„Adj békét, uram!” – üzeni a cirkuszművészet

Január 10-én elindult a világ egyik legrangosabb cirkuszművészeti seregszemléje. A XV. Budapest nemzetközi cirkuszfesztivál idei versenyprogramjában négy különböző show-ban, több mint ötven produkcióban mintegy kétszáz artista vesz részt a világ minden tájáról. Az idei fesztivál fő üzenete a béke.

2024. 01. 11. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Red show nyitánya a Red Carpet show volt, ahol a fesztiválon résztvevő művészek és a zsűri tagjai vonultak végig a Fővárosi Nagycirkusz előtt leterített vörös szőnyegen. A XV. Budapest nemzetközi cirkuszfesztivál 19 órakor kezdődő előadását az Urban Verbunk lendületes produkciója indította el. Az együttes a magyar néptáncművészet kiemelkedő szereplője, melynek művészeti vezetője Moussa Ahmed, a világ leggyorsabb néptáncosa díj birtokosa.

A XV. Budapest cirkuszfesztivál nyitóprodukciója, az Urban Verbunk együttes (Fotó: Urbán Ádám)


A show első artista fellépője egy zsonglőr, Kai Cao volt, aki a legendás Kínai Nemzeti Akrobata Társulat tagja. Különleges akrobatikus előadásában egyedi, sztepp alapokra épített tánckoreográfiát kombinál a labdapattogtatással. Kai tartja jelenleg a kilenc labdával való zsonglőrködés világrekordját egy perc hét másodperces idővel. Ezután a Bambook hangaperzs produkciója következett. A kazanyi állami cirkusziskola növendékeire a moszkvai Nikulin cirkusz legutóbbi fesztiválján figyelt fel Fekete Péter, melynek aranyérmét is elnyerte a szám. A 12 méter magasban végrehajtott életveszélyes trükkök után lépett először a porondra az előadás bohóca, Fraser Hooper, aki jelenleg Új-Zélandon él, de egész évben fellép és tanít a világ minden pontján. Munkája során fontos számára a ritmus és a játék, ennek megfelelően a show-ban bemutatott mindkét bohóctréfájához igénybe vette a közönség segítségét. A nevetés után a papagájoké volt a főszerep: Elisa Cussadie megmutatta, milyen magas szintre fejleszthető az együttműködés ezekkel az intelligens állatokkal. Cussadie Veronában született cirkuszi családban és akkor kezdett el papagájokkal, galambokkal és kutyákkal dolgozni, amikor találkozott férjével, Alessio Fochesatóval – az állatok számukra igazi családtagok. Az egyensúly megtartását és fenntartását fejlesztette művészi szintre Vladimir Erofeev lélegzetelállító görgőegyensúlyozó produkciójában, melyet a Walker Diabolo négy tajvani művészének hihetetlenül látványos és dinamikus diaboló száma követett. A fiatalok 2019 óta visszatérő vendégei a Cirque du Soleil műsorainak.


A szünet után a Group Tightroupe Walkers Antik magasdrót produkciója nyitotta a műsor második részét. A Mikhail Dnyeprovszki érdemes művész vezetése alatt álló csoport lélegzetelállító magasdrót produkcióját immár generációk óta mutatják be világszerte nagy sikerrel. Evgenyina Zavadszkaja légiesen kecses, lírai kötélszámában technikai tudása mellett kifinomult mozgáskultúráját is bemutatta a közönségnek. Bár a fiatal lány nemrég fejezte be tanulmányait az Állami Cirkusz- és Varietéművészeti Iskolában, már számos díj és elismerés birtokosa. A levegőből ezután újra visszatért a földre az előadás a Markin Family perzsszámával. Roman Markin többszörös cirkuszfesztiváldíjas artistaművész, aki, mielőtt létrehozta volna a családjával közös produkcióját, olyan fesztiválokon volt díjazott, mint Monte-Carlo, Domont vagy Wuhan. A háromfős család nagy sikerrel mutatkozott be Magyarországon a zánkai Erzsébet-táborok cirkuszi sátrában is. Szintén itthon már ismert produkció, Shu Takada jojóvilágbajnok száma következett. Takada hatévesen kezdett jojózni, 2012-ben nagy népszerűségre tett szert a koreografált kétkezes trükkjeivel, amelyeket táncmozdulatokkal és akrobatikus mutatványokkal kombinál előadásában.
Az est zárószáma a kínai nemzeti akrobatacsoport biciklis száma volt, melyet először láthatott európai közönség. Az eredetileg 29 fős produkciót jelentősen át kellett alakítani, hogy beférjen a Fővárosi Nagycirkusz manézsába, de a rengeteg egyeztetés és szervezés meghozta gyümölcsét. A kínai csoport bemutatta, hogy képes ötvözni a monumentalitást a leheletfinom gesztusokkal dolgozó koreográfiával, az összehangolt mozdulatok pontosságát a karakteres egyéni művészi jelenléttel.
 

Az előadás fináléjának fő témája napjaink legégetőbb problémájára reflektálva a béke üzenete volt, amelyet vastapssal jutalmazott a közönség.

Borítókép: A XV. Budapest cirkuszfesztivál Red show-jának fináléja (Fotó: Urbán Ádám)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.