Azt, hogy a már említett „megakiállítás” jelzőre idén a Szépművészeti Múzeumban látható Rembrandt és a holland arany évszázad festészete című kiállítás szolgált rá, az is alátámasztja, hogy a múzeum közlése szerint az október végén megnyílt tárlatot ez idáig mintegy százezer látogató tekintette meg. Persze belejátszhat a felfokozott érdeklődésbe az a tény is, hogy a kiállítás bezártával maga az intézmény is megkezdi átmeneti csendes pihenőjét, február 15-től a tervek szerint 2018-ig tartanak a rekonstrukciós munkálatok az épületben. Úgyhogy érdemes megtekinteni a kiállítást, mely a húsz Rembrandt-remekmű mellett több mint 100 festő 178 alkotását vonultatja fel. Szerzőnk is jó szívvel ajánlotta a mintegy 500 millió forintból rendezett kiállítást, kiemelve, hogy húsz Rembrandt-kép még a világ legnagyobb múzeumaiban is ritkán kerül egymás mellé.
A szélesebb köztudatba a kommunisták által előszeretettel előtérbe tolt, Dózsa György alakja köré épült metszetsorozatával beivódott, és ezáltal némiképp kompromittálódott Derkovits Gyula rehabilitálása remek döntés volt a Magyar Nemzeti Galéria részéről. A nagyszabású tárlat megmutatta, hogy hatalmas alkotótehetségről van szó, akinek munkásságát a magyar és a nemzetközi párhuzamok bemutatásával, valamint a kortárs vizuális fejleményekkel – elsősorban a fotográfiával – való párhuzamokat is kiemelve helyezte megfelelő és termékeny értelmezési keretbe a tárlat. Első világháborús ború, kitörő, elemi erejű expresszionizmus, lírai tájképek és szatirikus grafikák: egy nagyon komoly életmű került a helyére ezzel a kiállítással.
Miközben megizmosodott a „testvérintézmény”, vagyis a Capa Központ, a Mai Manó stábja a megszokott igényességgel és invenciózus hozzáállással gondoskodott idén is arról, hogy a fotográfia történetének szerelmesei is boldogak legyenek. Kalandos sorsú kiállítást rendeztek Elsők címmel, egy hányatott sorsú kincsesláda mélyéről válogatva – szó szerint. A világhírű fotográfusok, többek között Robert Capa által életre hívott Magnum Photos képügynökség első, 1955 és 1956 között bemutatott kiállításának anyaga az elmúlt évtizedeket ugyanis két bőrönd mélyén, az innsbrucki Francia Intézet alagsorában felejtve vészelte át. Éppen ezért a néző abban a kettős szerencsében részesülhetett a tárlatot megtekintve, hogy egyszerre találkozhatott kiváló, a nyugati fotográfia történetét markánsan meghatározó alkotók munkáival, és szembesülhetett azzal, hogy egy ilyen „időkapszula” mennyire időtálló értékeket őrzött meg. Megható és felemelő pillanat volt, hogy a kiállítás kapcsán a magyar fővárosba látogatott és tárlatvezetést tartott a kilencvenhez közeledő Jean Marquis, aki egyike annak a három fotósnak, aki még életben van a Robert Capa alapította Magnum Photos első kiállításának alkotói közül.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!