Sajátos tervezés, amit minden cégnek érdemes megfontolnia

A családi vállalkozás fiatalabb nemzedékének újszerű tapasztalatait is be lehet vonni a fejlesztésekbe.

Horváth Éva
2020. 05. 24. 6:45
null
Az ideális az lenne, ha nem a kiírások időpontjától tennék függővé a fejlesztéseket a vállalkozások Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világjárvány okozta helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplőnek is teljesen váratlan és újfajta kihívásokkal kell szembenéznie. A Deloitte Private szakértői megállapították, hogy a számos bizonytalansággal terhelt gazdasági környezetben a kisebb cégek számára az üzleti stratégia kialakításában segítséget jelenthet a “Zoom out/Zoom in” módszer. Ennek lényege a folyamatos önmegfigyelés és elemzés, ami különösen családi vállalkozások számára adhat rendkívül hatékony megoldást.

A “Zoom out/Zoom in” megközelítést alkalmazó cégek szinte minden energiájukat a 10-20 év közötti, illetve a 6-12 hónapos időtávú stratégiai tervezésre fordítják. Meggyőződésük szerint, ezek teljesítésével minden más kihívásnak is képesek megfelelni. A 10-20 év közötti időtartam elég hosszú ahhoz, hogy – különösen a technológiai változások jelenlegi ütemére tekintettel – a jövőt már ne lehessen változatlannak feltételezni. Az egységes elképzelés kialakítása során többféle forgatókönyvet is számba vesznek, amelyeket külső szakértők bevonásával ellenőriznek.

Majd ezt követően rögtön az azonnali cselekvési tervek kidolgozására térnek át, meghatározva az üzleti vállalkozás által elképzelt jövőkép megvalósításához szükséges konkrét lépéseket. Alapvető jelentőségű, hogy ezek között legyen két-három kulcsfontosságú mozzanat, amelyeket a következő egy éven belül, a megfelelő erőforrásokat biztosítva képesek megvalósítani. Ezzel tulajdonképen egy elméleti megközelítést ültetnek át a gyakorlatba, a szokásos egy-öt éves üzleti tervek helyett vagy azok mellett.

Ez a párhuzamos, kettős megközelítés bármely vállalkozás tekintetében alkalmazható, de talán a családi vállalkozások profitálhatnak belőle a leginkább. Kóka Gábor, a Deloitte Private régiós vezető partnerének indoka szerint egyfelől azért, mert a családi vállalkozásokban a vezetés hosszabb ideig maradhat változatlan, s így kevésbé áll fenn annak a veszélye, hogy bármely, korábban jóváhagyott nagyobb fejlesztés félbeszakad. Másfelől előnyt jelenthet a családi vállalkozások számára az is, hogy azok vezetői, a motivációban meghatározóan, valami olyat alkossanak, amit tovább adhatnak a következő nemzedékek számára. Főként, ha a családi vállalkozás fiatalabb nemzedékének újszerű tapasztalatait és nézőpontját is be lehet vonni a fejlesztésekbe. Ily módon ugyanis erőteljesen érvényesülhet a szinergia.

Jobban ellenállnak a válságnak a családi cégek

Súlyos gazdasági visszaesések idején a családi vállalkozások rugalmasságuknak köszönhetően jobb túlélési képességgel rendelkeznek többi versenytársukhoz képest, mivel képesek gyorsabban visszatalálni az átalakult piacokra egy-egy válságot követően – állapítja meg a Deloitte a tavalyi évre vonatkozó, Global Family Business kutatásának egyik alapvető megállapítása szerint. A jobb alkalmazkodási képességükben meghatározó szerepet töltenek be a közös családi értékek és érdekek, a munkavállalók lojalitása és a kialakult, stabil ügyfélkör.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.