Saját identitását tagadja meg a skandináv légitársaság

Mi az igazán skandináv? Teljességgel semmi – vélekedik új „tévhitekkel” leszámoló reklámfilmjében a Scandinavian Airlines. Csakhogy ezzel nagyon nem értenek egyet a skandinávok.

2020. 02. 13. 14:44
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

-Mi igazán skandináv? Teljességgel semmi. Minden másolt – suttogja fülünkbe a provokatív életbölcsességet egy női hang a Scandinavian Airlines nemzetközi légi társaság minap bemutatott reklámfilmjében. Majd egy sor érvet is felsorakoztat, minden bizonnyal azzal a szándékkal, hogy leszámoljon a meggyökeresedett „tévhitekkel”. -A demokrácia? Az érdem a görögöké. Gyermekgondozási szabadság? Köszönd a svájciaknak! Az ikonikus skandináv szélmalmok? Valójában a perzsák találták fel! – igyekszik „lerántani a leplet” a hagyományos skandináv büszkeségekről. Célkeresztjébe kerül még egyebek mellett a német bicikli, a holland rozskenyér, de még a híres svéd húsgolyóról is kideríti, hogy inkább töröknek kellene nevezni. Nem kíméli az osztrák eredetű dán péksüteményt, és az Amerikából eredeztethető nőjogi mozgalmakat sem.

És hogy mégis hogy lesz egy légi társaság reklámja abból, hogy megtagadják saját identitásukat? Nem akármilyen csavarral. A Scandinavian Airlines szerint akár csak viking őseik, ők is minden külföldi útjuk alkalmával hazahoznak magukkal valamit, amit aztán saját kedvükre formálnak. És voilá! Ez az igazán egyedi skandináv dolog.

Óriási felháborodás

Hiába a szép és megható vágóképek, valamint a mélynek szánt üzenet, a reklámot óriási felháborodás fogadta. A televízióban néhány nap után ugyan felfüggesztették vetítését, de az interneten mindmáig bárki megtekintheti. Egyes médiajelentések szerint a bírálatokat elsősorban szélsőjobboldali, bevándorlás-ellenes politikai erők tápláltak.

Ezzel szemben beszédes, hogy a YouTube videó megosztón csütörtök kora délután több mint 300 ezer megtekintés után 3,5 ezer pozitív értékelésre 57 ezer negatív jutott, miközben a hozzászólásokat is inkább letiltották a felvétel alatt. Igaz, a leleményes kommentelők így is megtalálták a módját, hogy beolvassanak a légi társaságnak más videók alatt.

A Scandinavian Airlines Facebook-oldalán is elszabadult a komment-cunami: a videóra több ezer dühös reakció és hozzászólás érkezett. Köztük böngészve néhányan ugyan próbálják mentegetni a reklámot, a legtöbben azonban inkább felháborodásuknak adtak hangot. Néhányan egyenesen kijelentették, köszönik, de legközelebb inkább más légi társaságot választanak.

Egyesek annyira felpaprikázták magukat, hogy ma néhány utcára le kellett zárni forgalmas utcát Koppenhágában, miután a reklámot gyártó &Co ügynökség e-mailben bombafenyegetést kapott. A hatóságok átkutatták a környező épületeket, de robbanószerkezetnek nem találták nyomát.

Tegnap közleményben reagált a fiaskóra a Scandinavian Airlines is. Ebben sajnálatukat fejezik ki, amiért néhányan félreértették és szándékosan saját céljaikra használták fel a filmjük üzenetét. Viszont leszögezték: nem hátrálnak meg, kampányukat és a reklám vetítését folytatni fogják.

Öngyűlölet, sajtreszelő

- Micsoda ostobaság és öngyűlölet. Mindig próbáltam a Scandinavian Airlines-szal repülni, de soha többé. Ígérem – reagált Facebook-oldalán a reklámfilmre Richard Jomsof, a bevándorlás-ellenes Svéd Demokraták titkára. –Eddig mindig a SAS-sal repültem, de ezentúl rossz szájízem lenne, ha megint megtenném, amiért így szembe köptek minket – fogalmazott még keményebben Søren Espersen, a konzervatív Dán Néppárt külügyi szóvivője is.

https://www.facebook.com/flynorwegian/photos/a.343227875252/10162915302285253/?type=3&theater

Jól összefoglalva a felháborodás okát a dán Aarhus Egyetem egyik professzora úgy nyilatkozott az egyik bulvárlapnak, a reklámfilm azért provokatív, mert olyan alaptalan látszatot kelt, mintha a skandinávok azt hinnék, ők találták volna fel a demokráciát vagy a szülési szabadságot, holott erről szó sincs.

Szemfülesen igyekezett viszont előnyére fordítani a helyzetet a térség rivális légi társasága, a Norwegian, amely Facebookjára feltöltött egy képet az ikonikus norvég sajtreszerőről, az alábbi leírással: „Szerencsére tőlünk senki nem veheti el az ostehøvelt”.

Patinás múlt

A Scandinavian Airlines System (SAS) egy 1946-ban alapított, svéd-norvég-dán nemzetközi vállalat, a skandináv országok együttműködésének egyik ikonikus mintapéldája, a cégben a három államnak is résztulajdona van. Nem csak a térség, de egész Európa egyik legjelentősebb légi társasága. Tavalyi jelentésük szerint 30 millió utast szállítottak, napi 19 ezer járatot indítottak, a világ 1300 uticéljára. Beszámolójuk szerint a legutóbbi fiskális évben adózás előtt 700-800 millió svéd koronás (kb. 22,4 milliárd forintos) nyereséggel zártak. A reklámfilm utáni felháborodás után részvényeik hirtelen 1 százalékpontot zuhantak.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.