívül másra nem nagyon futotta az erejéből Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Felhívom a figyelmét arra, hogy a BKV járművezetőinek egészsége fokozottan veszélyeztetett. Többszöri jelzésünk ellenére azok a biztonsági intézkedések sem születtek meg, amelyek a tavaszi első hullámban segítettek a fertőzés terjedésének megakadályozásában – írta levelében Karácsony Gergely főpolgármesternek Bajzik Tamás, a Nemzeti Szakszervezet elnöke. Hozzátette: nem látják, hogy a városvezetés haladéktalan lépéseket tenne a polgárok és a járművezetők, a fenntartható közösségi közlekedés érdekében. Az eset- és halálozási számok most magasabbak, egyre több járművezető betegedik meg és lesz érintettje a járványnak.

Bajzik Tamás, a Nemzeti Szakszervezet elnöke szerint a BKV-sofőrök nem kapnak megfelelő védelmet és elégséges juttatást.
Fotó: Havran Zoltán

– Az NSZ – Nemzeti Szakszervezet tagságának képviseletében eljárva szeretném felhívni az ön, és a tisztelt városvezetés figyelmét, hogy a Covid–19 járvány első hullámában kisebb eset számnál is kordonnal lezárták a közösségi tömegközlekedés eszközein az első ajtónál a járművezetői fülkéket. Most ez elmarad, aminek messzemenő következményei lehetnek – hívta fel a főpolgármester figyelmét Bajzik, aki a munkavállalók megbecsülését sem tartja elegendőnek. Mint írta: tovább nehezíti tagjaik helyzetét, hogy az így, a fertőzésnek kitéve többszörösen is hátrányos helyzetben érezhetik magukat, hiszen több munkáltatónál javadalommal és jutalommal ismerték el a járványban tett erőfeszítéseket, viszont a járművezetők ilyen megbecsülése is elmaradt.

– Az egészségügyi dolgozókat és a munkásokat valakiknek el kellene, és kellett vinni a munkahelyükig vagy vásárolni. A mi tagtársaink helytállását, megbecsülését, veszélyeztetettségét azonban mély hallgatás övezi, és övezte eddig is a legtöbb fórumon – indokolt Bajzik Tamás, aki felvetette egy BKV sztrájk lehetőségét is, amennyiben nem történik változás.

– Igazságtalannak és méltatlannak tekintjük ezt a fajta diszkriminációt, amely leértékeli munkánkat, ezt a stratégiai ágazatot. Holott gondoljunk csak bele: a járvány miatt, a saját testi épségünk megvédéséért sztrájkot hirdetve megállíthatjuk Budapest tömegközlekedését, és ezzel valóban megáll az élet a fővárosban! – szögezte le levelében a Nemzeti Szakszervezet elnöke.

- Az autóbusz és trolibusz vezetőállásokat zárttá tettük, illetve a kordonozás ismételt bevezetése a járványhelyzet alakulásától függ, ennek érdekében folyamatosan figyelemmel kísérjük az aktuális helyzetet, hogy időben dönthessünk annak szükségességéről – reagált lapunk kérdésére a BKV. A közlekedési társaság hozzátette: a villamos járműtípusok (a Hannoveri villamosok kivételével) az utastértől elkülönített, zárt vezetőfülkével rendelkeznek, így a járvány tavaszi időszakában nem volt szükséges és indokolt az első ajtók lezárására.

- A Hannoveri villamosok esetében a vezetőfülke és utastér közötti réseket gumiprofillal zártuk le, illetve az első ajtók kordonozása is megtörtént. A gumiprofilok továbbra is a helyükön maradtak, az első ajtók újbóli kordonozása még nem történt meg. A tavaszi időszakban „a maradj otthon” felhívás kapcsán jelentős mértékben lecsökkent az utasok száma. Mára azonban jelentős mértékben megnőtt a közösségi közlekedést használók száma, így, ha a villamosok mindkét végén lezárnánk az ajtókat, a többi ajtónál megnövekedne a zsúfoltság, ami tovább erősítené a járvány terjedésének kockázatát – indokolt a BKV. Hozzátették: a járványügyi veszélyhelyzet időszakában hozott járműtakarítással, klíma karbantartással kapcsolatos intézkedéseiket a járványügyi készültség időszakában is fenntartották, autóbuszaik esetében június óta ózonos fertőtlenítést végeznek. A járművezetővel vagy az utasokkal érintkező felület napi szintű fertőtlenítő takarítását is beleértve – folyamatosan végeztetik a szerződött takarító céggel. A végállomási tartózkodók esetében is megtörténik a napi szintű takarítás mellett a napi fertőtlenítés is.

A járművezetők díjazásával kapcsolatban a BKV úgy tájékoztatott: jelenleg tárgyalások folynak a szakszervezeti szövetségeket tömörítő Állandó Bizottságban a juttatás tárgyában. A munkáltató támogatja a munkavállalók egész éves kiemelkedő munkájának elismerését. Az Állandó Bizottságban e juttatás feltételrendszerének kidolgozása van folyamatban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.