Bizonyára sokan emlékszünk még az elmúlt esztendők öles nagy nulláira a banki reklámokban, amelyekkel a pénzügyi intézmények a havi számlavezetési díjat reklámozták. A lényeg azonban mindig a részletekben rejlik. Ha a klasszikus poén szerint csontot nem is kell hozni a bankigazgató kutyájának a kedvezményekért cserébe, azonkívül szinte minden más megtalálható a reklámok apró betűs részeiben, amit csak egy bank kérhet – fogalmazott lapunk megkeresésére kissé szarkasztikusan Gergely Péter bankszámlaszakértő, a BiztosDöntés.hu alapítója.
Egy szó is elég, ami segít vagy félrevezet
A hazai hitelintézeti szektor szereplőinek termékkínálati palettáját rendszeresen szondázó szakember szerint a leggyakrabban a jövedelemátutaláshoz ragaszkodik a hitelintézet. Ez persze érthető, mert a bank ezzel már biztosan bevételhez jut az ingyenes számlavezetésért cserébe. A reklámokban azonban nem szerepel egyértelműen meghatározva az ingyenesség feltétele, csak kisebb betűkkel vagy utalva arra, hogy az ajánlatnak feltételei vannak. Esetleg az „akár” szó is szerepelhet a nullaforintos ajánlat előtt, bár ezzel kapcsolatban egyszer már alaposan megégette magát a hazai bankszektor. Mint emlékezetes, a Gazdasági Versenyhivatal 2007-ben több pénzügyi intézményt is megbüntetett azért, mert az „akár” szót teljesen általánosan használták a kamatmentes vásárlást biztosító hitelkártyák reklámjainál.
A bankszámlacsomagokhoz kínált havidíjmentesség vagy havidíjcsökkentés előfordulhat olyan feltételhez kötve is, amikor nem a rendszeresen érkező jövedelmet kell biztosítani, hanem egy bizonyos mennyiségű költést a bankszámláról, darabszámban vagy összegben.

Ez ugyan logikusabb döntés egy banktól, mégis sokkal kevesebb hitelintézet él vele – mutatott rá Gergely Péter. – Teljesen mindegy ugyanis, hogy megérkezik-e az elvárt jóváírás, ha az adott összeget az ügyfél kiveszi az ingyenes készpénzfelvétellel, ő maga fizet utána pénzügyi tranzakciós illetéket és műveleti költséget, a bank pedig kötelezően ingyen rendelkezésére bocsátja.
Soha ne dőljünk hátra elégedetten
Egy másik, buktatót rejtő csábítási trükk lehet a bank részéről, ha a fogyasztónak bevezetési ajánlatot kínálnak a számlanyitáskor. Ez a kedvezmény általában elég hosszú időre, akár egy–három évre is szólhat, ami után viszont jelentős díjemelés következik – hívta fel a figyelmet a szakértő. Hozzátette: persze ki lehet védeni a drágulást egy megfelelő időpontban időzített csomagváltással, de ember legyen a talpán, aki nem felejti el, hogy pontosan mikor ér véget egy több éve kapott kedvezményes ajánlat. Ezt a „mézesmadzagot” ráadásul a bankok olyan formában is el szokták húzni a gyanútlan fogyasztó előtt, hogy magát a számlanyitáskor választott, kedvezményes számlacsomagot szüntetik meg egy meghatározott idő után, majd annak helyébe automatikusan egy általános, sokkal kedvezőtlenebb díjazású számlacsomagot léptetnek. Továbbá olyan, kedvezményesként kínált számlacsomag is elérhető a piacon, amelynél az ingyenes számlavezetés együttesen függ attól, hogy mekkora a havi költés és tranzakciók darabszáma, csak azt nem hangsúlyozzák, hogy a tranzakciók díjai valójában csak a havi jóváírás növekedésével arányosan csökkennek minden egyes hónapban.