Mára szakajtónyi ilyen kezdetű hír tört magának utat az országos sajtóban: „Forgalommal szemben hajtott fel az autópályára...” A közelmúltban volt olyan öngyilkosjelölt is, aki szándékosan tett így, talán bele sem gondolva, hogy más életét is kiolthatja vele, azonban az esetek többségében véletlenről, figyelmetlenségről lehet szó. Tény, ami tény, már halálos áldozata is van a nagyon is kivédhető balesettípusnak. Hogy a további tragédiáknak elejét vegyék, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Infokommunikációs Technológiai Intézeténél (BAY-IKTI) kifejlesztették a megelőzés kulcsfontosságú informatikai hátterét – de nem csak egy valamilyen „központban” jelző riasztást, hanem bárki számára elérhető (és elérendő), interaktív információs rendszert, ami nagy százalékban kikerülhetővé teszi a bajt.
Az ellenkező irányba felkanyarodó járművet a felhajtó mellett elhelyezett eszköz érzékeli, majd mobilcsatornán keresztül jelez a felügyeleti rendszernek, vezeték nélküli hálózaton keresztül pedig a környező vizuális egységeknek. A rendszert úgy találták ki, hogy képes jelezni az autópálya-kezelőnek, de az adott helyen vételkörzettel rendelkező műsorszolgáltatóknak is – ha valaki éppen „mindössze” rádiózna csak az autójában. És itt jön a lényeg: okostelefonnal bárki ingyenesen regisztrálhatna, és attól függően, hogy milyen távolságban van a veszélyzónától, különböző típusú figyelmeztetéseket kapna, így a közvetlen életveszély jelzésén túl a ráfutásos balesetek megelőzése is cél, de még azt is el lehet dönteni a távolabbról közeledő autósnak, hogy azonnal letérjen a sztrádáról.
– És ezzel még nincs vége – veszi át a szót Bánlaki József, a BelAmi projektvezetője –, hiszen az autópályán nem feltétlenül csak a felhajtónál jöhetnek szembe autók. A szoftveres alkalmazással bárki beküldhet veszélyjelzést már akkor is, ha valaki hirtelen ötlettől vezérelve megfordulna az autópályán, vagy ha egy adott veszélyhelyzet már elhárult, mert mondjuk a bajkeverő visszafordult. Az egész rendszert egyébként bemutattuk tavaly a Kutatók Éjszakáján, nagy sikert arattunk vele. Ez a rendszer most azt várja, hogy az autópálya-kezelő eldöntse, hogy egy ilyen nem olcsó, de életmentő infrastruktúrával el akarja-e látni a magyar sztrádaszakaszokat vagy nem, hasonlóan ahhoz, hogy ma már elvárjuk az autópályák üzemeltetőitől, hogy ne hulljanak az útra szikladarabok... Mi azt mindenesetre vállaltuk, hogy ezt a fejlesztést állami kutatóintézetként ingyen rendelkezésre bocsátjuk, és készek vagyunk tárgyalni a későbbi üzemeltetésről. Nekünk küldetésünk az, hogy a létező technológiák lehetséges hasznosulását felmutassuk.