Real Madrid: Show és pénzgyártás felsőfokon

A világválogatottnak is beillő királyi gárda bajnoki mérkőzéseire elkapkodják a jegyeket: vasárnap este a Primera Division utolsó helyén álló Espanol Barcelonát fogadta a Real telt ház, vagyis hetvenötezer néző előtt. A szurkolók kiszolgálására egész iparág épült, az üzlet százmilliókat hoz euróban.

2003. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta a légitársaságok háborút indítottak az utasokért, némi előrelátással harmincezer forint plusz reptéri illetékért el lehet jutni Madridba meccset nézni. Az ember megnézi augusztusban a Real októberi programját a világhálón, kiválaszt egy otthoni mérkőzést, és megveszi a repülőjegyet. Az újságíró még küld egy faxot is a klub sajtóosztályára, hogy szeretné magát akkreditálni a mérkőzésre: pozitív válasz esetén biztos a bejutás, és fizetni sem kell érte.

Az egy hónappal a mérkőzés előtt elküldött kérelemre nem érkezik válasz, de a Santiago Bernabeu-stadion Press feliratú kasszájában ott a boríték Magyar Nemzet felirattal. Benne belépő a sajtópáholyba, kitűző és négynyelvű köszönetnyilvánítás, hogy érdeklődünk a csapat iránt. A velem együtt utazó magyar szurkolónak már nem ennyire egyszerű a dolga, hiszen az összes jegyet eladták, így az üzérektől kénytelen vásárolni egyet negyven euró helyett hetvenötért. Apropó, jegyek: ha lenne, akkor a legolcsóbb húsz, a legdrágább nyolcvanöt euróba kerülne. Annak ellenére, hogy a bajnokság utolsó helyezettje látogat Madridba, és a meccs este hétkor kezdődik, a stadion környékén már délelőtt nagy az élet. Az aréna környékén szuvenírárusok hada kínálgatja a portékáját, benn pedig nagyüzem van a trófeamúzeumban és a klub hivatalos boltjában. Négy euróért lehet megnézni az elképesztő mennyiségű kupát, amelyeket a csapat eddig összeszedett, és sokszor előfordul, hogy sorba kell állni a bejáratnál, annyi a kíváncsiskodó. A trófeák mellett egykori játékosok mezét, cipőjét is kiállították, és monitorokon nézhetjük meg a nemzetközi kupasikerek góljait. Biztosan a híres magyar balsors az oka annak, hogy az 1985-ös UEFA-kupa döntőjét bemutató képernyő (Videoton–Real Madrid 0–3 és Real Madrid–Videoton 0–1) nem működik, de a látogatás végére helyreáll a világ rendje: az utolsó teremben, ahol a gólkirályok kaptak egész alakos fotót, megnézhetjük Puskás Öcsi néhány pazar találatát is. Jóleső érzés látni, hogy a magyar labdarúgó négyszer is (1959, 1960, 1962 és 1963) elnyerte ezt a címet, és olyan sztárok társaságában kapott helyet, mint például Di Stefano, Zamorano, Hugo Sanches vagy Raul.

A múzeum kijárata egyenest a boltba vezet, ahol a legnagyobb tumultus David Beckham 23-as mezénél van, amelyet hetvenöt euróért mérnek. Emellett jól fogy Raul, Figo és Zidane meze is, de lehet csak Real Madrid felirattal is választani felsőt, nadrágot, kapuskesztyűt és mindent, ami a sporttal kapcsolatos.
A mérkőzés előtt két órával már megtelik a város a fehér-feketébe öltözött szurkolókkal. A stadion környékén van rendőr, de nincs az angol mérkőzésekhez hasonló mozgósítás, hiszen a Real mérkőzéseire egész családok járnak karon ülő csecsemővel és befestett arcú kamasszal. A show-gyár profin működik: a bérletesek mágneskártyájuk segítségével automatából kapják az erre a mérkőzésre szóló belépőjüket, a kapuknál pedig vonalkódos leolvasórendszer szűri ki a hamis jegyeket. A stadionban még a pizzáiról híres nemzetközi gyorsétteremlánc boltjait is megtalálni, ahol egyszemélyes dobozokban adják a harapnivalót. A kóla két euró, és az eladó akkurátusan pohárba tölti, igaz, hogy a vásárlás tovább tart vagy fél perccel, viszont a fémdobozt így biztosan nem dobom be a pályára. A stadion gyönyörű, és a fölötte magasodó hatalmas daru azt bizonyítja: úgy építik át, hogy közben meg lehet tartani a hazai mérkőzéseket. A bérletesek ülőhelyén kis zacskó, ahová a névre szóló kiadványokat teszik, hiába, a vevőt meg kell becsülni. A mérkőzésre két ingyenes újságot is kiadtak, mindkettő színes. A Real Madrid futbolsite napilapszerű és tizenkét oldalas: fele a mérkőzésről szól, a másik fele pedig reklám- és életmódmagazin. A Grada Blanca a rajongók és a gyűjtők álma: nagyméretű, huszonnégy oldalas, képes magazin, amely kizárólag a mérkőzéssel és a csapattal foglalkozik. Címlapján hatalmas kép Figóról, a közepén pedig óriásposzter Michel Salgadóval. Statisztika statisztika hátán: a két csapat között az elmúlt tíz évben vívott mérkőzések eredményei, klubtörténelem, kulisszatitkok, játékosok adatai, tabellák és ipari mennyiségű fantasztikus fotó.
A sajtópáholyban tucatnyi kommentátorállás van a televíziók számára, és még több a rádióknak, az írott sajtó munkatársait pedig konnektor és modemcsatlakozó segíti. A helyzeteket visszanézhetjük monitoron, és idejében megkapjuk a csapatok összeállítását is. Szerencsénk van, mert Beckham is felépült, így a Real a Casillas, Roberto Carlos, Helguera, Pavon, Salgado, Zidane, Beckham, Guti, Raul, Figo, Ronaldo összeállításban lép pályára. Csak a csatársor több mint százmillió euróba került.

A melegíteni érkező játékosokat hatalmas üdvrivalgás fogadja. Nyoma sincs sztárallűröknek, mindenki pontosan elvégzi a tréner utasításait. A mérkőzés másodpercre pontosan kezdődik, hiába, a tévéközvetítés nagy úr.

A pálya szélén a reklámpalánkok immár monitorok, így az eladni való árut és szolgáltatást akár mozgóképben is tudják hirdetni, az egyik gépkocsimárka hirdetésénél például az az ember illúziója, hogy a jármű rögtön elgázolja a partjelzőt. Hetvenezer ember éneklése mellett nézni a mérkőzést olyan érzés, hogy ezek után nehéz lesz rávenni magam egy tévéközvetítésre. A csapat mindent megtesz, hogy elszórakoztassa az embereket: még a reménytelennek tűnő labdákra is rástartolnak, s Figo vagy Zidane cselei után cseppet sem sajnálom, hogy a magyar NB I mérkőzései kiszorultak az országos csatornák képernyőiről, hiszen az a játék úgy viszonyul ehhez, mint a szénásszekér a Forma–1-hez.
Az első félidőben nincs gól, de a meccs cseppet sem unalmas, hiszen Beckham szabadrúgásai vagy Ronaldo villanásai őrületbe kergetik a barcelonai védőket és a közönséget. Külön tanulmányt érne meg Zidane vagy Ronaldo stílusa: lomha oroszlánként figyelik, amint a csapat vízhordói begyűjtik a labdákat, ám amikor szikrányi lehetőség adódik, tornádóként indulnak rohamra. A brazil csatár három megmozdulása két gólt és egy tizenegyest hozott a Madridnak. Arról már nem tehet, hogy utóbbit Figo kihagyta. A gólokhoz persze kellett Raul és Beckham hajszálpontos beadása is, de a befejezés is tökéletes volt.

A mérkőzés vége előtt három perccel hármas cserét hajt végre a Real; a levonuló sztárokat akkora üdvrivalgás fogadta, hogy a közönség jóformán nem is vette észre az Espanol szépítő gólját: a korábban csereként beálló Fernandez egy szép egyéni akció után vette be Casillas hálóját. A gól nem rontotta el a közönség örömét, a show pedig folytatódik: a következő mérkőzés a Celta Vigo otthonában lesz, aztán a Bajnokok Ligáján idelátogat a Partizan Belgrád.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.