Baumgartner és a csodák futama

F O R M U L A – 1

Róth Ferenc
2003. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasárnapi Formula–1-es futam más volt a számunkra, mint az azt megelőzően Magyarországon rendezett tizenhét. Az elmúlt években „idegenként”, kívülállóként nézhettük csupán, miként száguldanak a sztárok Mogyoródon. Az elmúlt hét végén azonban Baumgartner Zsoltnak és – tegyük hozzá – a szerencsének is köszönhetően magyar pilóta is érdekelt volt az idei 13. futamon, s nem ő tehetett róla, hogy a versenytáv felénél, a 35. körben kiszállni kényszerült a Fordból.

Ami ezzel a huszonkét éves és nem egészen nyolc hónapos (1981. január 1-jén született) fiatalemberrel történt az elmúlt napokban, az még egy sokat próbált profinak is megpróbáltatást jelentett volna. Szinte a semmiből jutott el órák alatt odáig, hogy beülhetett a húsz Formula–1-es autó egyikébe. Abba a Fordba, amelyikkel a 19. helyről rajtolva, első magyarként, elindulhatott a versenysorozatban.

– Eddigi pályafutása során oly sokszor emlegette a szülői hátteret és segítséget, hogy kínálja magát a kérdés: mit szólt a váratlanul jött lehetőséghez az édesanyja és az édesapja?

– Édesanyám először rám nézett, láttam rajta, hogy nem is akarja elhinni, mi történt a fiával. Aztán elkezdtek hullani a könnyei, alig tudtam „megvigasztalni”.

– Pedig erre biztosan nem volt szükség, hiszen ő is olyan ajándékot kapott, ami miatt minden anya csak irigyelheti őt.

– Természetesen nem bánatában sírt, inkább az öröme miatt, amit, ismerve őt, normálisnak is tartok. Így vezeti le a feszültségét. Úgy reagált a hírre, ahogyan általában a váratlanul jött dolgokra szokott. Érzékenyen. Ott volt a futamon is, pedig tudom, nem lehetett könnyű neki, mert tudja, veszélyes üzem a miénk, ő pedig félt engem…

– És a papa, a „kemény” Baumgartner úr?

– Ő tartotta magát, egészen addig, amíg fel nem kellett adnom a futamot. Akkor, mint mondták, belőle is kibukott a feszültség, megtelt a szeme könnyel.

– Látja, megríkatta a szüleit… Lehet-e már tudni, hogy mi történt a Forddal a táv felénél?

– Az istálló műszaki emberei azt mondják, hogy az egyik szelep teteje levált, ezért állt le az autó.

– Miként lehetett ezt érezni a vezetőülésben?

– A lehető legegyszerűbb módon: elment a kocsi ereje, vége, nincs tovább. A hatalmas füst meg egyébként is jelezte, hogy baj van.

– A televíziós közvetítésből látni lehetett, hogy a kiesés után a főnöke, Eddie Jordan olyan őszinte szeretettel simogatta meg a fejét, mintha valóban a papája lenne. Mit mondott?

– Akár hiszi, akár nem – ezt azért mondom, mert amikor elhangzottak a szavai, hirtelenjében nem is tudtam felfogni –, elnézést kért a motorhiba miatt, s gratulált, hogy jól versenyeztem.

– S ön hogy érzi, valóban jól versenyzett?

– Amit lehetett, megtettem, s ha nem ilyen hirtelen szakad rám ez a nagy lehetőség és megtiszteltetés, akkor bátrabb lettem volna. Akkor például az első kanyarban megelőzhettem volna Verstappent. De mivel a külső íven ragadtam, nem tudtam befurakodni elé. Amikor megtudtam, hogy rajthoz állhatok, görcsbe rándult a gyomrom, nem tudtam, mire leszek képes, magyarán bepánikoltam. Aztán ahogy közeledett a rajt, meg túlvoltam az időmérőn, megnyugodtam, s azt szuggeráltam magamba, hogy ez is csak egy verseny. Úgy próbáltam felfogni, mintha F–3000-ben versenyeznék, bár amikor a rajt előtt körbevittek minket a pályán, éreztem, ez azért más…

– Hihetetlen gyorsasággal intézték el a szuperlicenszét, nem kellett hozzá két óra sem.

– A menedzserem, Frank Tamás „beindult”, és sikerrel is járt. Tudta, kihez kell fordulni, kivel kell beszélni, tán ez volt a leglényegesebb.

– Mindenesetre a Jordan-Ford az ön személyének és a magyarországi helyszínnek köszönhetően is olyan publicitást kapott, hogy a Ferrari is könyöröghetett a receptért…

– Gondolom, ez is szerepet játszhatott abban, hogy mindenki bólintott. Még az az angol szponzor is, amelyiknek egyébként kikötése, hogy az istálló egyik pilótája brit legyen. Ha Firman nem sérül meg, elindul a versenyen, s mondjuk a tizedik lesz, senki nem beszélt volna sem róla, sem a Fordról. Így meg, mivel itthon volt a verseny, az istálló főszereplő lett attól függetlenül is, hogy sem Fisichella, sem jómagam nem fejeztem be a versenyt.

– Ez a mogyoródi harmincöt kör mit jelenthet a pályafutásában?

– A leglényegesebb, hogy megmutathattam magam, s remélem, nem okoztam csalódást. Hogy mi lesz a jövőben, mondjuk a monzai futamon, azzal kapcsolatban a hét végén vagy a jövő hét elején születhet döntés. Mindenesetre úgy készülök, hogy ha kell, ismét be tudjak ülni a Ford kormányához.

– Hogy aludt vasárnap éjjel?

– Biztosan jól, mert semmire sem „emlékszem.” Arra viszont igen, hogy csodás érzés volt felébredni, s tudni, hogy túl vagyok az első nagy futamon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.