Komoly átalakulás előtt áll

Minden esély megvan arra, hogy öt év alatt áttekinthető, stabilan működő víziközmű-szolgáltatói szektor alakuljon ki Magyarországon.

WA
2012. 02. 06. 16:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MaVíz hétfőn rendezte meg az első víziközmű konferenciát, amely a 2011. december 30-án elfogadott víziközmű-törvény hatásait vizsgálta.

A konferencián Bánki Erik képviselő (Fidesz), a törvény benyújtója, Horváth Péter, a Magyar Energiahivatal elnöke és Kovács Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára ismertette a víziközmű-törvény céljait. Mindhárman egyetértettek abban, hogy az ország vízi közműveinek fejlesztése kapcsán a minőséget, az üzembiztonságot és a megfizethetőséget kell előtérbe helyezni – ismertette Kurdi Viktor.

A MaVíz elnöke a törvénnyel kapcsolatban kiemelte: újdonság, hogy a felügyelő, hatósági feladatokat az energiahivatal látja el, adja ki az engedélyeket és jogosult cégenként a víz- és csatornadíjakat meghatározni. Azok a végrehajtási rendeletek, amelyek kibontják a részletszabályokat, várhatóan még az első félévben megjelennek azért, hogy jövő év május 31-ig, amikorra a működési engedélykérelmeket be kell nyújtani, már tiszta legyen az összes vagyoni, gazdasági és műszaki kérdés.

Kevesebb szereplő

A törvény mintegy tizedére fogja csökkenteni a víziközmű-piac szereplőinek számát, a jelenlegi 350-400-ról egyesek szerint húszra, mások szerint harminc-negyvenre. Jó hír azonban, hogy a törvény ötéves átmeneti időszakot biztosít, tehát az átalakulás fokozatosan fog végbemenni, így a foglalkoztatásban remélhetőleg nem lesznek rövid idő alatt radikális változások. A vízi közművek többsége önkormányzati tulajdonban van, önkormányzati intézményként vagy önkormányzati kft.-ként működik. Az ágazatban több mint húszezren dolgoznak, és becslések szerint legalább 10-12 százalékos létszám-megtakarítás várható az ötödik év végére. Körülbelül két-háromezer státusz van tehát veszélyben, ezeknek a kifuttatását kell a lehető leghumánusabban megoldani az öt év alatt – mondta a szakmai szervezet elnöke.

A MaVíz arra számít, hogy az energiahivatal felügyeleti szerepével és a gördülő fejlesztési tervek kötelező előírásával a közműfejlesztési és rekonstrukciós gyakorlat is átláthatóbb és eredményesebb lesz, s az ágazatban maradnak azok a források, amelyeket rekonstrukcióra kell fordítani. Az eddigi évek tapasztalata ugyanis az, hogy a víz- és csatornadíjakból származó bevételek egy része sok helyen kikerült az ágazatból, elvéve a pótlások, rekonstrukciók elől a forrásokat, ami hosszú távon veszélyezteti a szolgáltatás biztonságát.

„Mivel a cső el van temetve, nem látni minden nap, hogy öregszik, ezért ezeknek a rekonstrukcióknak az elvégzését mindig elodázták, a víz- és csatornadíjakban lévő fedezetet más célokra használták fel. Azok is közösségi célok voltak és ugyancsak fontosak, de nem egészséges ezeket a forrásokat más célokra használni” – mondta. Most már a törvény ezt nem engedi, sőt kifejezetten tiltja a keresztfinanszírozást, nagyon szigorú és pontos elszámolást vár el a vállalatoktól, amit az energiahivatal ellenőrizni fog – tette hozzá.

Sok száz milliárd, amíg utoléri magát

Az elnök szerint sok száz milliárd forintot kell mozgósítani annak érdekében, hogy a víziközmű-szektor „utolérje magát”. Arra a kérdésre, honnan lesz erre pénz, azt válaszolta: azt várják, hogy az energiahivatal felügyelete mellett az ágazatban megtermelődő javak és források rendelkezésre fognak állni e célra, emellett az uniós projektek esetében sokszor nagyon kedvező önrész mellett lehet ilyen célokra forrásokat lehívni. Minimum öt-, hét-, sőt tízéves távlatban kell azonban gondolkodni – mutatott rá. A csatornaprogramok az elnök szerint már most is szépen alakulnak.

Egységesítik a díjakat

Kurdi Viktor a változások közül kiemelte: a díjképzési elveket egységesíteni fogják, cégenként és ágazatonként egy-egy víz- és csatornadíjat fognak meghatározni. Míg manapság még van olyan cég, amelynél akár harmincféle vízdíjat alkalmaznak harminc különböző településen, a szolidaritási elv mentén az „egy cég, egy díj” elvre kell majd átállni. Ez bizonyos esetekben a díjak emelkedésével fog járni, más esetekben csökkenésével. A jövőben minden esetben lesz egy alapdíj, s egy olyan díj, amelyet a köbméter után kell a lakosságnak megfizetni. Az új díjakat leghamarabb 2013-tól hirdetik ki. Vannak azonban olyan vízdíjak, amelyek esetében nem lehet egy ütemben ezt a fajta szempontrendszert érvényesíteni, azoknál valószínűleg lépcsőzetesen vezetik majd be az új rendszert.

Arra a kérdésre, várható-e a folyamat végére, hogy valamennyi víziközmű-szolgáltató állami kézbe kerül, a MaVíz elnöke azt mondta: nincs egyértelmű szándék a mostani törvényben arra, ami államosításra utalna. Az elhangzott előadások pedig ezt egyenesen cáfolták, inkább azt erősítették, hogy az önkormányzati és állami szektorban a feladat jó helyen van, és az energiahivatal szakmai felügyelete mellett ezek egészséges rendszert tudnak majd alkotni.

Bánki Erik úgy fogalmazott előadásában, hogy nemzeti vagyonként szükséges kezelni a víz- és csatornaszolgáltatást is, és alapvetően közösségi tulajdonban szeretnék tudni a közműveket és üzemeltető cégeket; ez önkormányzati és állami cégeket, valamint vegyes tulajdont is jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.