Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok ellenőrzése keretében a Szegedi Közlekedési (SZKT) Kft. gazdálkodását vizsgálta az Állami Számvevőszék (ÁSZ), amely a beszámolási kötelezettségek teljesítésével, illetve a járművek felújításával kapcsolatban tett javaslatokat – áll a vizsgálatról készült, csütörtökön nyilvánosságra hozott összefoglalóban. A száz százalékban önkormányzati tulajdonú SZKT működteti a város parkolási rendszerét, valamint közszolgáltatási szerződés alapján üzemelteti a csongrádi megyeszékhely villamos- és trolibuszhálózatát. Az önkormányzat 2008-tól 2011-ig, valamint 2012 első három negyedévében csaknem 3 milliárd forint működési támogatást nyújtott a cégnek, emellett 860 millió forintos tőkeemelést hajtott végre és 616 millió forintos tagi kölcsönt nyújtott.
2008 és 2011 között az SZKT szerény nyereséggel gazdálkodott, a helyi közösségi közlekedés működtetése – növekvő összegű önkormányzati támogatás ellenére – egy esztendőt leszámítva veszteséges volt. Az ÁSZ megállapította, hogy az SZKT – a közszolgáltatási szerződésben előírtak ellenére – nem végezte el az utaselégedettség féléves gyakoriságú mérését, valamint a teljes körű keresztmetszeti utasszámlálást sem.
A közlekedési társaság egy alacsonypadlós középrésszel ellátott – KT8A 3M–LF típusú – villamos prototípusának elkészítésére 2010 végéig 155,4 millió forintot, egy másik jármű megvásárlására, átalakítására és felújítására 84,5 millió forintot fordított, a beruházások azonban nem fejeződtek be. Az SZKT a munkálatok során – az árképzési szabályzatban rögzített – 3800 forintos rezsióradíj helyett 1012–1236 forintos óradíjjal dolgozott.
A vizsgálat megállapította, hogy a 30 milliárd forintos összköltségű, Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése című projekt során az SZKT és az önkormányzat az időarányosnak megfelelő összeget használta föl, a támogatási szerződésben rögzített kifizetési kérelmek és a státuszjelentések szabályszerűek voltak.
Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ javasolta a polgármesternek, hogy írjon elő beszámolási kötelezettséget az ügyvezető igazgatónak az 50 millió forint alatti kötelezettségvállalásokkal kapcsolatban, valamint követelje meg a felügyelőbizottság elnökétől, hogy félévente referáljon a közgyűlésnek. A számvevőszék javasolta a szabályzattól eltérően alkalmazott rezsióradíjakkal kapcsolatos döntések vizsgálatát, valamint azt, hogy készüljön terv az érintett villamosok hasznosítására. Az ÁSZ az ügyvezetőnek javasolta, hogy háromévente végezze el a teljes körű keresztmetszeti utasszámlálást.
Debrecenben is vizsgálódott az ÁSZ
Az Állami Számvevőszék a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. gazdálkodásának ellenőrzését követően a társaság vezérigazgatójának azt javasolta, hogy módosítsanak, illetve vizsgáljanak felül bizonyos szabályzatokat. Az ÁSZ az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok ellenőrzése keretében a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. gazdálkodását is megvizsgálta, az ellenőrzés a 2008 és 2011 közötti időszakra, valamint 2012 első három negyedévére terjed ki.
A számvevőszék csütörtöki közleményében kifejti: az ellenőrzés megállapításai alapján a jegyzőnek javasolták, hogy intézkedjen a DKV részére meghatározott feladat ellátásának ellenőrzéséről, továbbá készítse elő a közfeladat-ellátásról szóló éves szakmai beszámolókat.
A DKV vezérigazgatójának az ÁSZ arra hívta fel a figyelmét, vizsgálják felül a leltározási szabályzatot és a feleslegessé vált vagyontárgyak hasznosításának szabályzatát, és azokban a hatás- és felelősségi körökre vonatkozó szabályozást a DKV hatályos szervezeti és működési szabályzatának megfelelően módosítsák.