A jelentés figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az igazságügyi miniszter súlyosan megsértette a jogszabályokat, amikor önkényesen elbocsátotta a bíróságok fegyelmi ellenőrét és helyettesét – annak ellenére, hogy jogszabályok kifejezetten kizárják az idő előtti felmentés lehetőségét.
A bizottság asszisztál ahhoz is, hogy az igazságügyi miniszter felmentette a bírósági elnököket és alelnököket, teljesen figyelmen kívül hagyva az alkotmánybíróság kötelező érvényű határozatát, valamint a hatályos jogi előírásokat, amelyek tiltják a megbízatási idő önkényes lerövidítését.
Nem emel kifogást az ellen sem, hogy a legfelsőbb bíróságot, a nemzeti igazságszolgáltatási tanácsot és az alkotmánybíróságot megfosztották az alapvető működésükhöz szükséges költségvetési forrásoktól. Ez olyan súlyos beavatkozás, amely egyes értelmezések szerint akár bűncselekménynek is minősülhet, és gyakorlatilag ezeknek az alkotmányos szerveknek a felszámolásával ér fel. A jelentés azonban nemcsak, hogy elmulasztja ezek elítélését, de egyes pontokon még jóvá is hagyja vagy megerősíti e szervek működésének szándékos akadályozását.
Nem vesz tudomást arról a súlyos problémáról sem, amely abból fakad, hogy az alkotmánybíróság határozatait nem teszik közzé, valamint, hogy az igazságügyi miniszter sorozatosan elmulasztja közzétenni a megüresedett bírói álláshelyek pályázatait, ezzel lényegében megbénítva az igazságszolgáltatás működését.
A jelentésben szereplő statisztikai adatok, amelyek látszólag az igazságszolgáltatás hatékonyságának javulását igazolják, valójában még a Jog és Igazságosság (PiS) párt kormányzásának időszakára vonatkoznak. A jelentés hallgat arról is, hogy a jelenlegi kormány már több mint másfél éve semmilyen igazságügyi statisztikát nem hozott nyilvánosságra, amellyel elfedi az igazságszolgáltatás teljesítményének drámai romlását, amit a jelenlegi igazságügyi minisztérium káros intézkedései okoztak.
A bizottság elégedettségének ad hangot amiatt, hogy állítólag jelentős előrelépés történt az ügyészség kormánytól való funkcionális függetlenségének biztosítása terén – annak ellenére, hogy azt jogtalanul, erőszakkal és tisztogatásokkal foglalták el, ami élesen ellentmond az ügyészi függetlenség elvének.
Újból megismétli a valótlanságokat Michal Ostrowski főügyészhelyettes felfüggesztéséről, akit állítólag azért távolítottak el, mert törvénytelen módon indított büntetőeljárást. A jelentés azonban szándékosan elhallgatja azt a lényeges tényt, hogy a vitatott eljárás az alkotmánybíróság elnökének panaszára indult, és olyan intézkedésekre vonatkozott – beleértve magának a főügyésznek a döntéseit is –, amelyek egyértelműen az alkotmányos
puccs jeleit mutatták. Az az állítás pedig, hogy az eljárás megindítása törvénytelen lett volna, csupán a főügyész, az ügy egyik elsődleges érintettje által terjesztett, nyilvánvaló hazugság.
Nem ismeri el a jelentés azt sem, hogy a legnagyobb ellenzéki párt, a PiS közpénzekből történő finanszírozásának jogellenes megtagadása a párt működésének megakadályozására irányult, és különösen arra, hogy megakadályozza, hogy hatékony kampányt folytasson a 2025-ös elnökválasztáson.
Különösen súlyos a jelentés III. fejezete, amely a médiáról, annak sokszínűségéről és a véleménynyilvánítás szabadságáról szól. Ez a rész támadja azokat az alkotmányos szerveket, amelyeknek éppen a médiaszabadság védelme lenne a feladatuk, például az Nemzeti Műsorszolgáltatási Tanácsot (KRRiT).