Az idei Central European Fashion Days (CEFD) minden eddiginél szélesebb összefogáson alapul. A rendezvény szakmai stábjához csatlakozik a Ton&Guy Fashion Week Budapest csapata is. Kiemelt szakmai partnerünk lett az IMG Fashion, amely például a berlini és a New York-i divathétért felel. De az amerikai vállalat a divatesemények menedzselése mellett számos szakmai szervezettel, nemzetközi sajtóval, felvásárlókkal és neves divatszakemberekkel működik együtt. A közép-európai régióban elsőként Magyarországgal kötöttek együttműködést. Ennek köszönhetően a jövőben talán a CEFD a világ legrangosabb divateseményei közé kerülhet, a nemzetközi divatnaptár jegyzett eseménye lehet – hangsúlyozta Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ főigazgatója az esemény keddi sajtótájékoztatóján.
Ebben az évben a magyar tervezők mellett már a környező országok alkotói is pályázhattak öltözék-, illetve kiegészítőkollekcióval: összesen 189 pályaművel neveztek, ebből hetven volt a külföldi munka. Olyan alkotásokat vártak, amelyek a régió szellemi örökségét és a négy ország közös kulturális értékeiben rejlő lehetőségeket felhasználva, figyelembe véve születtek meg. Viszont az adott országok pályázói csak valamely másik közép-európai ország tárgyi vagy szellemi örökségét választhatták inspirációnak. A zsűriben Jarrad Clark, az IMG Fashion alelnöke és globális kreatívigazgatója, mellette Sándor Szandra, a Nanushka márka alapítója és kreatívigazgatója, Dana Kleinert divattervező és a Slovak Fashion Council elnöke, Olo Krízová, a Czech Fashion Council vezetője, Wojciech Dziedzic, a poznani School of Form Divat Tanszékének vezetője foglalt helyet. A döntőbe 19-en jutottak tovább, a magyarok mellett három lengyel és egy ukrán tervező. A nyertesnek járó díj a tudatos piacra lépést, márkaépítést segíti: a 10 000 euró értékű CEFD Visegrád Award névvel illetett vállalkozásösztönző fődíjat a teljes mezőny legjobban teljesítő tervezői kapják, a szintén 10 000 euró értékű Design Terminál díját pedig a legjobb magyar tervező. Utóbbi alapvetően egy mentorprogram, amelyben egy évig vehet részt a kiválasztott tervező. Segítségével szabadalmi jogi, üzletfejlesztési és márkaépítési ötletekkel gazdagodhat.
A Central European Fashion Dayst a Design Hét Budapest nyitóhétvégéjén, október 3-a és 5-e között rendezik meg Városligeti Műjégpályán. A Design Terminál idén is a teljes jegybevételt a Magyar Ökumenikus Segélyszervezetnek ajánlotta fel. – Nagyon fontos számunkra a karitativitás, hogy tágabb közösséget is elérjük a CEFD-vel. A felajánlott összeggel a szervezet gyermekfejlesztési és munkaerő-piaci programjait támogatjuk, hozzájárulva így a hátrányos helyzetű családok társadalmi felzárkózásához – emelte ki a főigazgató.
A Gombold újra pályázat döntője – amelynek a házigazdája Buda Márton, a Petőfi Rádió műsorvezetője és Epres Panni lesznek – mellett a legsikeresebb hazai divatmárkák bemutatják a 2015-ös tavasz-nyári kollekciójukat. Ott lesz a Je suis belle, az ANDA, a Nanushka, a USE UNUSED, Tomcsányi Dóri, a KONSÁNSZKY, Napsugar von Bittera, a Nubu, az ÁERON és a The Four is. Láthatóak lesznek a Gombold újrán sikeresen debütált pályakezdők legújabb öltözékei: a Bálint Sára Knitwear kötött és újrahasznosított pulóverei, a Zako képzőművészet inspirálta férfiruhái vagy a Wonderlab önálló márkája, az INQ Concept viseletei. Ahogy már tavaly, idén is ízelítőt kaphatnak a nézők a régió divattrendjeiből, hisz a legérdekesebb cseh, szlovák és lengyel alkotók kollekciói is a kifutóra kerülnek. A bemutatók mellett szakmai konferenciákat tartanak, a zárónapon pedig a divattervezők nemzetközi kereskedők előtt mutatkozhatnak be. A szervezők reménye szerint így kialakulhatnak azok az iparági kapcsolatok, amelyek segítségével a tervezők a külföldi piacot is meghódíthatják.
Jegyek már kaphatók az eseményre, de ideje sietni, mert úgy hallani, rohamosan fogynak.
Ráhangolódásnak: