A 2019 második felében indított hulladékgazdálkodási racionalizálási program első ütemeként indult el a Tisztítsuk meg az országot! kezdeményezés – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium építésgazdaságért, infrastrukturális környezetért és fenntarthatóságért felelős államtitkára. Boros Anita elmondta: A hulladékgazdálkodás ügyének áttekintése után tavaszra kidolgozták azokat az előterjesztéseket, amelyek egyrészt a szankciórendszer, az illegális hulladék felszámolása, másrészt a gazdaságpolitikai kérdések kezelésére hivatottak. Emellett cél az is, hogy olyan lerakópontokat is meghatározzanak, ahová legálisan lehet letenni azokat a tárgyakat, amelyekre a lakosságnak már nincs szüksége – tette hozzá az államtitkár.
Kész a stratégia
Beszámolt arról is, hogy elkészült a Nemzeti hulladékgazdálkodási stratégia, amelyet szintén szeptemberben terjesztenek a kormány elé. Ez hulladéktípusonként ad választ a hulladékgazdálkodási anomáliákra. A tapasztalatok szerint az illegálisan elhelyezett szemét négy kategóriába sorolható: háztartási vegyes és biohulladék, építési hulladék és műanyag. Zsákokban és szétszórva is megtalálható. Boros Anita kiemelte, megfigyelhető, hogy az ilyen szemét vonzza a többit, vagyis ahol már letette valaki a hulladékát, az másnak is ötletet ad a jogellenes magatartásra. Tipikus a hűtőszekrényes, műanyag palackos lerakóhelyek kialakulása. A legérzékenyebb területek közé sorolta a közút és a vasút hálózatát, a közterületeket, a nemzeti parkokat, ezért az első ütemben ezeket tisztítják meg a programban.

Állami cégek együttműködése
Az átfogó projektben állami vállalatok, önkormányzatok és civil szervezetek működnek közre, illetve az állampolgárok segítségét is várják. A hamarosan megjelenő határozatában a kormány öt együttműködői kört jelölt ki: a MÁV-ot, a Magyar Közút Zrt.-t, az állami erdészeteket és a nemzeti parkok igazgatóságait, az Országos Vízügyi Főigazgatóságot, valamint a települési önkormányzatokat. Ezeknek egy-egy pilot projektet kell végrehajtaniuk augusztus és szeptember folyamán, hogy tapasztalatot gyűjtsenek arról, hogyan lehetséges begyűjteni az illegális hulladékot. A megtisztítandó területek kijelölésekor cél volt, hogy az minél szennyezettebb legyen, hogy ténylegesen láthatóvá váljon a feladat nagysága. A MÁV egyébként tavaly több mint háromezer tonna illegális hulladékot gyűjtött be és szállított el, idén pedig nyolcszáz tonnánál tart, a teszt alatt a rákosi állomásra koncentrál. A Magyar Közút kezelésében lévő közúthálózat mellett gyakori a lakossági hulladék megjelenése, ennek begyűjtésére minden évben egy teljes hónapnyi időt fordít a társaság. Az M0-s autóút gyáli szakaszát, illetve a Ráckeresztúr és Ercsi közötti útszakasz megtisztítását vállalta most a cég.