A Netflix legnézettebb sorozata garantáltan elveszi a kedvedet az eldugott helyektől

A Yosemite Nemzeti Park vad szépsége adja a hátterét a Netflix új, hatrészes minisorozatának, amelyben Eric Bana egy gyászoló szövetségi nyomozót alakít. A Vad természetet sokan a True Detective első évadához hasonlítják, nem is teljesen alaptalanul.

2025. 08. 06. 5:35
A Netflix megcsinálta a saját True Detective sorozatát?
A Netflix megcsinálta a saját True Detective sorozatát? Forrás: TMDb
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 90-es éveket joggal nevezhetjük a bűnügyi drámák virágkorának –  köszönhetően többek közt annak, hogy a thriller összeházasodott az akcióval –, és Hollywood évről-évre ontotta magából a modern kori klasszikusokat (A bárányok hallgatnak, A szökevény, Hetedik). A számítógépes effektek elterjedésével azonban a műfaj háttérbe szorult, és a mozikban ma már csak elvétve találkozunk vegytiszta thrillerekkel (Fogságban, Holtodiglan, Wind River - Gyilkos nyomon), a zsáner kiemelkedő darabjait ma már a kis képernyőn kell keresni. Ez azonban ismerve a mai trendeket, inkább áldás, semmint száműzetés, mivel a minisorozatos formátum megnyitotta a lehetőségeket a még szövevényesebb történetszövés és a még mélyebb karakterábrázolás előtt.

Eric Bana és a vad természet játssza a főszerepet a Netflix legújabb sikersorozatában. Fotó: TMDb

A Netflix megcsinálta a saját True Detective-sorozatát?

Az első fecske a Matthew McConaughey és Woody Harrelson nevével fémjelzett True Detective – A törvény nevében című antológia-sorozat első évada jelentette – ami azóta megért további három évadot is –, ami a mai napig viszonyítási pontként szolgál az új érkezők előtt. A sorozat első évadának elsöprő sikere nem csak a rejtélyes bűnügynek és az elmélyült karakterdrámának volt köszönhető, hanem annak is, hogy 

Nic Pizzolatto showrunner egy fenyegető miliőbe, Louisiana-állam mocsárvidékére kalauzolt, és egy mindaddig kevésbé megszokott műfajjal keverte a zsánert: a True Detective egyszerre misztikus thriller, komor buddy-movie, és egzisztencialista dráma.

 (Pizzolatto egyébként sokban épített Alan Parker filmjeire, a Lángoló Mississippire és az Angyalszívre.) Azóta majd minden évben akad egy-egy minisorozat, ami nem feltétlenül néz ki ugyanígy, de hasonló módon gondolkodik: az Easttowni rejtélyekben Kate Winslet nyomozójának családi drámája bontakozik ki egy nyomozás közben, az Apró kis hazugságok feminista hangütésével, a Watchmen-sorozat szuperhősökkel keverve hozott valami frisset a műfajba, Mike Flanagan pedig pszichológiai-horrorba oltotta a thrillert (A Hill-ház szelleme, Az Usher-ház bukása, stb.), miközben nagyon népszerűek lettek a megtörtént eseteken alapuló minisorozatok is (Candy: Halál Texasban, Szerelem és halál), kiváltképp a sorozatgyilkosokkal foglalkozó sorozatokat (Mindhunter, Szörnyetegek), és ildomos megemlíteni az adaptálásra került számos bestsellert is (Éles tárgyak, Tudhattad volna, Ez minden, amit tudok), amik rendszerint ugyancsak a családi viszonyok boncolásában mélyednek el alaposan.

Mark L. Smith munkáit korábban is meg lehetett ismerni arról, hogy szélsőséges természeti helyszíneken játszódnak (A visszatérő, Az éjféli égbolt), a forgatókönyvíró/showrunner pedig tavaly kiemelkedő sikert ért el Neflixes western-sorozatával, a szintén kies tájakon játszódó A vadnyugat születésével. Éppen ezért kissé irreálisan nagyra nőttek a hatrészes miniszériával szembeni elvárások, és rögtön a Netflix True Detective-jeként kezdtek el hivatkozni Smith munkájára (aki ezúttal a lányával közösen írta a sorozatot), ami legfeljebb annyiban állja meg a helyét, hogy valóban rendelkeznek hasonló vonásokkal. Az aktuális bűnügy nem olyan kegyetlen, és nincsenek okkult felhagjai sem, továbbá nem annyira meghatározó a nyomozópáros közti dinamika sem, mint volt Nic Pizzolatto sorozatában. 

A kaliforniai Yosemite Nemzeti Park hatalmas sziklafalai és buja fenyvesei az első pillanattól beszippantják a nézőt, és anélkül kölcsönöznek természetfeletti misztikumot a sorozatnak, hogy az különösebben meghatározó lenne a történetben. 

A Vad természetben megjelenik az indián kultúra, és szó esik a modern világ élhetetlenségéről is, de igazán egzisztencialista kérdésfelvetéseket inkább a főhős, Kyle Turner (Eric Bana visszafogott, de remek alakításában, aki öt évet készült a szerepre) belső gyászmunkája szolgáltat. Ha a True Detective magasságába nem is nő fel a sorozat, nyugodtan elhelyezhetjük az előbb is taglalt krimi- és thriller-sorozatok között egy nagyon előkelő helyen, ami főként autentikus környezetének köszönheti különlegességét. A gyakorlott thriller-rajongókat sosem fogja igazán meglepni, mert bár hibátlan logikával tárja fel az aktuális bűnügyet, a történet igazi fókuszában Kyle kapcsolatai állnak. Egy valamit viszont kétségbevonhatatlanul nyomatékosít a minisorozat: legyen bármilyen szép is a vad természet, nem a barátunk, és ha nem öl meg, akkor a túlélésért folytatott harcban épp hogy mi válhatunk olyan szörnyetegekké, akiktől jobb távol maradni.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.