Lehetetlen nyerni a bankok ellen

Esélye sincs az ügyfélnek az igaza bizonyítására.

Hajdú Péter
2015. 08. 06. 3:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elméletben, a jogszabály paragrafusai szerint eredményesen tiltakozhat ugyan a megkárosított ügyfél a bank eljárása ellen, amikor az elszámolás helyességét vitatja, a gyakorlatban azonban szinte lehetetlen bebizonyítani a számítási hibákat – állítják pénzügyi szakértők. Ezt a vélekedést megerősítik a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) szóvivőjének szavai.

Kardos-Nagy Tünde arról beszélt az MTI-nek, hogy ha az ügyfél vitatja a banki elszámolás helyességét, pontosan rá kell mutatnia kérelmében arra, hogy mely adat, vagy mely számítási hiba miatt téves a banki értesítő-levél. Vagyis nem elég általánosságban vitatni a közölteket. Ugyanakkor tudni kell, hogy az elszámolás során kötelezően alkalmazott képlet az átlagügyfél számára értelmezhetetlenül bonyolult. Jól mutatja ezt annak mérete is, hiszen maga a képlet egy teljes A4-es oldal. Az elszámolás részleteit tartalmazó táblázat – amelyet külön kérésre küldenek az ügyfélnek – pedig több száz, a laikus számára nehezen értelmezhető sorból és oszlopból áll.

De nem csupán ez korlátozza az ügyfél érdekeinek érvényesítését. A szóvivő arra is fölhívta a figyelmet, hogy  a testület csak akkor járhat el, ha a bank elutasította az ügyfél reklamációját, a fellebbezés idejében eljutott a PBT-hez, vagy az ügyfél a bankot kötelezni szeretné az elszámolásra, mert nem kapta meg az erről szóló levelet.

Abban sem reménykedhetnek a számlatulajdonosok, hogy az eljárás során a testület olyan hibát fedez fel az elszámolásban, amelyet az ügyfél nem vett észre, s ez alapján kötelezik a bankot annak módosítására. A törvény ugyanis szigorúan előírja, hogy a PBT kizárólag a kérelemben nevesített problémát vizsgálhatja, tiltja az általános ellenőrzést. Akkor is vesztésre van ítélve a fogyasztó, ha olyan, az elszámolást érintő problémát vet fel, amelyet nem nevesít a törvény, ugyanis ezeket a reklamációkat is el kell utasítania a testületnek.

A szóvivő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az elszámolási ügyekben a szokásosnál erősebb jogosítványokat, speciális jogorvoslati feladatkört is kaptak. E szerint ha nincs megegyezés az ügyfél és a pénzintézet között, akkor a békéltető testület határozatát minden esetben azonnal végre kell hajtani. Ez a lehetőség valóban reményt keltőnek tűnik ugyan, de a gyakorlat azt mutatja, ezzel az eszközzel eddig alig-alig tudtak élni a számlatulajdonosok. Mostanáig ugyanis mindössze öt esetben hoztak a pénzügyi intézményt terhelő határozatot. A jegybank korábbi közlése szerint az öt eset egyikében sem arról szól a testület határozata, hogy helytelen lett volna az elszámolás, hanem annak elmaradása miatt kötelezték pótlásra a pénzintézetet.

Ugyanakkor tény az is, hogy meglepően kevés reklamációs levél érkezett a békéltető testülethez. A szóvivő tájékoztatása szerint a kiküldött mintegy 2,1 millió elszámolólevélnek alig valamivel több mint 0,3 százalékát vitatták az érintettek: július végéig 6567 elszámolási kérelem érkezett a PBT-hez, ezek közül eddig 1005 ügyet tudott lezárni a testület. Utóbbiak közül 29 esetben a pénzügyi intézmény nem várta meg a békéltetői határozatot, inkább egyezséget kötött a számlatulajdonossal. Az ügyek jelentős részében pedig az eljárást megszüntető határozatot hozott a testület, mert a kérelmező ügyfél nem tudta kellőképpen alátámasztani reklamációját. Ezt a határozatot általában tudomásul vették az ügyfelek, 49-en azonban továbbvitték az ügyet, s utolsó jogorvoslati lehetőségként bírósági nemperes eljárás indításával próbálták meg bizonyítani igazukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.