Komoly hadüzenet a sztrádán szembe haladóknak (x)

Bármikor megkezdhetné működését egy interaktív tájékoztatási rendszer, amely elejét veszi, hogy bárki forgalommal szemben haladjon a sztrádán.

2012. 11. 20. 5:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára szakajtónyi ilyen kezdetű hír tört magának utat az országos sajtóban: „Forgalommal szemben hajtott fel az autópályára...” A közelmúltban volt olyan öngyilkosjelölt is, aki szándékosan tett így, talán bele sem gondolva, hogy más életét is kiolthatja vele, azonban az esetek többségében véletlenről, figyelmetlenségről lehet szó. Tény, ami tény, már halálos áldozata is van a nagyon is kivédhető balesettípusnak. Hogy a további tragédiáknak elejét vegyék, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Infokommunikációs Technológiai Intézeténél (BAY-IKTI) kifejlesztették a megelőzés kulcsfontosságú informatikai hátterét – de nem csak egy valamilyen „központban” jelző riasztást, hanem bárki számára elérhető (és elérendő), interaktív információs rendszert, ami nagy százalékban kikerülhetővé teszi a bajt.

– Hét év után most, október végén zárult le a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által finanszírozott BelAmi fantázianevű, három nagy területet felölelő kutatásfejlesztési projektünk; az intelligens közlekedési rendszerek tárgykörébe tartozik az autópálya-biztonsággal kapcsolatos csomagunk – fogalmaz Kálomista Imre, az állami tulajdonú közhasznú nonprofit kft. intézetének igazgatója. A nagy munkának egy korábbi felmérés figyelembe vételével, illetve saját korábbi kutatás-fejlesztési eredményeik elemzésével láttak hozzá: ma egy átlagos autós csak minden harmadik táblát vesz észre, ezért abban teljesen biztosak voltak, hogy további táblák kihelyezésének irányába nem szabad elindulni. – A figyelmeztető-rendszer egyik eleme egy olyan aszimmetrikus fekvőrendőr, amely egyik irányból gyakorlatilag nem észlelhető, a másik irányból viszont erős mechanikai figyelmeztetést ad. Ezzel egyidejűleg az autó vezetőjét vizuális jelzés is figyelmezteti a veszélyhelyzetre. Ha ezek után sem múlna el a felhajtó autóra, illetve a sztrádán szabályosan közlekedőkre leselkedő veszély, akkor lép be a 0-24-es online felügyeleti rendszer – fejtegeti Kálomista.

Az ellenkező irányba felkanyarodó járművet a felhajtó mellett elhelyezett eszköz érzékeli, majd mobilcsatornán keresztül jelez a felügyeleti rendszernek, vezeték nélküli hálózaton keresztül pedig a környező vizuális egységeknek. A rendszert úgy találták ki, hogy képes jelezni az autópálya-kezelőnek, de az adott helyen vételkörzettel rendelkező műsorszolgáltatóknak is – ha valaki éppen „mindössze” rádiózna csak az autójában. És itt jön a lényeg: okostelefonnal bárki ingyenesen regisztrálhatna, és attól függően, hogy milyen távolságban van a veszélyzónától, különböző típusú figyelmeztetéseket kapna, így a közvetlen életveszély jelzésén túl a ráfutásos balesetek megelőzése is cél, de még azt is el lehet dönteni a távolabbról közeledő autósnak, hogy azonnal letérjen a sztrádáról.

 

– És ezzel még nincs vége – veszi át a szót Bánlaki József, a BelAmi projektvezetője –, hiszen az autópályán nem feltétlenül csak a felhajtónál jöhetnek szembe autók. A szoftveres alkalmazással bárki beküldhet veszélyjelzést már akkor is, ha valaki hirtelen ötlettől vezérelve megfordulna az autópályán, vagy ha egy adott veszélyhelyzet már elhárult, mert mondjuk a bajkeverő visszafordult. Az egész rendszert egyébként bemutattuk tavaly a Kutatók Éjszakáján, nagy sikert arattunk vele. Ez a rendszer most azt várja, hogy az autópálya-kezelő eldöntse, hogy egy ilyen nem olcsó, de életmentő infrastruktúrával el akarja-e látni a magyar sztrádaszakaszokat vagy nem, hasonlóan ahhoz, hogy ma már elvárjuk az autópályák üzemeltetőitől, hogy ne hulljanak az útra szikladarabok... Mi azt mindenesetre vállaltuk, hogy ezt a fejlesztést állami kutatóintézetként ingyen rendelkezésre bocsátjuk, és készek vagyunk tárgyalni a későbbi üzemeltetésről. Nekünk küldetésünk az, hogy a létező technológiák lehetséges hasznosulását felmutassuk.

A kiteljesedő alkalmazás nagy előnye lehet a jövőben, hogy össze lehet kötni a használatarányos autópályadíjjal, így nem kell tíz napért fizetni senkinek sem azért, hogy 24 kilométert megtegyen a sztrádán. Ha valakinek egyébként eszébe jutna majd, hogy okostelefonjával játszva téves jelzésekkel próbálja átverni a rendszert, közveszély okozása miatt büntetőjogi felelősséggel is számolhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.