Hárombetűs megoldásokkal lépkedve a teljes önvezetés felé

Szenzorok révén érzékeli a jármű környezetét, és többletinformációval vagy bizonyos manőverek elvégzésével segíti a vezetőt.

2020. 08. 03. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt a címet is adhattuk volna ennek az írásnak, hogy az ABS-től az SDC-ig, feltéve, hogy mindenki tudja, az SDC az önvezető autó, a self-driving car rövidítése. Az ABS nemcsak azért kívánkozik a sor elejére, mert a legrégebbi hárombetűs rövidítés az autóiparban, hanem mert

ez az eszköz volt az első, amely átvett bizonyos döntéseket a járművezetőtől, és így ez lett az önvezető autóhoz vezető első lépcsőfok.

Bár az autógyárakban már a 80-as években elkezdték a blokkolásgátló beszerelését, a vasfüggönyön innen csak a rendszerváltás utáni években terjedt el.

A gyakorlott vezető érzékeny bokája

Az ABS valójában a gyakorlott vezető érzékeny bokáját igyekszik helyettesíteni, illetve a csúszós úton szerzett tapasztalatait pótolni. Az effajta tapasztalatokat egyébként síkosított felületű gyakorlópályákon némi pénzért bárki megszerezheti. Az összes többi sofőrsegéd elektronika ugyanezen az elven működik: szenzorok révén érzékeli a jármű környezetét, és többletinformációval vagy bizonyos manőverek elvégzésével segíti a vezetőt. Nem biztos, hogy mindenki örül ennek, de a hárombetűsek egy része immár hatóságilag előírt kötelező felszerelés. A fedélzeti elektronikák egyre több területen segítik vagy akár át is veszik a döntést a sofőrtől. Amikor már nem lesz választási lehetőségünk sem, akkor jön el az önvezető autók kora.

Helyettünk nyom satuféket

Addig is érdemes áttekinteni, milyen mozaikkockákból épül ki a teljes önvezetés. Az ABS-t (Anti-lock Braking System) mindannyian jól ismerjük, megakadályozza az autó kerekeinek blokkolását, megcsúszását. A HBA/EBA (Hydraulic Brake Assist) vészfékrásegítő, helyettünk nyom satuféket. A TPMS (Tire Pressure Monitoring System), a guminyomás-ellenőrző rendszer minden autóban kötelező tartozéknak számít 2014-től. Az ACC/SCC (Adaptive Cruise Control) adaptív sebességtartó automatika a hagyományos tempomat továbbfejlesztett változata.

Nemcsak az autónk sebességét szabályozza folyamatosan, de automatikusan biztonságos követési távolságot is tart az előttünk haladó járműhöz képest.

Az AVM (Around View Monitor) 360 fokos parkolókamera, amely hálózatba kötött kis kamerák képét egyesítve vetíti ki autónk képernyőjére a gépkocsit körülvevő tér helikopternézetét. A BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) és a BSM/BSD/BCW (Blind-Spot Monitor) a tükrök holtterét ellenőrző, valamint az autó mellett haladó járművek észlelését és a vezető figyelmeztetését szolgáló vezetéstámogató berendezés.

Megannyi segítség

A DAA/DAW (Driver Attention Alert), vezetőiéberség-figyelmeztető rendszernek köszönhetően elkerülhető a fáradt, figyelmetlen vezetés. Az EBD (Electronic Brake-force Distribution), az elektromos fékerőelosztó képes szabályozni, hogy melyik tengelyre mekkora erő hasson fékezéskor. Az ESC (Electronic Stability Control) csökkenti a pályaelhagyásos balesetek számát. Az FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) a ráfutásos ütközést segít elkerülni.

A vezetéstámogató szoftverekkel Berlinben. A szenzorok segítségével automatikusan megáll és elindul, kanyarodik a jármű
Fotó: Thomas Peter/REUTERS

A HAC/HSA (Hill Assist Control) visszagurulás-gátló. Az LFA (Lane Following Assist) sávkövető rendszer, amely az útburkolati jelek mentén a saját sávunkon belül tartja autónkat. Az RCTA/RCCW (Rear Cross Traffic Alert) a hátsó keresztirányú forgalmat felügyeli, ha parkolóból tolatunk ki a forgalmas utcára.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.