Rekviem a balatoni uszodákért

Közeleg a Balaton-átúszás napja, amikor várhatóan rengetegen vetik magukat a vízbe Révfülöp és Balatonboglár között, hogy bizonyítsák rátermettségüket, fiatalos lendületüket. Az esemény azonban csalóka képet fest a balatoni sportéletről, mert a vitorlásversenyeket leszámítva – reményeinkkel ellentétben – uszodák sem épültek a tóban.

Kő András
2003. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban archív felvételt mutattak a televízióban: legelső vízipóló-mérkőzésünket a siófoki uszodában, a belső kikötőben. A visszaemlékezők szerint csodaszámba ment, mikor levitték Bárány Istvánt, később Székely Évát, Littomericzki Máriát és a többieket, a valamikori legjobb úszókat. 1945– 46-ban a Magyar Úszóegyesület örökös főtitkára, Pártos Artúr segített Zákonyi Ferencnek, a Balaton történészének, akkortájt még Siófok főjegyzőjének megrendezni a sportversenyeket. Zákonyi adta az anyagiakat, a főtitkár meg vitte az úszókat, a vívókat, a tornászokat. Az uszoda egyébként 1912-ben épült, amikor a kikötő létesült, s attól kezdve minden nyáron a leglátogatottabb hely volt. Egész Siófok fiatalsága tanult meg úszni, kicsi gyerekként magam is versenyeztem ott.
Aztán jött a Mahart-terjeszkedés: bevontatták a javítandó hajókat, az uszodát már nem lehetett használni. Korábban, amikor csak egy műhelyecske állt ott, a német származású Dankl bácsival – mondják, szép lánya volt – kijöttek a gyerekek. Megengedte, hogy délután, a munkaidő után az úszóké legyen az egész terület. A csónakokat átvezették a másik oldalra, és ott állt teljes valóságában az ötven méteres uszoda. Az, hogy a gyerekek gyakorolhattak, pólózhattak, bearanyozta a nyarukat. Rendszeresek voltak a kétezer méteres úszások: a hajó kivitte az úszókat kétezer méterre, onnan indultak, a móló zárlatánál húzták meg a képzeletbeli célszalagot.
Wesselényi Miklós emlékére – Tihany és Füred között – mindig augusztus 19-én rendeztek versenyt. De ez is már a múlt… A Tihany–Füred távot egyébként 1834. július 24-én úszta át először Wesselényi. Óriási tömeg várta a parton. Eötvös Károly írja Utazás a Balaton körül című könyvében, hogy „két szemtanú beszélte el nékem, aki látta, hogy egyszer úri barátainak tréfájára úszás közben meg is borotválkozott a Balatonon. Mennyi képzelet röpködi körül a nemzeti hős ünnepelt alakját. Aki még víznek is úgy tud parancsolni. Magyar ember nemigen adta fejét arra, hogy úszni tanuljon. Halnak, békának, csibor bogárnak való mesterség az”. Aztán változott a szemlélet: minden évben szinte kötelező program lett a Tihany–Füred, másnap, augusztus 20-án pedig Füredről indultak a nagy Balaton-átúszók, csónakok százai kísérték őket, amíg Siófokon partot értek.
Ezek a versenyek csak kevés embert érintettek, napjaink Boglár–Révfülöp viadala is inkább szórakozás, mint tanulás. Nagy szükség lenne arra, hogy sok helyen legyen ötvenméteres uszoda, benn a tóban! Lehetne Füreden, Tihanyban, Almádiban, a déli részen mindenekelőtt Siófokon, Bogláron, Fonyódon, Keszthelyen. Csik Ferenc emlékhelyén igazán kellene.
A tapasztalatok kedvezőtlenek: a Balaton körüli drágaság, a külföldi vendégek elmaradása és sok egyéb tényező miatt uszodák létesítése fel sem merül. Vagy: Füreden és a Balaton több pontján 1945 előtt dívott az evezőssport; a fürdőhelyeken bérelhető csónakok várták a közönséget napestig. Esténként pedig lampionos felvonulásokat rendeztek.
Ma semmi nincs. Pedig – például a balatonfüredi Tagore sétány előtt – milyen nagyszerű lenne evezgetni… De csónakda sincs. Siófokon volt, azt még a Zákonyi család csináltatta, Ferenc öccse, Lajos. A háborúnak nyögjük még mindig az átkait: annak idején a nyilasok minden egyes csónakot felrobbantottak. Aztán jött az államosítás, mindent csak állami módon lehetett irányítani, a balatoni evezőssporttal senki nem törődött. Most van lehetőség, csakhogy a vállalkozók máshol keresik a hasznot.
Pedig Közép-Európában nem akad olyan történeti fürdő, amilyen Füred volt, és amely a nemzet kulturális fejlődésében hasonló szerephez jutott. Ott jöttek össze a legjobb magyarok, ott tanácskoztak a reformkorszak nagyjai – elég csak arra gondolni, hogy Széchenyi István ott indította el a gőzhajózást. Széchényi Ferenc nyaralójában alakították meg a Füredi Társaságot, amelyről a magyar irodalomtörténet is alig tud valamit.
A sportszerű vitorlázás 1866-ban indult, az óriási jachtokon négy-öt, Adriáról származó dalmát matróz szolgált, akik letelepedvén jó magyarok lettek. Mostanság ismét sok a vitorlás a Balatonon, enynyi talán sohasem volt, de a befogadóképesség felét sem teszi ki. 600 négyzetkilométernyi víztükrön elférne sokkal több is. Csak hát – mondják – drága.
Az úszás viszont nem kerül(ne) pénzbe. A legkisebb fürdőhelyen is lehetőség lenne rá. Egy kis deszkázat, amelyről az egyik oldalon a gyerekek beugorhatnának a vízbe, ötven méterrel odébb pedig kimászhatnának. A szerkezetet aztán ősszel kiemelné az üdülőhelyi munkás, a raktárba tenné, hogy a jég össze ne zúzza. Szepezd, Ábrahámhegy és más kistelepülések ne tudnának ilyet csinálni? Dehogynem! Csak akarat kellene, meg kezdeményezőkedv – a hasznot pedig ezúttal nem pénzben mérnénk.
A jó ötleteknek nem csupán szárnyakra van szükségük, hanem futóművekre is – a biztonságos földet éréshez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.