Kedden tartja alakuló ülését a szerb–magyar stratégiai tanács. Az eseményre a vajdasági Palicson kerül sor, ahol a tárgyalások mellett több közös dokumentumot is aláírnak a felek. Magyarországot Novák Katalin államfő, Orbán Viktor miniszterelnök és a kormány több tagja képviseli, míg a szerb oldalról Alekszandar Vucsics köztársasági elnök, Ana Brnabics kormányfő és kabinetje lesz ott.
Belgrád és Budapest viszonya történelmi csúcson van, ezt bizonyítja a tény, hogy az elmúlt években több együttes kormányülést tartottak, most pedig megalakul a közös stratégiai tanács. Ezzel kapcsolatban Szijjártó Péter magyar külgazdasági külügyminiszter májusi belgrádi látogatása alkalmával a szabadkai Pannon Televíziónak adott interjújában elmondta: különböző szakterületeken tíz munkacsoport jön majd létre, amelyek segítségével tovább lehet mélyíteni az együttműködést Magyarország és Szerbia között.
Gazdaság, közlekedés, energetika
A két ország számos kulcsfontosságú témában működött együtt az elmúlt években, ezeket a területeket igyekeznek a jövőben is közös erővel rendezni. Az egyik legfontosabb a gazdasági együttműködés, melynek része a közúti, vasúti, hajózási kapcsolat, valamint az energetikai partnerség is. A két országnak közös gazdasági vegyesbizottsága van, a kereskedelmi forgalom pedig komoly rekordokat dönt, jelentős magyar gazdasági szereplők is ott vannak a piacvezetők között Szerbiában – mondta Szijjártó Péter az említett interjúban.
Komoly eredményeket hozott az elmúlt évek gazdaságfejlesztési programja, mely win-win helyzetet eredményezett – nyilatkozta egy korábbi kormányülés alkalmával Semjén Zsolt magyar miniszterelnök-helyettes.
Ez jó az itteni magyarságnak, mert meg tud élni a szülőföldjén. Jó az itteni szerbeknek, mert munkalehetőséget és infrastruktúra-fejlesztést jelent, jó Magyarországnak, hiszen a magyar gazdaság bővül, és jó Szerbiának, hiszen a szerb gazdaság is bővül, és a beruházások ide jönnek
− húzta alá Semjén Zsolt.
Belgrád és Budapest között jelenleg is nagy erőkkel épül a gyorsvasút, mely lehetővé teszi majd a két fővárosban és az azok között élők számára a gyors és kényelmes utasforgalmat, valamint a görög kikötőbe érkező keleti áruk és az oda tartó nyugati áruk Magyarországon és Szerbián keresztül való mozgását. A 350 kilométer hosszú vasútvonal projektjét a Kínai Export-Import Bank forrásaiból fedezik. A Belgrád és Újvidék közötti szakasza már üzemel, teljes hosszában a tervek szerint 2025 júliusában nyílik meg.