Noha a közép- és dél-európai országok gázvezeték-építési tervei sorra megbuknak, nem minden ország ilyen sikertelen, ha új kapacitások létesítéséről van szó. Németország például Oroszországgal karöltve építi ki az Északi Áramlat 2 vezetéket a Balti-tenger alatt Oroszország és Németország között. Így a közép-európai államok végül csak Németországon keresztül juthatnak majd orosz földgázhoz, amikor a tervek szerint 2019-ben Moszkva leállítja az Ukrajnán keresztüli gázszállítást Európa felé – nyilatkozta lapunknak az előző Orbán-kormány volt energetikai államtitkár-helyettese.
Holoda Attila szerint a második Északi Áramlat- vezeték építésének nyilvánvalóan az ukrán vezeték kiváltása lehet a legfőbb célja, miután jelenleg a már üzemelő Északi Áramlat kapacitásai csak félig vannak kihasználva. Vagyis nem mostani igénynövekedés kényszeríti ki a beruházást, hanem egy jövőbeni nagy üzlet reménye, amelyre a háttérben megkötött német–orosz paktum alapulhat.
A német E.ON június közepén egyezett meg az orosz Gazprommal az Északi Áramlat 2 megépítéséről, s az üzletbe bevették a holland–brit Shell és az osztrák OMV olajtársaságot is. Az osztrák cég hagyományosan jó partnere az oroszoknak. Az OMV eddig azt szerette volna elérni, hogy a keleti irányból érkező orosz gáz elosztóközpontja a baumgarteni gázterminál legyen. Ám miután kiderült, hogy Ukrajnát elkerülő útvonal híján 2019 után keletről nem jön gáz, most vélhetően azért szállt be az Északi Áramlat 2 megépítésébe, hogy a Németország felől a jövőben térségünkbe jutó gáz elosztócentruma legyen az osztrák gázközpont.
Holoda Attila úgy véli: előnyökkel és hátrányokkal is járhat az, hogy a gázt nem egy új déli vezetéken, hanem az Északi Áramlaton keresztül hozhatjuk be. Az egyik legnyilvánvalóbb hátránya az lesz az új beszerzési útvonalnak, hogy sokkal drágább lehet, mint az ukrajnai tranzit. Egyes számítások szerint az ezer köbmétereként számított szállítási tarifa az északi nyomvonalon legalább 10-15 dollárral magasabb lehet, mint a mostani ukrajnai tranzitdíj. Ez néhány százalékos áremelést okozhatna a hazai végfelhasználói árakban.