Minden praktikus, ami nem készpénz

A mindennapos vásárlások, fizetések során a készpénzhasználat minimálisra csökkentésével jelentősen mérsékelhető a koronavírus fertőzésének veszélye. A bankjegyek és érmék fokozottan fertőzött felületek, amelyek a kezekre számtalan baktériumot ragaszthatnak át. Nem lehet elégszer ismételni, hogy ezekben az esetekben a legjobb megoldás a bankkártya, azon belül is az érintős változat – hiszen azt ki sem kell adni a kezünkből –, vagy a kevésbé elterjedt mobiltelefonos,esetleg okosórás fizetés.

Horváth Éva
2020. 03. 16. 19:20
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdemes ehhez felidézni néhány fontos tudnivalót a bankkártyák igénylésével, használatával kapcsolatban. Főként annak figyelembevételével, amit a Magyar Bankszövetség a bankfiókok várható nyitva tartásáról közölt. Eszerint a magyar bankszektor a bankfiókok nyitva tartását úgy tervezi, hogy a vírushelyzet lehetséges kockázatait számba véve nagy számban maradjanak normál üzemmenet szerint nyitva tartó fiókok. A bankfiókok túlnyomó többsége a szokott módon működik most hétfőtől is, az ügyfelek kiszolgálása folyamatos. A dolgozók aktuális létszáma és az ügyféltérben tartózkodó ügyfelek számának korlátozása miatt azonban előfordulhat, hogy egyes, nagyobb forgalmat bonyolító fiókok előtt várakozni kell.

Az esetlegesen zárva maradó fiókokról a bankok honlapján lehet tájékozódni. A válságkezelési intézkedések részeként ugyanakkor előfordulhat, hogy a bankfióki szolgáltatások optimalizációja miatt egyes kisebb forgalmú helyeken szüneteltetik a személyes kiszolgálást. Például annak érdekében, hogy a banki munkatársakat a nagyobb hatékonyságú területekre és egységekbe tudják átcsoportosítani.

Manapság, akinek van banki kapcsolata, bankkártyája is van, ami az általános gyakorlat szerint a folyószámlákhoz társul. Betéti típusú, ám egy számlához több kártya is kapcsolódhat. Ettől függetlenül az ügyfélnek természetesen lehet hitelkártyája is. Bár a hazai gyakorlatban egyre népszerűbb a plasztikos készpénzkímélő fizetési forma, egy lejáratához közeledő bankkártya, vagy akár egy új beszerzése esetén akadhatnak kérdések, a rendszeres gyakorlattól eltérő esetek, amelyek megoldása érdekében azonban nem kell azonnal a bankfiókba szaladni. Érdemes mindenekelőtt ellenőrizni, hogy milyen lejárati dátum szerepel a kártyán: a plasztik mindig a megjelölt hónap utolsó napjáig érvényes, így például a 03/20 jelzés esetén március utolsó napját jelenti.

Gyakran előfordul, hogy az ügyfelek elfelejtik, mikor jár le a kártyájuk, és akár csak a pénztárnál derül ki, hogy az már nem használható. A bankjegykiadó ATM-ek ilyenkor el is nyelik a kártyát, a legtöbb reklamáció kártya elnyelés miatt azért van, mert lejárt a kártya. De az sem ritka, hogy az ügyfél szórakozottságból összekeveri a bankkártyáit és a pin-kódokat, akár háromszor is egymás után. Ahogyan olyan eset is előfordulhat, amikor az ügyfél csupán lassú, egy bizonyos ideig nem veszi el a kártyáját, amit az ATM beszippant. Jó tanács ezek után, hogy mindig először a kártyát kell elvenni, majd a pénzt és a blokkot. A figyelmetlen, ám annál dühösebb kártyabirtokosok jellemzően ilyenkor is többnyire a bankfiókban kötnek ki, és csak tovább füstölögnek, amikor kiderül, hogy a bankfiókokban lévő automatát nem a fiók tölti, és az ottani alkalmazottak, kulcs híján ki sem tudják nyitni az ATM-et.

A lejáró bankkártyák esetében, hacsak azt az ügyfél nem mondja le külön, 45 nappal a megjelölt dátum előtt, akkor az újat a bank az automatikusan legyártja és kipostázza. És természetesen felszámolja az éves kártyadíjat. A hitelintézet, biztonsági okokból jeltelen borítékban küldi el postán a kártyát, amit az emberek nagy része ki sem bont. Ezért aztán arról nincs fogalmuk, hogy megjött az új kártya. Az ügyfélpanaszok nagy részében ez áll a háttérben.

Amennyiben valaki nem kapja meg ilyen formában az új kártyáját, ajánlatos a bankfiókban személyesen utána kérdezni.A bank a legelső kártyánál általában kiküldi a PIN kódot is, de egy külön borítékban, és nem azon a napon, mint a kártyát. (Általában előbb postázzák.) A kártyát mindig aktiválni kell, ha valami gond adódik, ajánlatos felkeresni a bankfiókot, ahol tudnak segíteni. És gyakran van egy időkorlát is, amelyen belül aktiválni kell a kártyát. A PIN kód általában marad a régi, ám azt az ügyfél később meg is változtathatja. A Magyar Bankszövetség a bankkártyák használatánál is biztonságosabb megoldásként azt javasolja, hogy aki csak teheti, vegye igénybe az internetbankok, mobilbankok, videobankok szolgáltatásait, használják az azonnali fizetési szolgáltatást. Vásárláskor használják bankkártyáikat, az érintő kártyákat ki sem kell adni a kezünkből. Nemcsak praktikus ez a megoldás, de higiénikus is.

Egyre többen vásárolnak bankkártyával

Tovább folytatódott a fizetési kártyás vásárlási forgalom dinamikus bővülése és az ügyfelek egyre inkább nyitnak azonline, illetve külföldi vásárlások felé is – derül ki a Magyar Nemzeti Bank(MNB) hétfőn közölt összefoglalójából. Az adatok szerint folytatódott az érintéses technológia térhódítása. 2019 végén az érintőkártyák aránya az összes fizetési kártyán belül elérte a 85 százalékot, az érintéses fizetést lehetővé tevő terminálok aránya pedig az összes készüléken belül meghaladta a 89 százalékot. A belföldön és fizikai elfogadóhelyeken lebonyolított vásárlási tranzakciók mellett azonban egyre jelentősebb a külföldi és internetes vásárlások szerepe is. Az átutalások, illetve az év egészét tekintve a csoportos beszedések esetében szintén folytatódott a korábbi időszakot jellemző stabil növekedés. A fizetési rendszerek forgalma 2019-ben nőtt, a pénzforgalmi likviditás változatlanul bőséges. A hazai kibocsátású fizetési kártyák számának egész éves növekedési üteme 2019 negyedik negyedévében ugyan megfordult, azonban a csekély mértékű, 8 ezer alatti csökkenés ellenére számuk az év végén megközelítette a 9,4 milliót, ami 1,4 százalékkal több, mint 2018 végén. Ezen belül azonban a betéti kártyák közel 160 ezres növekedéséhez a hitelkártyák mintegy 22 ezres csökkenése társult az év egészét tekintve. 2019 végén a hazai szolgáltatók által megközelítőleg 114 ezer elfogadóhely működtetett több, mint 147 ezer POS terminál 1 százalékos növekedést jelent 2018 végéhez képest. A készülékek több, mint 89 százaléka lehetővé tette az érintéses fizetést.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.