- Formula-1 -
A budapesti verseny rövid idő alatt nagy népszerűségre tett szert azzal, hogy bármennyire unalmas családregénynek látszott is néha a világbajnokság, a hungaroringi epizód a thriller műfajának jegyeit hordozta magán, mert a pálya kiegyenlítette a lóerők közötti különbségeket, és egy-két év után a szezon legjobb versenyeként kezdték emlegetni.
Fantasztikus volt mindjárt az 1. Magyar Nagydíj, amelyen a brazil Ayrton Senna és honfitársa, Nelson Piquet izgalmas csatáját láthatta a 200 ezres publikum. Senna és Piquet a 76 körös versenyben többször helyet cserélt az élen. A leginkább emlékezetes pillanat az volt, amikor Piquet a célegyenes végén megelőzte Sennát, de az ifjabbik brazil az 1-es kanyar belső ívén visszaszerezte az első helyet. Aztán persze érvényre jutott a Williams-Honda technikai fölénye a Lotus-Renault-val szemben, így az 57. körben Piquet ismét az élre vágott, és már nem engedte ki a kezéből a győzelmet.
Egy év múlva újra hetekig, sőt hónapokig beszéltek a mogyoródi viadalról. Az egyik legtöbbet ismételgetett tévéfelvétel azt a jelenetet örökítette meg, amikor az angol Nigel Mansell hat körrel a vége előtt, magabiztosan vezetve elveszítette az egyik kerékrögzítő csavart az autójáról, így fel kellett adnia a versenyt. Újra Piquet nyert Senna és Prost előtt. Mansell ennek is köszönhette, hogy elveszítette a világbajnoki címet, amelyet Piquet szerzett meg.
Noha a McLaren-Hondák uralmának első évében (1988) Senna gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratott Prost előtt, az izgalom ekkor sem maradt el, mert amikor a Professzor egy alkalommal a célegyenes végén ugyanúgy próbálta előzni Sennát, ahogyan Piquet 1986-ban, a brazil ugyanúgy, az 1-es kanyar belső ívén vette vissza a vezetést, hogy a közönségnek a lélegzete is elállt.
Az 1989. év Nigel Mansell egyik legszebb győzelmét hozta. A 12. rajtkockából induló Ferrari-pilóta a verseny utolsó negyedében kihasználta a Stefan Johansson Onyxa mögött tétovázó Senna hibáját, s úgy hagyta faképnél a dél-amerikai pilótát, hogy az már csak a célban látta viszont a nagy riválist.
Briliáns versenyt hozott a következő esztendő is. Thierry Boutsen győzött, de a legemlékezetesebb teljesítményt Senna nyújtotta, aki jelentős hátrányból kapaszkodott fel a második helyre, miközben a pálya felső S kanyarjában úgy előzte Sandro Nanninit, hogy az olasz pilóta Benettonja az ütközéstől a levegőbe emelkedett. Később Berger lökte ki ugyanígy Mansellt. A négy autó közül csak Senna McLaren-Hondája maradt versenyben, végül a második helyen ért célba.
Kevés izgalom mellett a felejthetetlen Senna tanári sikerei következtek 1991-ben és 1992-ben, igaz, ez utóbbi évre is jutott szenzáció, hiszen Mansell a második hellyel is első világbajnoki címét ünnepelhette a Hungaroringen.
1993-ban Damon Hill iratkozott fel a futamgyőztesek listájára: a kétszeres világbajnok Graham Hill fia történetesen éppen itt nyert először Formula–1-es versenyt. Nem csoda, hogy egyik kedvenc pályája lett a Hungaroring, amelynek később tanúbizonyságát is adta.
A következő három évben érdekes módon nem nagyon történt olyasmi, aminek külön fejezetet szentelhettek volna az évkönyvek, ám 1997-ben először hangzott fel a Magyar Televízióban az azóta szállóigévé váló kétségbeesett kérdés: „Hová tűnt Damon Hill?!”. Nos, Hill a gyengécske Arrowsszal az utolsó körig vezetett, ekkor azonban a hidraulika hibája miatt hirtelen lelassult, és Villeneuve (Williams-Renault) megelőzte. Dráma volt ez is a javából, hasonló Mansell tíz évvel korábbi tragédiájához.
1998-ban és 1999-ben előbb Michael Schumacher, majd Mika Häkkinen oktatta a mezőnyt vezetéstechnikai és taktikai ismeretekből, de az első helyért nem volt test test elleni küzdelem. Két éve azonban Häkkinen a rajtnál valami egészen bámulatos vakmerőséggel előzte meg a pole pozícióból startoló Michael Schumachert (Ferrari), és ettől kezdve magabiztosan uralta az eseményeket a kockás zászlóig.
Amiképpen az egész tavalyi esztendő, a 16. Magyar Nagydíj is Michael Schumacher és a Ferrari parádéját hozta. A német pilóta magabiztosan győzött, ezzel bebiztosította a negyedik világbajnoki címét. A Hungaroringen 1992 után másodszor tartottak „koronázási ünnepséget”.
Ebben az idényben Schumacher nem várta meg augusztus idusát, már öt héttel ezelőtt megszerezte az újabb vb-sikerhez – az ötödikhez – szükséges pontelőnyt. Hogy ettől mennyivel lesz kevésbé izgalmas a 17. Magyar Nagydíj, egyelőre sejteni sem lehet, mint ahogyan arra is csak holnap és holnapután kapunk választ, hogy Németországból, Olaszországból, Ausztriából és a többi európai országból mennyivel kevesebben választották úti célul ezen a hétvégén a magyar fővárost. Nemcsak azért, mert a világbajnokság nagy kérdései gyakorlatilag eldőltek, hanem amiatt is, mert a kontinens egy részén az évszázad árvize tombol.
*
Tom Walkinshaw szerint nem kap súlyos büntetést az Arrows csapat, amiért kihagyja a Magyar Nagydíjat. „Abban bíztam, hogy a hét elején megoldódnak az anyagi gondok, de senkivel nem tudtam megegyezni. A tárgyalások folytatását fontosabbnak ítéltem a versenyzésnél, ezért nem leszünk ott a Hungaroringen – indokolta a távolmaradást a csapatfőnök. – Bízom abban, hogy elmarad a súlyos büntetés, mert azt indokolatlannak tartanám.” A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) napokon belül dönt az ügyben. Közben Walkinshaw folyamatosan tárgyal az istálló megmentéséről többek között Craig Pollockkal, a BAR-Honda korábbi vezetőjével. (MTI)
A 17. Magyar Nagydíj műsora
Augusztus 16., péntek: 9 óra: Porsche Szuperkupa, első szabadedzés; 11 és 13 óra: Formula–1, első és második szabadedzés; 14.20 és 15.30: Formula–3000, első és második időmérő edzés; 16.45: Porsche Szuperkupa, első időmérő edzés.
Augusztus 17., szombat: 9 óra és 10.15: Formula–1, harmadik és negyedik szabadedzés; 13 óra: Formula–1, hivatalos időmérő edzés; 15 óra: Formula–3000, verseny (38+1 kör); 16.45: Porsche Szuperkupa, második időmérő edzés.
Augusztus 18., vasárnap: 9.30: Formula–1, bemelegítő edzés; 10.20: Porsche Szuperkupa, verseny (16+1 kör); 14 óra: Formula–1, Magyar Nagydíj (1 kör: 3.975, a versenytáv: 77 kör, 306.075 km).
A világbajnokság állása 12 futam után
Pilóták: 1. M. Schumacher (német, Ferrari) 106 pont (már világbajnok), 2. Montoya (kolumbiai, BMW-Williams) 40, 3. R. Schumacher (német, BMW-Williams) 36, 4. Barrichello (brazil, Ferrari) 35, 5. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 32, 6. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes), 17.
Konstruktőrök: 1. Ferrari 141 pont, 2. BMW-Williams 76, 3. McLaren-Mercedes 49, 4. Renault 15, 5. Sauber-Petronas 11, 6. Jordan-Honda 6, 7. BAR-Honda 5, 8. Jaguar 3, 9. Arrows, Minardi és Toyota 2-2.
Iskolai lövöldözés volt Debrecenben
