A Londonban élő ír dizájner Dublin külvárosában született 1963-ban. Orla Kiely gyermekkori élményei közül a természeti környezetet, az ír táj színeit, a hetvenes évek formavilágát, mindenekelőtt pedig a modern, nadrágban járó és zöld Mini Morrist vezető, kreatív nagymamát tekinti meghatározónak.
A gyerekkori varrógéptől a Harrods luxusáruházig
Már az iskolában megmutatkozott kiemelkedő rajzkészsége, a 12 évesen kapott varrógépén kezdetben a húgának készített ruhákat. A dublini iparművészeti főiskolán a textiltervezésre szakosodott, első munkahelyén postai egyenruhákat tervezett.
1984-ben New Yorkba költözött, ahol egy tapéta- és textiltervező stúdiónak dolgozott, majd Európába visszatérve az Esprit cégnél lett mintatervező.
Ezeket az éveket kiemelkedően fontosnak tartja önbizalma megszilárdítása és saját formanyelve kialakítása szempontjából.
A munka mellett elvégezte a londoni Királyi Művészeti Főiskolát, ahol diplomamunkaként egy saját maga tervezte anyagokból készült sapka- és táskakollekciót mutatott be. A sapkákat a Harrods luxusáruház azonnal megvette, de ő inkább a táskatervezés felé fordult, mivel édesapja egy divatbemutató után megjegyezte, hogy táskát minden nő kezében látott, sapkát viszont csak kevesen viseltek.
A kirakatban is feltűnik az Orla Kiely márkavédjegy
Fotó: Reuters
Szabadúszó tervezőként olyan cégeknek dolgozott, mint a Marks & Spencer és a Debenhams, és szabadidejében, két gyerek mellett, az otthoni konyhaasztalon alkotta meg táskáit, amelyeket rendszeresen bemutatott a londoni divathéten.
Orla Kiely nagy áttörése
1997-ben férjével saját stúdiót alapított;
az áttörést a márka védjegyévé váló levélmintás vászonból készült válltáska hozta meg 2001-ben. Nem csak a táska, a minta is elindult diadalútján. Orla Kiely volt az egyik első tervező, aki a divatot tudatosan ötvözte a lakberendezéssel.
A ma már ikonikus növényi motívumokat a lakberendezési tárgyak tették igazán népszerűvé. Tapéta, párnák, bögrék, konyhai edények, tárolódobozok, noteszek, ágyneműk, kerti eszközök, de még limitált szériás Citroën is készült Kiely levélmintájával. A zománcozott kaspóból pedig több mint egymillió darabot adtak el eddig.
Sokat merített a modern dán és finn textildizájnból, tudatosan megidézi az ’50-es, ’60-as és ’70-es évek vizuális világát. Színes, vidám mintái leegyszerűsített növényi és állati motívumok ismétlődésén alapulnak, és természetességet, nosztalgikus otthonosságot sugallnak.
A cikk teljes tartalma, melyből az is kiderül, milyen világnagyságok kedvence Orla Kiely, képgalériával együtt, IDE kattintva elérhető.
Nem véletlenül rajong a stílusért annyi híresség
Fotó: Reuters