Gyémántok a laboratóriumból

Az utóbbi években megnőtt a drágakövek iránti globális kereslet, ami stabil bővülést eredményez a gyémántiparban. A további növekedés azonban leginkább attól függ, hogyan képesek új fizetőképes rétegeket megszólítani az iparági szereplők.

Fischer Patrícia
2019. 03. 11. 13:30
A Christie's staff holds a 18.96 carat Fancy Vivid Pink Diamond during a preview in Geneva
A fényesen csillogó kövek a fiatalabb korosztály figyelmét is felkeltik Fotó: Denis Balibouse Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyémántipar minden szegmense nőtt az utóbbi években: a legutóbbi, tavaly decemberben közölt iparági jelentés szerint 2017-ben kétszázalékos volt a bővülés. A Bain & Company tanácsadó cég globális gyémántipart elemző beszámolója szerint a múlt évben is hasonló növekedést produkálhattak a piaci szereplők, sőt a bányászat és az ékszer-kereskedelem az átlagosnál nagyobb mértékben is képes volt bővülni az előzetes becslések szerint.

A fő felvevőpiac, az Egyesült Államok vásárlóereje kezd visszatérni, ez pedig meglátszik a globális értékesítési eredményeken is. A luxuspiac trendjeivel összhangban a globális gyémánt-ékszer-eladások volumene is elkezdett nőni, és a következő időszakra is élénkülő kereslet várható a gyémánt ékszerek iránt – áll a Bain & Company jelentésében.

Nem csak az amerikai vásárlók lendítették fel a piacot: a kínaiak is megtették a magukét, és itt erőteljesen jelent meg a vevők új generációja, vagyis a millennium táján születettek. Az elemzés ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy ha az Egyesült Államok és a Kína közötti kereskedelmi háború elhúzódik, annak negatív hatásai lesznek a gyémántipar jövőjére nézve.

Az új generációs vásárlók feltűnése és az ő kegyeik keresése egyébként a gyémántpiac viszonylag új fejleményei közé tartozik. Az ezredforduló táján született és az úgynevezett Z generáció (a húszévesnél fiatalabbak) tagjai a legutóbbi elérhető adatok szerint már 2015-ben is mintegy 26 milliárd dollárt (6700 milliárd forint) költöttek gyémánt ékszerekre az Egyesült Államokban, Kínában, Japánban és Indiában.

Sőt a gyémántipari óriás, a De Beers vállalat tavalyi jelentése szerint a 2017-es rekordmagas (82 millárd dolláros) gyémántékszer-értékesítésben ez a generáció nagyon markánsan jelen volt: az eladások mintegy 66 százalékát ők generálták. A 21–39 éves korosztály a világ populáció-jának 29 százalékát adja, ám az Egyesült Államokban a gyémánteladások 60 százalékának hátterében ők álltak, míg Kínában ennél is magasabb, 80 százalék volt a vásárlók között az arányuk.

A fényesen csillogó kövek a fiatalabb korosztály figyelmét is felkeltik
Fotó: Reuters

A Z generáció a világ népességének 35 százalékát jelenti, és bár nagy részük még nem jelent vásárlóerőt, a 18–20 évesek hatása már megmutatkozik a piacon. Az Egyesült Államokban például az eladások öt százalékáért feleltek 2017-ben. Az ezredfordulós korosztály tehát jelentős vásárlóerőt képviselhet a gyémántipar számára, de azt is figyelembe kell venni, hogy vásárlási szokásaik és érdeklődésük nagyban különbözik az előző generációkétól.

Megszólításukhoz emiatt új marketingeszközökre van szükség, de adott esetben újfajta termékekre is. Az egyik e korosztályt célzó termék a laboratóriumban létrehozott gyémánt lehet. Az ilyen kövek egyre elterjedtebbek, bár egyelőre a vásárlók és a piac egészének körében még nem igazán elfogadottak, egyesek szerint a mesterséges gyémántok hamis kövek.

A bányászott kövekkel összehasonlítva a mesterséges gyémántokban kevesebb a szennyeződés, és a kristályos szerkezetben sincsenek tökéletlenségek – állítja Jason Payne, az Ada Diamonds társalapítója. Ráadásul mindig lehet tudni az eredetüket, és az ökoszisztémát sem károsítják a kitermeléssel, mint a természetes köveknél.

A laboratóriumi körülmények között előállított gyémántok tehát komoly versenytársai lehetnek a bányászott drágaköveknek – vélik a szakértők. Mások ugyanakkor úgy gondolják, a kettő tökéletesen megfér egymás mellett. A Lazare Diamonds alelnöke egy korábbi, a CNN-nek adott interjúban úgy fogalmazott: más kategóriát képvisel a kétféle kő, a mesterséges gyémántok felhasználása szerinte egyelőre főleg a high-tech iparban történik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.