Hangágyúval verebekre

Egyre több repülőgép szenved balesetet madarakkal való ütközés következtében. A légikikötőkben a legváltozatosabb eszközökkel igyekeznek távol tartani a szárnyasokat a gépmadaraktól. Van már sólyomdrón, hang- és lézerágyú is, ám az éles lőfegyver használata a repülőtér környékén tilos.

2019. 10. 08. 5:55
An Alitalia plane approaches to land as starlings fly at Fiumicino international airport in Rome
Az állatok a hajtóművekbe is bejuthatnak, jelentős károkat okozva a motorokban Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett augusztusban az Ural Airlines repülőgépe, amely Moszkvából a Krím félszigetre készült, azonban vészhelyzet miatt egy közeli kukoricaföldön landolt. Az ok: a gép madárrajjal ütközött. A baleset nem sokkal felszállás után történt, a hajtóművekbe madarak kerültek. A pilóta kikapcsolta a füstölő motorokat, és behúzott futóművel sikeresen ért talajt, fedélzetén 234 utassal.

Az orosz gép balesete korántsem egyedi. Az Allianz biztosítótársaság globális felmérése szerint az elmúlt öt évben ezer hasonló történt, összesen mintegy háromszázmillió euró kárt okozva. Mint kiderült, a madárütközések egyre gyakoribbak, ami a folyamatosan bővülő légi forgalomra vezethető vissza. Nem csoda, hogy a repülőterek figyelmet fordítanak a madarak távoltartására, és a technika legújabb vívmányait is bevetik ennek során. A holland Clear Flight Solution cég például madárformájú drónokat fejlesztett ki, és alkalmaz többek között a holland főváros légikikötőjénél. A drónmadár teljesen valósnak tűnik, repül és sólyomhangokat bocsát ki, félelmet keltve a madarakban. A költöző, vonuló ludak már öt kilométer távolságról meglátják legnagyobb ellenségük, a sólyom kontúrját, és emiatt módosítják az útjukat.

Az állatok a hajtóművekbe is bejuthatnak, jelentős károkat okozva a motorokban
Fotó: Reuters

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is minden eszközt, praktikát bevetnek a madarak ellen, a lőfegyver kivételével – mondta egy közelmúltban tartott ismeretterjesztő előadáson Ormándi Zoltán, a Budapest Airport (BA) forgalmi vezetője. A szakember szavai szerint – amelyet az Iho.hu tett közzé – a repülőtér külön madár- és vadvédekezési szolgálattal rendelkezik, amelynek szakemberei folyamatosan ellenőrzik a kritikus zónákat. A védekezés lehet csapdával való befogás, majd áttelepítés, de lehet üldözés például hangágyúval vagy különböző madárvészjelző hangokkal, esetleg lézerfénnyel. Ezeken felül a madarak költőhelyeit feltérképezve a költési időszak után a cseperedő fiókákat – lehetőleg még a kirepülés előtt – befogják, és egy számukra biztonságosabb madárrezervátumba, a Hortobágyra költöztetik.

A repülőtér területe – elvben – ideális élőhely a madarak és a táplálékállatok, ­például ürgék és más rágcsálók, fűben fészkelő madarak számára, ezért kell minden módon megakadályozni, hogy a rájuk vadászó madarak repülőgépekkel találkozzanak. A Budapest Airport több mint tízféle különböző védekezési technológiát alkalmaz a hangágyútól a vadászkutyáig. De fontos a tápláléklánc megszakítása is, például a szintén védett állatnak számító ürgék áttelepítésével. Emellett a BA szakemberei egy speciális autóval rendszeresen köröznek a reptér biztonsági zónájában, és hangszóróval madárvészkiáltásokat adnak le, amitől azt várják, hogy madárrajok megijedjenek és elmeneküljenek. A reptér-üzemeltető korábban szerződött egy solymásszal, aki idomított vadászmadárral dolgozott, azonban a BA korábbi tájékoztatása szerint ez a fajta védekezés nem volt elég hatékony.

A drónok is veszélyesek

Nemcsak a madarak veszélyeztetik a repülőgépeket. A közelmúltban a Heathrow Pause nevű környezetvédelmi csoport úgy döntött, hogy illegális drónozással fogja megzavarni a London-Heath­row-i repülőtér forgalmát. A rendőrség még az akció előtt több embert őrizetbe vett. Azért akarták megzavarni a forgalmat, mert nem értenek egyet a repülőtér bővítésével, és így akarják felhívni a figyelmet a légi közlekedés okozta környezeti hatásokra. Mint emlékezetes, több európai légikikötő forgalmát megzavarták névtelen drónreptetők az elmúlt években, és az ismétlődő akciók miatt órákra vagy éppen napokra le kellett állítani egy-egy terminál működését. A veszélyeztetés miatt több repteret felszereltek drónelhárító megoldásokkal, szoftveres bénítóval és éles fegyverzettel is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.