Elmaradt külföldi produkciók

A Nemzeti Filmintézet játékfilmes pályázatai folyamatosak, míg a televíziós kiírások a közelmúltban láttak napvilágot. Vagyis a stúdióknak, forgatókönyvíróknak, rendezőknek, producereknek, gyártásvezetőknek akad tennivalójuk, hiszen éppen a koronavírus miatti veszteségeket igyekszik így mérsékelni a filmintézet. Azonban a filmgyártásban dolgozók döntő többsége már nem mondhatja magát ilyen szerencsésnek. Lajos Tamás producerrel, a Szupermodern Stúdió ügyvezetőjével beszélgettünk.

2020. 06. 01. 8:14
null
Lajos Tamás: Mikorra leszünk képesek talpra állni? Ez a legnehezebb kérdés Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nagyon komoly leállást éltünk meg, ami ráadásul egyik pillanatról a másikra történt, s ami a legrosszabbul a szervizmunkákat érintette – magyarázta Lajos Tamás producer, hozzáfűzve: a külföldi produkciókat helyszínnel, szakemberekkel kiszolgáló ágazatot nevezik szerviznek.

– A hazánkban forgatott külföldi produkciók nemzetgazdasági szinten is érzékelhetők, mivel évente több mint százmilliárdos összegben költöttek Magyarországon, amíg szó szerint keddről szerdára haza nem repültek – fogalmazott Lajos Tamás, aki a nagyságrendet érzékeltetve elmondta: a filmes munkák kilencven százalékát teszik ki a külföldi filmek, és mindössze a maradék tíz az állam által finanszírozott, saját alkotás. – A televíziós sugárzásra és mozivetítésre szánt játékfilmekre idén nettó 17 milliárd forint támogatást fordított a filmintézet, ehhez érkezett a taotámogatás – így a producer.

Természetesen ezek a munkák szintén leálltak a járványhelyzet miatt, azaz a forgatókönyvírókon, rendezőkön, illetve vágókon kívül, amennyiben egy film már az utómunka szakaszánál tartott, mindenki munka nélkül maradt.

– Ezért rendkívül fontos a Nemzeti Filmintézet által létrehozott ötvenmilliós alap, ami a filmszakmai dolgozók jelentős részét segítette át a nehéz helyzeten – jegyezte meg Lajos Tamás, aki bízik abban, hogy belátható időn belül újra elindulhat a munka, ám azt nem tudni, a jövő évi költségvetésben mennyi jut a filmgyártásra az idei rekordösszeg után.

Lajos Tamás: Mikorra leszünk képesek talpra állni? Ez a legnehezebb kérdés
Fotó: Bach Máté

– Mikorra leszünk képesek talpra állni? Ez a legnehezebb kérdés, ugyanis nagyon keveset tudunk a külföldi stábok visszatéréséről – mondta a filmproducer, kifejtve: amely filmeknek áll a díszlete, s már megkezdték a forgatást, nyilván az utazási korlátozások feloldását követően jönnek. Azonban elképzelhető, hogy azokat a produkciókat, amelyek az előkészítés szakaszában voltak, otthon valósítják meg.

– Miért hazánk vált a hollywoodi bérmunkák kedvelt helyévé a régióban? – kérdeztem. – Nagyon jó a filmes infrastruktúránk, a helyszínek, a műtermek, pompásak a szakembe­reink, és természetesen igen vonzó a harmincszázalékos adó-visszatérítés – sorolta Lajos Tamás, elárulva: a környező országok is felismerték a lehetőséget, így Lengyelország már versenytársnak tekinthető, továbbá felzárkózóban van Bulgária, Románia. Ennek megfelelően jelentős marketingtevékenységet folytatnak a komolyabb nemzetközi filmfesztiválokon.

Ameddig mi a vörös szőnyegen vonuló sztárokat bámuljuk és friss pletykákra vadászunk a sajtóban, addig a múlt év végi Emmy-díj-átadó – ahol a Szupermodern Stúdió Örök tél című filmjében nyújtott alakításáért Gera Marina elnyerte a legjobb színésznőnek járó elismerést, az első hazai Emmyt –, Málta, ahol még stúdió sincs, szép tengerparti környezetével és egyéb festői forgatási helyszíneivel házalt, mesélte a producer, így folytatva: – Elhalasztották az összes fesztivált, ezért most lázasan keresik a kész filmeket. Ugyan a hiány miatt könnyebben kerülhetnek be a mi alkotásaink, viszont jövőre éppen ellenkezőleg, óriási dömping lesz, csakúgy, mint a filmbemutatók terén.

A Szupermodern Stúdió nem állt le teljesen, Hosszú Katinkáról készülő portréfilmjük a veszélyhelyzet alatt is forgott. – Nagyon komoly biztonsági előírásokat kellett betartanunk, például a Duna Aréna edzéseiről kintről, az ablakon keresztül készítettünk felvételeket – elevenítette fel Lajos Tamás, hozzátéve: ez amúgy a filmben kifejezetten látványos megoldás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.